Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt i December=(

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde82

Aktiv medlem
Några goda vänner har bett mig att ta ett foto på dom som dom ska ge bort i julklapp. Är det nån som har några goda tips och ideer, vi har bara en dag på oss innan jul och jag vill ju helst vara ute. Har inte tillgång till nån studio. Har en D80 med både 18-50/2.8 och även nikons 50mm/1.8. Har ju extern blixt och så men jag tycker inomhus bilderna blir så platta och tråkiga. Samtidigt vet man ju aldrig med väder och vind. Är det nån som har nån ide vore jag mycket tacksam.
 
Några goda vänner har bett mig att ta ett foto på dom som dom ska ge bort i julklapp. Är det nån som har några goda tips och ideer, vi har bara en dag på oss innan jul och jag vill ju helst vara ute. Har inte tillgång till nån studio. Har en D80 med både 18-50/2.8 och även nikons 50mm/1.8. Har ju extern blixt och så men jag tycker inomhus bilderna blir så platta och tråkiga. Samtidigt vet man ju aldrig med väder och vind. Är det nån som har nån ide vore jag mycket tacksam.

Slår du blixten rakt på så blir det ganska platt och tråkigt. Testa att rikta den bakåt uppåt så får du mjukare, finare ljus. Ett tips bara. Komposition får du lösa själv. :)
 
Det finns ganska många guider på internet om hur du gör dina bilder roligare vid använding av blixt. Enkla och billiga knep. Googla lite så hittar du massvis.
 
Kör utan blixt om du kan, blir ett skönare djup i bilden då. Om du nu inte har tillgång till stora bouncers och paraplyer.

Jag hade valt en scen utomhus, speciellt om det är snö. Man kan få fram riktigt fina bilder. Det är även ett riktigt bra ljus nu på vintern

Ta en dag då det är riktigt guldljus ute, på morgon och eftermiddag. Experimentera med olika vinklar som ljuset faller

/M
 
Det klassiska - inomhus med fönsterljus - bör väl kunna funka även så här års?

Mvh
Anders
 
Tack för alla tips, hoppas ju kunna vara utomhus men man vet ju aldrig så här års. Vi har bara några timmar på oss åxå, annars får det bli inomhus med fönnsterljus och upplättnings blixt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.