Annons

Porträtt genom fönster

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus hev

Aktiv medlem
Har en bild idee som går ut på att jag ska ta ett porträtt av min farmor när hon sitter och tittar ut genom sitt köksfönster. Jag hade tänkt mig en ganska dyster bild med lite regndroppar på rutan, men jag vill trots allt ha bra täckning i hela hennes ansikte. Jag ska ta bilden utifrån och in genom fönstret med kameran på stativ och helst utan konstljus. Eftersom jag är nybörjare behöver jag alla tips jag kan få. Ska jag använda reflexskärmar? Vilken film ska användas? Anna som man bör tänka på?

Polfilter kan vara en bra idé, så du kan kontrollera hur mycket du vill att fönstret ska reflektera utomhusvärlden. Så det inte blir bara reflektioner och ingen farmor :)

Jag som är nybörjare undrar så klart vad ett polfilter är och hur mycket ett sådant kostar.
Jag har bara ett gul filter vilket förmodligen inte hjälper.
Ska kanske tilläga att jag ska fota svartvitt

Polfilter är ett filter som dämpar/tar bort reflektionerna i tex fönster.

Kostanaden varierar beroende på vilket märke och vilken diameter du har på gluggen.

Går att hitta från någon(ra) hundringar till någon tusenlapp.

Tack för infon!
Jag har upptäckt att ett sådant filter förmodligen är precis vad jag behöver eftersom jag mest såg trädgården spegla sig i fönstret när jag skulle fota förra gången, så det blev ingen bild. Ska genast skaffa mig ett polfilter.

Polfilter + svart tyg (mörk pressening) att spegla in i glaset för att ta bort de reflexer som polfiltret inte tar bort.

Bara en liten tanke...skulle man inte kunna fjärrstyra en blixt inomhus riktad emot henne så att man kanske får bättre teckning på henne?

Vet inte om det är möjligt med din utrustning men jag såg en bild i tidningen FOTO där Z'a fotat en person utanför ett flygplan och sedan genom fönstret...han placerade en blixt i personens knä.

MVH Björn Westergren
bjornwestergren.com

samma men annorlunda

Fortsätter på samma tråd.

Samma bildidé men kommersiell.
Funderar på att köra på kvällen med artificiellt ljus helt och hållet.
Kan det vara en bra idé?

Den var ju klockren!
Att man alltid ska envisas med att krångla till allt mer än nödvändigt..
Tack för tipset!
/Martin

Bra bild Magnus.

Den är också ett bra exempel på att man kan nyttja de reflexer mm som finns i kompositionen, i stället för att ta bort dem. Lärorikt!

/Arne

Tack Magnus.
En annorlunda infallsvinkel där.
Ska fota min hittills största annonskampanj imorgon, så det känns bra att få så mycket hjälp som möjligt.
Som så många gånger förut kan man lita på fotosidans medlemmar :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar