Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt foto med Canon EF 100/2,8 USM Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

tobbef

Medlem
Hur bra funkar det med porträtt foto och ett Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 igentligen?

Ska man fixa ett 50mm för porträtt istället?

Det fungerar bra för mig. Jag har både 50/1,4 mm och 100/2,8 och använder helst 100/2,8 till porträtt.

mvh

Bent

Jag använder ett 100/2.8 Macro i min studio och det är ett superbt porträttobjektiv.

Absolut knivskarpt!

/Kenneth

Beror på hur mycket du ska ha med på porträttet och avstånden du använder.

Helkropp i studio med ett 100mm på en 1.6x kamera är ingen direkt höjdare. Utomhus är det något annat.

Kenneth R. skrev:
Jag använder ett 100/2.8 Macro i min studio och det är ett superbt porträttobjektiv.

Absolut knivskarpt!

/Kenneth

Ett macro objektiv är spec gjort för närbilder. Porträtt kan vilket som helst optik med lämplig ljusstyrka åstadkomma

StefanA skrev:
Ett macro objektiv är spec gjort för närbilder. Porträtt kan vilket som helst optik med lämplig ljusstyrka åstadkomma

Ett macroobjektiv är gjort för att kunna fokusera på korta avstånd. Därmed inte sagt att det blir sämre på längre avstånd.

Ljusstyrkan har väl inte så mycket med porträttfoto att göra - däremot brännvidd och avstånd. För traditionell porträttfotografering är 85-135 mm det de flesta föredrar (i småbildsformat) Jag gillar längre objektiv och tror nog att ett 100 2.8 kan ge utmärka resultat med en 1.6x kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar