Advertisement

Annons

Porträtt, fokus på ögonen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scene

Aktiv medlem
Hej!
Jag har sett en massa porträtt bilder där ögonen är grymt skarpa.
Hela ansiktet egentligen, men det är ögonen som liksom fångar ens uppmärksamhet. jag vill och kunna fota så, men när jag har försökt så har bara ett öga blivit skarpt o.s.v.

Har ni något tips på hur jag kan göra för att uppnå denna sortens bild?

Tack!
/Therese
 
till en början handlar det väl om att sätta fokus på ögonen, men i många fall handlar det väl om att skärpa till det i photoshop eller dyl.
 
Förutom att lägga skärpan just på ögonen så hjälper ofta ett ljusblänk i ögat till att skapa en extra illusion om skärpa.
Kan vara naturligt ljus men går också att få till med en upplättningsblixt.
Till sist kan man manipulera i bildbehandlingen genom att göra ögonvitan vitare och iris klarare.
Här är ett exempel på en bild med extremt skärpdjup, eller brist på det.
Bilden är annars omanipulerad. Ingen kosmetisk försköning.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1331878&target=
 
Tja eller bra objektiv. Bilden jag länkade till har inga bildredigeringsknep. Den är bara framkallad från RAW.
Tagen med 85/1.2 därav det extremt korta skärpedjupet.
 
Vet inte om jag är ute och cyklar nu och rätta mig om jag har fel men ska man inte försöka med att inte köra med den allra största bländaren om man vill ha hela personen/ansiktet skarpt?
 
Vet inte om jag är ute och cyklar nu och rätta mig om jag har fel men ska man inte försöka med att inte köra med den allra största bländaren om man vill ha hela personen/ansiktet skarpt?

Du behöver inte ha särskillt långt skärpedjup (stort bländartal) för att ett ansikte ska bli tydligt. Skillnaderna i djup på ansiktet är ju bara några centimeter.
 
Använd en lagom bländarstorlek. Mellan 8-11 brukar ge den bästa skärpan i de flesta objektiv. Det ger ett lagom skärpedjup med.

Tricket många modellbilder använder är att retuschera efteråt. Det handlar mer om att markera och förstärka ögat, än att skärpa det. Dvs. vitare ögonvita, blåare iris, tydligare blänk, mer markerad maskara, osv
 
Hej!
Jag har sett en massa porträtt bilder där ögonen är grymt skarpa.
Hela ansiktet egentligen, men det är ögonen som liksom fångar ens uppmärksamhet. jag vill och kunna fota så, men när jag har försökt så har bara ett öga blivit skarpt o.s.v.

Har ni något tips på hur jag kan göra för att uppnå denna sortens bild?

Tack!
/Therese


Om du lyckat sätta skärpan på ett öga så har du kommit långt :)

Vill du sen även ha andra ögat skarpt så behöver du antingen vrida modellen så bägge ögonen är lika långt från kameran, eller om du gillar posen och inte vill ändra den så får du öka skärpedjupet. Enklast är som skrivits redan att Minska bländaröppningen, dvs höja bländartalet. tex från f2.8 till f5.6
 
Det största talet ja, tex. 32. Det är den minsta bländaröppningen.

Ligger inte optimala skärpan vid bländare 8-11 för de flesta objektiv, som nämndes i föregående inlägg? Dessutom kan det väll vara intressant med ganska kort skärpedjup för att tydligare framhäva modellen, om bakgrunden är rörig t.ex. (något man visserligen inte behöver oroa sig över i studio). Vill du ha skärpa på ett ansikte behöver du bara någon decimeters skärpedjup, skillnaderna i djup i ansiktet är inte stora.
 
Ljusstarka porträttobjektiv peakar ofta långt före bl 8-11, de flesta är så skarpa på 2.8 att blända ner inte hjälper (ibland tvärtom tom). Skulle säga att ljussättningen är viktigast, därefter optiken - givet att fokus hamnar rätt.

Sedan gäller det naturligtvis att kunna sin efterbehandling.
 
Jag skulle rekommendera att redigera i något redigeringsprogram, själv kör jag med gimp 2 för jag fattar inte photoshop.

Men ta annars bilder på ögonen/ögat när det är mycket ljus eller nära en lampa.
 
Ligger inte optimala skärpan vid bländare 8-11 för de flesta objektiv, som nämndes i föregående inlägg? Dessutom kan det väll vara intressant med ganska kort skärpedjup för att tydligare framhäva modellen, om bakgrunden är rörig t.ex. (något man visserligen inte behöver oroa sig över i studio). Vill du ha skärpa på ett ansikte behöver du bara någon decimeters skärpedjup, skillnaderna i djup i ansiktet är inte stora.

För småbild ("fullformat") brukar man säga att bästa skärpa fås vid bländare 8-11, men för APS-C ("crop") bör man inte blända ned lika långt på grund av diffraktionen 5,6-8 är kanske mer lagom för dessa kameror. 4/3 kameror bör på motsvarande sätt inte blända ned mer än till 5,6 för bästa resultat.

Vi får inte glömma att det egentligen inte finns något "skärpedjup", skärpa finns alltid bara i ett plan. För stora bländaröppningar gäller oftast att det är optiken (linserna) som bestämmer skärpan, för små bländaröppningar är det istället diffraktionen (ljusspridningen) som bestämmer skärpan. Sedan kan "upplevelsen" av skärpedjup göra att nedbländade bilder ser skarpare ut, även om den absoluta skärpan är lika. Litet skärpedjup och felfokuserat syns tydligt, medan stort skärpedjup och felfokuserat oftas inte märks (=större slarvmarginal).

/Sara
 
Det största talet ja, tex. 32. Det är den minsta bländaröppningen.


Jo det vet jag, största bländare är 2,8 om du har ett 2,8 objektiv...men med det jag menar är att man får olika resultat med olika objektiv. T.ex mitt sigma 24-70 2,8 kan jag inte ha på 2,8 när jag fotar porträtt, spelar ingen roll om det är ansikten eller produkter, den blir inte skarp ända ut till kanterna om man nu fyller sökaren med produkten/ansikte.

Så det beror ju helt på vilken kvalitet det är på optiken...
eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.