Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portfolio

Produkter
(logga in för att koppla)
Använder min hemsida som portfolio. Har tänkt visa rätt så mycket bredd istället för bara en grej. Ska ha 30 bilder i varje kategori.

I framtiden kommer jag säkert att banta ner den och ha bara den katogorin som jag tycker är bäst/roligast.

Säg gärna vad ni tycker om den: www.carlssonfoto.se
 
När man läser om hur proffsväljarna vill ha det serverat så ratar de i princip allt utom bilder i en mapp.

Allt annat tar för lång tid.
 
Jag tror pa smalhet snarare an bredd: koncentrera dig pa en genre (gor flera olika portfolios om nodvandigt) och ta med bara det basta av det basta.
10 bilder ar alldeles for lite tycker jag, mellan 15 och 25 later battre.

splittra dig inte pa massa olika typer av fotografering, utan hall digtill en och samma.
ar det mode du soker jobb inom, blanda inte in landskapsbilder eller press- i din portfolio.
 
raskolnikov skrev:
kommentera gärna min digitala portfolio.

www.bildochord.se

MVH // Johan

Första intrycket var Waov vilken proffisig och snygg sida med grymma bilder.

Efter ett tag så tycker jag upprepningen på svartvita bilder på män i underkläder skymmer dina andra bilder. hade jag dina bilder så skulle jag begränsa svartvita bilder på män i underkläder och bara ta det BÄSTA, var ju i och för sig rätt svårt för ALLA var otroligt bra. Hoppas du förstår vad jag menar. Om inte så fråga igen så svarar jag.
 
Finns det några bra varianter där man slipper plastfickor?

Typ montera på svart eller vitt kartongark. Det finns väl spiralbindningar som kan öppnas när man byter/flyttar om arken? "Refill-ark" borde också kunna finnas va?

Tycker det är en sådan otrolig fördel när man slipper blänket och kontrastsänkningen som blir igenom plasten.
 
vad tycker ni blir bäst; att montera 20x30 på varje sida i en portfolio (alltså 2/uppslag) eller bara på varannan (1/uppslag)?

jag skulle nog tycka att det var enklare att fokusera om man bara fick en bild per uppslag att titta på, men vad säger ni?
 
Jepps, en per uppslag annars blir det bara svårt att fokusera och varje bild får inte den uppmärksamhet och uppskattning den förtjänar.

så e de me de! :)
 
jag tycker att man kan använda två bilder/uppslag om de kompletterar varandra. Då förstärks helhetsintrycket och man kan visa att man har en viss känsla för fotograferandet och inte bara kan ta fina bilder.

Tycker jag alltså...

Lasse
 
Jag ska också göra en portfolio som slutprojekt i skolan.

Hur tycker ni att man bör visa upp ett reportage? Då tycker nog jag att det är trevligt om detta klistras på ett svart eller vitt ark med en bild lite större och några små. Hur bör man göra?

/Markus
 
andreasc89 skrev:
Använder min hemsida som portfolio.
...
Säg gärna vad ni tycker om den: www.carlssonfoto.se

Kodningen verkar väldigt gedigen. Har du skrivit den själv i php? Dock så tycker jag att du inte riktigt utnyttjar att de flesta skärmar idag är breda. Tumnaglar passar sig i regel bättre under bilderna - då kan du ha lite högre upplösning på dem.
 
Utan att kommentera någon i denna tråds hemsida med bilder kan det lätt bli billigt / dåligt med en hemgjord websida - om man nu vill signalera proffs... Oavsett vilken branch det gäller måste (MÅSTE!) hemsidan vara av högsta kvalité för att jag ska få förtroende för företaget bakom den, har sett allt för många hemska försök!

Vill man seriöst marknadsföra sig på internet och har inte superkoll på webbdesign, köp då den tjänsten av någon som kan! (Nej, jag jobbar inte som webdesigner :))
 
Håller inte helt med dig!
Allt för många visar upp en snygg fasad men innehållet är tomt.
Ett bra exempel är oseriösa bilhandlare som lägger upp en flott hemsida och låter kunderna imponeras.
 
Nej visst har du rätt i att även innehållet måste hålla bra kvalité, men den gamla slagdängan "första intrycket.." gäller absolut när jag bedömmer websidor.

Sen uppskattar iallafall jag "less is more" - skippa allt onödigt och se till att bilderna visas på bästa möjliga sätt!
 
Sant! Många skjuter över målet i sin iver att visa allt. Met här med websidor kan man diskutera i oändlighet. Och visst är en snygg design tilltalande. Inget snack om annat.

Eftersom jag är i reklambranchen så lusläder jag både tidningar och magazin och försöker alltid lägga på minnet vad mina ögon fastnar på i första läget. Likadant med websidor.

Finns inget roligare än se hur många lägger ned mest energi på att visa upp personalbilder mm.
Lägg krutet på raketen som skall upp ur bruset.

:-D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.