Annons

Portfolio

Produkter
(logga in för att koppla)
I septembernumret av engelska Black&white Photography ägnas över en tredjedel åt "Sell your pictures". Ett mycket läsvärt nummer med ideér hur man presenterar och marknadsför sina bilder via olika kanaler.
 
Senast ändrad:
Så ser World Press Photo-vinnarens portfolio ut

I denna Quicktimevideo (se upp modemanvändare - 45 MB!) bläddrar Donald Miralle jr igenom sin portfolio. Bläddrandet börjar 1/3 in i filmen.
Don Miralle från Getty Images vann första pris i World Press Photos "Sport stories" 2006.

Att notera:
* stort liggande format
* smakfull text/logga på omslaget, sånt ger ett bra förstaintryck
* plastfickesidor (tror jag)
* en bild per uppslag och den finns på uppslagets högra sida, uppslagets vänstra sida är svart och utan bild
* bilden har en ram (eller bakgrund) i vitt eller svart som matchar bildens färgskala
* ingen beskrivande text om vad bilden föreställer eller några fotodata - bilden får tala

OT: För er som bor i södra Sverige kan det vara intressant att veta att World Press Photoutställningen fram till 17:e december finns i Öksnehallen, Halmtorvet 11 i Köpenhamn. Värt ett besök och sextio DKK i inträde.
 
Finns det någon som har bra förslag på snygga/bra portfolios och vart man kan köpa sådana? Har kollat på dem som scandinavian har men vill ha lite mer valmöjligheter..
 
Tycker Miralles portfolio verkade lite väl "plastig". Kom därför på en idé. Photax i Nybro säljer en sk torkbok för mörkrumskopierade fiberbilder. Den har 10 tjocka ark i syrafri kartong med smörpapperliknande, syrafri och blank folie mellan varje ark. Den finns i två storlekar (30x35cm samt 40x50cm). Vill man ha bilder på båda sidor arken går det bra och då kan 20 bilder monteras/klistras. Framsidan med texten kan klistras över med ett snyggt blad försett med logga eller vad man vill. Lade in ett par bilder i min torkbok för att visa hur det kan se ut. Tycker det blev snyggt med det halvtransparenta skyddsbladet emellan.
 

Bilagor

  • pict0046.jpg
    pict0046.jpg
    81.8 KB · Visningar: 271
"How to Create a Portfolio of your Work"

Hos The Luminous Landscape skriver landskapsfotografen Alain Briot om konsten att göra en portfolio.

Matt bildyta eller blank? Ska man ha enhetlig bildstorlek eller ej? Kan man blanda svart/vitt och färg? Hur många bilder bör man ha? Osv osv, Briot har många tänkvärda synpunkter.

"Creating a portfolio requires, above all else, personal commitment".
 
Miralle, igen

Ovan nämnda Donald Miralle jr har sina bilder på webben också, naturligtvis.

Massor av otroliga bilder, men även om jag normalt gillar Flash så har den här sajten lite för mycket av den varan - det bara swischar in bilder och text i ett tempo som gör åskådaren alldeles omtumlad.

Nej tack, gärna Flash men lite mera lagom är nog bäst.
 
Hittade den här portfolion på Scandinavium photo: http://www.scandinavianphoto.se/?96653, någon som har en sån? Motiverar kvaliteten priset på den?

aishiteru skrev:
Kodningen verkar väldigt gedigen. Har du skrivit den själv i php? Dock så tycker jag att du inte riktigt utnyttjar att de flesta skärmar idag är breda. Tumnaglar passar sig i regel bättre under bilderna - då kan du ha lite högre upplösning på dem.

Har skrivit den helt själv, och själva kodningen är jag nöjd med. Däremot är designen kanske ingen höjdare.

Funderar på att göra om den och ha en mer flytande design som anpassar sig efter skärmstorleken.
 
Jättefin sida Andreas.
Hälsa Gösta på Bohuslänningen, han gjorde ett fotojobb nyligen hemma hos mig :)
Plåtade min Jagga för tidningen.

Jag skall till Scandinavianphoto imorgon, om jag kommer ihåg det så skall jag kika på den portfolion,
 
Tycker Miralles portfolio verkade lite väl "plastig". Kom därför på en idé. Photax i Nybro säljer en sk torkbok för mörkrumskopierade fiberbilder. Den har 10 tjocka ark i syrafri kartong med smörpapperliknande, syrafri och blank folie mellan varje ark. Den finns i två storlekar (30x35cm samt 40x50cm). Vill man ha bilder på båda sidor arken går det bra och då kan 20 bilder monteras/klistras. Framsidan med texten kan klistras över med ett snyggt blad försett med logga eller vad man vill. Lade in ett par bilder i min torkbok för att visa hur det kan se ut. Tycker det blev snyggt med det halvtransparenta skyddsbladet emellan.

Sjukt snyggt! Man kanske får åka till Nybro då...
 
En portfolio som har ett tema (kanske till en utställning eller liknande) brukar ha jämt antal bilder. dvs 8, 10 eller 12 bilder.

hej,
jag ska söka till ett universitet i england där man ska skicka in en portfolio på cd, som en powerpoint-presentation, men jag har ingen aning om hur många bilder man ska/får ha med! tycker du att jag ska bestämma ett tema med ungefär 12 bilder?
tack!
 
En portfolio som har ett tema (kanske till en utställning eller liknande) brukar ha jämt antal bilder. dvs 8, 10 eller 12 bilder.

jag glömde fråga: kan man använda bilder från olika fototillfällen för att sätta ihop ett tema, eller verkar det förvirrande?
tack igen!
 
jag glömde fråga: kan man använda bilder från olika fototillfällen för att sätta ihop ett tema, eller verkar det förvirrande?
tack igen!
Allt det här har svaret: det beror på.

Är det en skola så vill de säkert se vad du är intresserad av och vad du kan. Det ger ett utrymme för bredd. Söker man till en modeskola så vill de säkert se modebilder & porträtt.

Mitt råd:
Gå på din egen magkänsla, det som känns rätt för dig är DIN presentation.

När det gäller antalet bilder är det lite elakt av skolan att inte ange ngt sådant men vet du hur många elever som söker så kan du fundera på hur många bilder du hade orkat titta på om du satt i uttagningsjuryn.

Jag gissar att 8-12 st är lagom, vill de ha mer så ska du se att de hör av sig till dig.

En bild visar mycket sällan när den är tagen. Det som räknas är hur bilden ser ut.
 
Okej, men då kör jag på magkänslan och gör så som jag hade tänkt mig från början. Det känns bäst!
Tack så mycket för hjälpen :)
 
Ska du ut och sälja direkt till kunder så kan jag varmt rekommendera att skaffa ett fysiskt portfolio utöver det digitala.
Jag köpte en bok i 2000 kronors klassen (observera att plastfickor ej ingår, de kostar runt 40 spänn styck)och är grymt nöjd. Jag har ett stort motstånd mot att göra säljbesök (och har i princip aldrig gjort något heller) men nu ska det faktiskt bli riktigt, riktigt roligt. Boken är värd varenda tusenlapp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.