Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portabelt gömsle?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Funderar på ett hopfällbart gömsle för att kunna komma närmare djuren, framförallt hoppas jag på bättre fågelbilder till våren. Jag vill ha plats för stativ med långt tele och mig själv, men inte så mycket annat, och helst så låg vikt som möjligt så man orkar bära det en bit. En idé jag hört är att leta på jakt- och fiskebutiker. Har ni några tips om vad som fungerar och var man enklast hittar det?

Jag har funderingar på ett kupoltält från Biltema, ca 400 pengar. Klippa några hål och skippa innertältet. Då får man lätt plats själv, stativ och ev packning. Och det kan inte väga så mycket heller. Sedan kan man ju maskera lite med grenar och dylikt.

Hmm, intressant tanke! Jag har hört att framförallt fåglar egentligen inte är så känsliga för färg eller form på ett gömsle, bara det tar bort människans form och rörelser. Stämmer det så borde ett tält fungera bra.

Hej Anders!

Jag gick i samma tankar förra våren. Köpte ett billigt tält på rusta (125:- på sommarrea) och testade några gånger. Jag led av den dåliga runtomkringsikten och insåg att det krävdes en del jobb för att få tältet riktigt användbart och dessutom var det rätt prassligt. Jag behöll de 2 tältstängerna som ihopfällda är ca 40 cm och består av flera delar som hålls ihop av ett gummiband. Till dessa köpte jag 3 m kamouflagenät för 90:- och fick ett mycket bra gömsle som tar så liten plats att delarna alltid sitter på fotoryggsäcken. Monteringen tar ca 1 minut. Jag monterar stängerna och sätter upp dem som 2 bågar i ett kors och slänger där efter över nätet. Där i får jag plats med ryggsäck, stativ och mig själv. Teleobjektivet sticker jag ut genom lämplig nätmaska och jag har full sikt runtomkring genom nätet. Det fungerar perfekt vid fågelfotografering. Fåglarna rör sig helt orädda i gömslets omgivning. /Göran

Lysande idé Göran, det ska jag undersöka. Priset låter rätt jämfört med dom fotogömslen jag hittat på nätet för ett antal lusentappar. :)

Jag har fotograferat gömslet men filmen är inte framkallad ännu men så fort det blir gjort skall jag lägga upp en bild.

Här är ett exempel då jag från gömslet lyckades fånga den svårfotograferade gärdsmygen. /Göran

Bilagor

• gärdsmyg3_forum.jpg
    gärdsmyg3_forum.jpg
    45.3 KB · Visningar: 1,908
Verkar att vara ett genialt och enkelt gömsle som Göran har. Dessutom billigt, det är man ju inte bortskämd med. Lysande!

Senast ändrad:
Tack för tipsen Omar! Jag har stött på Domehide via andra diskussiongrupper, ser bra ut. Kanke blir det något sådant till slut men jag tror det kan vara en idé att prova en enklare lösning tills man ser att det här är något man vill tillbringa många timmar med. (Vilket jag i och för sig tror)

Jag har ett grönt lakan som det är sytt dragkedja i och sedan använder jag vad som finns på plats för att sätta upp det eller slänger det över mig och kamera.Rulla ihop och fäst på ryggsäcken....enkel och funkar + att det inte väger nått

The Champ skrev:
Jag har ett grönt lakan som det är sytt dragkedja i och sedan använder jag vad som finns på plats för att sätta upp det eller slänger det över mig och kamera.Rulla ihop och fäst på ryggsäcken....enkel och funkar + att det inte väger nått

Fungerar alldeles utmärkt så har jag använt mitt nät också. Hängt upp det över närmaste gren eller bara slängt det över mig och stativet. /Göran

Det är lätt att lura sig på alla dyra camoflage-grejer för x antal tusenlappar när det viktigaste är rörelserna. Sitter man still så kommer man till skott.
Om man är lat och inte orkar sitta still i x antal timmar så ordnar man något som skymmer ens rörelser :)
Svårare än så är det inte.
Viktighet no2 är färgerna. Ljusa händer som far omkring mot en mörk bakgrund skrämmer det mesta.

Tältstänger med camonät över var riktigt smart faktiskt. Skulle kunna tänka mig en kombination av tält och camonät.
Gör hål på lämpliga platser hela varvet runt. Sy/tråkla/knyt fast, för ändamålet, lämpligt stora bitar av camonät.

Jag gjorde så här, tyvär inga bilder på det jag skall beskriva, men idén kanska kan hjälpa.

Jag käpte en ryggsäck som man kan fälla ut en stol på. På den bakre kanten lät jag svetsa fast en metall ring som jag kunde tär en smal tält stång igenom. Jag gjorde även en anordning som hållfast denna stång vid marken.

Toppen va stången var ihålig och i detta kunde man trä ner ett paraply som jag hade kapas skaftet på. Nu hade jag som ett parasoll fastsatt på ryggsäcken.

Sedan limmade jag och sydda fast en orange pressänning runt paraplyt men tog till så läng bit att den med lätthet nådde ända ner till markem. Jag lät skatven som blev bakom mig vara öppen så det blev som en inngång, men vill man kan man ju limma ihop även denna sida och sedan tyfta pressänningen när man går in.

Framtill klippte jag ut en fyrkant och efter en ligen stund hade jag lyckats gära en lyte lycka jag kunde fälla upp och fotografera igenom.

Det blir ganska trångt och inte stort och mysigt som ett tält, men det skyddar mot regn.

Jag valde orange för att synas i fall nått händer, men jag trot inte djuren betraktar orange anorlunda än någon annan färg.

Skall försöka göra en skiss.

Kreativt! Borde gå att kombinera tdéerna efter behov, kanske din "paraplystol" med kamoflagenät över kunde vara nåt.

Anders Östberg skrev:
Kreativt! Borde gå att kombinera tdéerna efter behov, kanske din "paraplystol" med kamoflagenät över kunde vara nåt.
På ÖB i Haninge har de just nu bra och billiga kammonät för drygt 400 Kr. De har även ett tält med kamin för 4 000 Kr... men det kanske är over kill.

Nekomy skrev:
På ÖB i Haninge har de just nu bra och billiga kammonät för drygt 400 Kr. De har även ett tält med kamin för 4 000 Kr... men det kanske är over kill.
Hmm... ett 12-mannatält

Kanske man kunde få med ett elverk...

och ett litet kylskåp... med några pilsner...

och en TV kanske...

Jag tror jag skulle kunna tycka om vildmarksliv faktiskt! :-D

Jag köpte mitt nät på Kvibergs Överskottslager i Göteborg. De hade på rulle med ca 2 m bredd och det kostade 30kr/m. /Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar