ANNONS
Annons

Portabel backup av minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)
Den verkar intressant. Sabb, billig och bra, men verkar lite stor och tung. 3cm bredare och 70g. tyngre än min redan ganska klumpiga X-drive. Går den ner i ett vanligt objektivfack i en kameraväska?
För priset ser den ändå väldigt intressant ut och snabb som 17.

Hej

Japp, jag har köpt en och flyttat över hårddisken från min X-drive. Den känns klart mycket tillförlitligare.

Det man skall tänka på är att den enbart tar CF och att X-driven tar alla minneskort.

HAr haft en maildialog med Chris som gjort Breeze Downloader, så nu stödjer den Trippern också i 2.0, Beta 3.

Roine

roinek skrev:
Japp, jag har köpt en och flyttat över hårddisken från min X-drive. Den känns klart mycket tillförlitligare.
Intressant Roine! Hur är den i övrigt, hur är batteritiden? Hur många MB kan man ladda ner från kortet innan de tar slut? Vad kan man få för info på displayen, kan man kontrollera att bilderna laddats över korrekt?
En liten minirecension vore kul.

Hej

Jag har ju tre enheter nu:
Digital Wallet 20GB
X-driven
Trippern

X-driven är ett blindskott, det framstår mer och mer som om den har problem, har själv bara tappat en bild, men andra rapporterar problem även med senaste programvaran.

Digital Wallet:en är den som jag anser ger mest kontroll. Där kan man radera kataloger, se innehållet osv.

Trippern. Den har också display, man kan kopiera ett CF, radera ett CF, men inte ta bort en katalog. Detta är synd då jag gör backupper flera ggr av samma CF disk, och då äts ju hårddiskutrymmet upp. Ang funktioner i övrigt så visar den hela tiden vilken fil som kopieras, hur många % som kopierats, man kan se hur stor del av disken som är ledig. Manualen har jag laddat upp och den finns på www.roine.nu/manual.pdf

Angående batteri så kör jag nätanslutet, men jag har läst, men ej testat, att ca 3 1GB IBM microdrivare är en gräns. Den tvärdör däremot inte utan slutar arbeta på ett mer kontrollerat sätt än X-driven.

Rent mekaniskt känns den bättre än X-driven, lite spännande att montera ihop eftersom det finns fjädrar osv som skall ligga rätt, men det löste sig.

X-driven har mer tilltalande matningsspänning, 12v, Trippern har 5v, vilket ger att skall man köra i bilen etc krävs en bra adapter för det.

Tyvärr verkar det som om man i X-drive och Tripperfallen behöver en W98 för att formattera up driven initialt. Det står heller inget om att de skall klara större CF än 4GB, vilket borde komma nu med andra filsystem.

Roine

roinek skrev:
Angående batteri så kör jag nätanslutet, men jag har läst, men ej testat, att ca 3 1GB IBM microdrivare är en gräns. Den tvärdör däremot inte utan slutar arbeta på ett mer kontrollerat sätt än X-driven.
Tack Roine! Tre stycken 1GB låter inte så mycket...Vore bra om man kan ha ett extra batteri med sig, men det är väl inbyggt?

Hej

Batteriet är inbyggt. Det tar ett bra tag att köra över 3st fulla 1GB drivar, de som har 512MB CF lär klara långt fler tankningar (ca 10 har jag läst, men har inget CF av den typen).

Den är rätt snabb på att tömma från CF till disken, tror den är mer än dubbelt så vass som de andra jag har.

Jag använder ju dessa externa lagringsenheter som ren backup och förvarar dessa skilt från kameragrejorna i fall jag blir av med dessa. Så när jag reser har jag dessa på hotellet, och kopierar som ren backup då jag passerar hotellen. Så jag raderar aldrig CF diskarna, ser till att jag har nog med sådana. Blir det kris raderar jag enstaka bilder som omvärlden och jag själv kan klara sig utan för att sedan hellre gå över till JPG från RAW än att börjar radera hela diskar,

Roine

tänkte tillföra lite till diskussionen. upptäckte nyligen att vosonic som tillverkar X-Drive har släppt en ny modell. nyhet hos dpreview

jag mailade och frågade zebramedia ifall de ska börja sälja den och fick följande svar:

Hej Georg,
Vi får hem den vecka 9. Den kommer ligga i samma prisklass som Tripper.

Mvh

Zebra Media

Hej

Japp, den har testats lite och en rätt kunnig återförsäljare i Australien är lite skeptiskt till x:2an.

Det verkar vara svårt att få till nått bra.

Se mer här:
http://www.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1023

Minds@work som gjorde Digital Walleten har tydligen kursat osv.

De som gör X-driven har svårt med supporten.....

Det finns ju även andra som gör såna här drivar.

Roine

roinek skrev:
Hej

X-driven har mer tilltalande matningsspänning, 12v, Trippern har 5v, vilket ger att skall man köra i bilen etc krävs en bra adapter för det.

Ett litet tips angående detta:

Eftersom många apparater inom både foto och data behöver speciella adaptrar för att kunna användas i bilen på 12V, så löste jag problemet genom att se till att jag har 240 V i bilen istället efterson alla apparater har ju en vanlig nätdel inkluderat.

Det finns fina AC/DC omvandlare från 12V till 240 V på 300W som inte kostar mer än 700-1000:- och de klarar ju att driva många små maskiner med 300W, lägg till en vanlig grenkontakt med 5-6 uttag så finns det mycket plats.

Jag har min i bilen jämt, vet aldrig när man behöver lite "starkström" nästa gång.

Blir billigare i längden än att köpa biladaptrar till alla prylar.

Här finns en

Bild oxå

Senast ändrad:
Hej

Japp, har just köpt en av Clas Ohlson. En 150w. De på 300w kräver fast installation, dvs cigg tändaruttaget är för klent.

Roine

roinek skrev:
HAr haft en maildialog med Chris som gjort Breeze Downloader, så nu stödjer den Trippern också i 2.0, Beta 3.

Roine

Överlägset!!

Det har jag verkligen saknat..

Jag har först flyttat alla filer för att sen köra Downloader.

Snyggt jobbat..

Jag har ett 512 mb cf kort, jag kan testa hur många gånger man kan tanka ur den vid tillfälle..

\Tomas

Testade att tanka ur mitt 512mb SanDisk CF (slöa varianten).

Jag kunde köra åtta tankningar, vid den nionde avbröts den kontrollerat. Jag slog på Trippern, kopierade, lät den slå av själv .. upprepade tills den dog.

En bra funktion är att när du slår på den efteråt så får man upp ett meddelande att kopieringen misslyckats.

Troligtvis borde man komma upp i betydligt fler kopieringar med snabbare kort. Sandisk kortet är makalöst segt..

\Tomas

Hej

Trippern är ju rätt enkel att fixa extern ström till, 4st 1.5v batterier i serie i en hållare o en kabel med propp som passar o du lever en bra stund till.

Det verkar som om fler av er kan jämföra olika typer av backup. Finns det någon nackdel (som ni känner till) med att använda Archos Jukeboxvarianter i stället för tex Tripper som backup. Som jag ser det är det en jättefördel för Archos varianter att man kan kolla på sina filer, både på den inbyggda skärmen och på en ansluten TV. Visst är det så att man inte kan det med Tripper?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar