Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portabel backup av minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Vist är det en fördel att kunna se bilderna. Men det är ju fortfarande på en extremt liten skärm, så det tillfrö enbart säkerheten att filen går att öpnna, nån kvalitetsgranskning är tuff att göra på små skärmar.

Dessutom så är det inte alla sådana enheter som kan visa råfiler från Canon. Har bara läst om en som fixar det genom att uppgradera programvaran.

Har även sett sådana som man kan ansluta till extern TV för att på så sätt visa bilderna.

Kolla filer

Jag tänkte egentligen inte heller på att kvalitetskolla bilderna på den lilla skärmen, utan bara vara säker på att filen finns där och kan öppnas. Förutom den lilla inbyggda visningsskärmen går Archos apparater enligt specen tydligen att koppla till en tv. Men även där tycker jag att man kan bli lurad på bildens kvalitet. Och ja, råfilerna från Canon går inte att öppna på Archos (de går däremot förstås att spara på den). Jag vet dock inte hur det är med de inbäddade jpeg som finns i EOS 10Ds råfiler.

/Bent

Hej

Vad jag förstår så visar de den inbyggda JPG som du beskriver.

Har man mer än ett kort kan man, om man vill vara säkrare, kopiera från det ena kortet in i den portabla enheten, kopiera tillbaka till det andra CF kortet, titta i kameran så att allt funkar. Sedan kan man radera kortet.

Såg en amerikan som gjorde så under en safari, dvs använde två 512M kort på det sättet. Ett som enbart referenskort för kollen.

Låter jobbigt, bättre att använda den som ren backup ifall att minneskortet ger sig eller försvinner.

Roine

Mina erfarenheter

Kan rekomendera Tripper framför X-drive II i alla fall. X-Drive II klarade inte mina "dual head" memory CF-kort. Jag kör med TwinMOS 26x kort ifrån komplett vilket fungerar utmärkt överallt förutom i X-drive II. Ringde den brisfälliga supporten av både kort oxh X-drive II såväl i USA som holland och mailade mina frågor om det var "dual head" som var problemet. Via telefon visste ingen någonting och de visste betydligt mindre om CF-kort än vad jag vet (och jag vet typ att de är rektangulära och kan lagra data). Vidare tyckte jag att mjukvaran och supporten på X-drive II var undra all kritik. Så efter att ha lusläst dpreview så verkar det som att det var just X-driven som inte klarade av att läsa den typen av minneskort, vilket är väldigt vanligt idag. Ingenstans stod det heller att den inte klarade det, förmodligen har de ingen koll på de olika CF kort versionerna som finns.

Bytte till en Tripper och där fungerar allting väldigt bra. Stabiare (fysisk) produkt och bättre mjukvara. Enklare användargränssnitt också.

Kan rekomendera en Tripper före X-drive II.

Kan åxå rekommendera Tripper

Jag har en Tripper sedan en tid och den gör just precis det jag vill att den skall göra: i med kortet tryck på ett par knappar och bilderna tankas över till hårddisken.Jag har Sony-kamera och använder MemoryStick med hjälp av en CF till "alla andra kort"-adapter som jag köpte på samma ställe som Tripper (Digitalnytt).

Man kan beställa Tripper utan hårddisk och köpa den separat om man vill ha typ 60 Gb. Det medföljer instruktioner hur man monterar hårddisken. Det enda man måste tänka på är att man först skall formatera (FAT32) hårddisken i en dator. Det finns adaptrar för en billig penning så att ma nkan koppla in en 2,5"" hårddisk på en vanlig IDE-kabel.

Tack för era svar. Jag har nu beställt en Tripper med en 40Gb hårddisk och får den färdigmonterad.

/Bent

behöver man adapter för att koppla in 2.5"-enheter till sin stationära dator?? ojsan, det var nåt jag inte visste..

Georg: Trippern klarar bara Compact Flash av typen I eller II inga andra kort. Men det finns adaptrar för andra minneskort.

Att flytta över data mellan Tripper->Datorn använder du en USB kabel (fördelaktligen USB 2.0) och om du kör Windows 2000 eller XP så hittar datorn enheten direkt och du kan använda den som vilken hårddisk som helst.

Hej
Denna adapter måste man bara ha om man tar en helt ny håddisk o bygger ihop den själv om disken är större än 32GB. Detta då man iva usb:n inte kan formattera en disk som är större.

Du måste dessutom ha W98 för att göra första formatteringen. Digitalnytt fixar allt detta, så det är inget problem i verkliga livet.

Roine

yaz skrev:
behöver man adapter för att koppla in 2.5"-enheter till sin stationära dator?? ojsan, det var nåt jag inte visste..

Har det kommit ut några nya/uppdaterade backup-produkter på marknaden sedan denna diskussionen tystnade?

E-magic:s backup-enhet känns redan en smula omodern (klumpig, stor, dålig driftstid, inbbygt batteri, o.s.v) men är annars prisvärd om man redan har en 2,5" HD till förfogande.

Hastighet Tripper

Att tanka över en microdrive tar ca 12 minuter. Långsammare än en minneskortsläsare med USB2. Däremot går det väldigt fort med överföringen mellan Tripper och dator.

Batteritiden är inte lysande då microdrive tar mycket mer ström (3 nedladdningar som någon nämnde stämmer rätt bra). CF drar mycket mindre ström. Batteriet går väldigt snabbt att ladda.

Annars fungerar den mycket bra, tål en del tuffa tag, speciellt då den är i läderfodralet.

X-DRIVE 40 Gb

För er som är sugna så har jag en X-drive på 40 Gb till salu !!
Den är helt ny, men saknar tyvärr orginalkartong.
Fick en ny på Garanti eftersom jag klantade mig lite grann !!
Sjysst av Zebra media att bjuda på en när jag tappade den i vattnet !:)
Titta in på min sida och läs mer på min annons ..

1900:- + frakt (ny pris 2200:- +frakt)
/ Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar