Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porta och Portra, är det samma film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Scandinavian Photo och även min fotohandlare säljer den svart/vita filmen Kodak Portra, men här i Fotosidans recensioner kan man endast läsa om Kodaks svartvita film Kodak Porta.

Är det samma film, men med stavningsfel här i forumet, eller?

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1386


-Eeros

P.S. Blir det verkligen bra resultat om man framkallar dem i en minilab för färgfilmer? Är filmen också något annat än en hederlig s/v-film (någon sorts sv-film i "färg")?
 
Det är stavfel, Kodak har ingen portafilm.

Kopiorna från ett snabblabb kan ofta få färgstick. Kör de digitalt kan de nog säkert få till det dock, men det är möjligt att du måste säga till dem att du vill ha svartvita neutrala kopior. Kör de analogt blir det nog knepigt att få neutrala kopior.

I teknisk mening har filmen mer gemensamt med en negativ färgfilm än en svartvit film. Det är som en färgfilm med ett lager istället för tre.
 
Gör labben det ordenligt ska det gå att få fin kvalitet även med färgpapper, och får du färgstick så låt dom höra det. Framkallat Portra BW både på Kodak Express, fotoquick och Fuji Foto Center där överlag de förstnämna har lyckats till 100% medan de andra två varvat floppar och toppar.

Min Kodak Express butik använder Duralife papper, vet ej om detta kan ha med saken att göra.
 
Eeros skrev:

P.S. Blir det verkligen bra resultat om man framkallar dem i en minilab för färgfilmer? Är filmen också något annat än en hederlig s/v-film (någon sorts sv-film i "färg")?

Jag har framkallat Ilford XP2 som är svartvit film för C41 (dvs vanligt färglabb) hos VSFL och det blev riktigt bra, inget färgstick. Jag har förut provat Kodak T400CN (visst heter den så??) hos ett Kodaklabb men det resultatet var jag inte så nöjd med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.