Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portätt av katt svårt m färger m blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaSu

Medlem
Hej
jag har 3 st katter som jag skulle vilja ta varsitt porträtt på.
Jag har bara en vanlig digitalkamera Sony Ericsson Cybershot 7 mpxl.

När jag tar med blixt så får de jätte onaturliga färger
och tar jag utan så blir bilden kornig

har ni några tips

är det enklast att redigera bort blixt fel

eller för dåligt ljus fel i redigeringsprogram?

Det är också ett problem att det tar ett tag innan bilden tas, särskilt om det är dåligt ljus

De är inga utekatter annars hade det varit ett bra alternativ att ta ute

men vad gör jag med de möjligheter jag har

ingen fotolampa heller tyvärr

mvh Anna

Det första jag kommer på att göra är att fixa en ljus bakgrund (strykt lakan, vit soffa mm) och låta katten vara nära ett fönster så att dagsljuset kommer in och lägger sig på katten.

Hmm, ser nu att du har en Sony Ericsson... Bilder med mobiltelefon är väldigt svårt att få bra, det funkar i princip bara med dagsljus... Det blir brusigt och färgerna blir dåliga. Det blir väldigt dålig kontrast på dem över lag, ibland för låg, ibland för hög.

AnnaSu skrev:
Jag har bara en vanlig digitalkamera Sony Ericsson Cybershot 7 mpxl.

Det är en Sony Cybershot, inte en Sony Ericsson Cybershot, eller hur? 7 Mpixel har de väl inte fått in i telefonerna än?

Det är lättare att fixa till den konstiga färgen, än att ta bort bruset, så jag rekommenderar blixt. Problemet kan vara att det blir hårda bilder beroende på att ljuset går rakt på motivet. Prova att hålla en liten spegel fram blixten, så att blixtljuset går i taket i stället. Det är inte säkert att din kamera kan kompensera för det minskade ljuset, men det kostar inget att pröva.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar