Annons

Polisens hastighetskameror...

Produkter
(logga in för att koppla)
Opps bildmanipulation. Allvarliga saker. ;--)

Någon gång i början av 90-talet gick jag på min första GPS-kurs. När vi lekte med utrustningen insåg man att det där med hastighetsövervakning hade nya möjligheter. Dessutom sitter jag ofta med satellitfoton och bara jänkarna släpper lite på störningarna så...finns det möjligheter. Så hastighetskameror blir kanske en kort epok ändå.

Genvägar är senvägare är ett rätt sant ordspråk.

När jag åkte med sista bussen i väsby på väg hem på natten för några år sen var det ett pucko som hade JÄVLIGT brottom.

Bussen ligger i högerfil och ska köra rakt fram i korsningen, vägen var helt tom. Bilen ligger bakom och ska svänga till höger i korsningen, den har bråttom som få och orkar inte vänta dom 10-15 sekunder det tar innan bussen har kört genom korsningen. Galningen gasar på upp i vänsterfil och kastar sig in mot höger, precis framför bussen, vilket får till följd att bussen som är rätt stor och tung måste tvärbromsa, men inte hinner stanna och klipper bilen bakpå som snurrar ner i diket. Snubben visar sig vara en hetsig jävel i 30 års ålder med unge och hela kitet i bilen, han blev stående i en timma med polis, resenärerna på bussen missade sista pendeln. Hur puckat får man vara, både han och ungen kunde ha dött, men idag är ju tid värdefullt sägs det.

Allt för att snubben inte orkade vänta 15 sekunder på att svänga till höger.

Min körlärare hade helt rätt när han sa: "Förutsätt att alla andra är idioter i trafiken och du kommer att klara dig bra".

och jag minns ett rejält pucko i en chrysler voyager eller liknande bjässebil som körde för långt fram i en T-korsning som även var en utfart för bussen i en bussvändarslinga (nån som fattade det där?).
bussen kunde därmed inte köra förbi utan att braka rätt in i voyagern och blev stående.
puckot backar inte som vi alla trott.
nä, han står kvar och väntar.
vi passagerare suckar och nån säger högt "vicken testosteron-idiot" och jag instämmer till fullo.
där har han säkert suttit en hel dag på nåt jobb som han hatar och blivit på dåligt humör.
det ska gå ut över en busschaufför förstås.

chauffören vevar ner rutan och undrar om han kan backa lite så han kan köra förbi.
puckot vägrar veva ner rutan.
chauffören går ut och försöker få veta vad som felas (puckot kanske har problem med motorn, fast det syns hur han ser förbannad ut).
puckot börjar svära och hota chauffören, som naturligtvis blir tokförbannad.

"förbannade skitstövel" tänker jag, som är höggravid och j*kligt pinknödig, och trycker på stannaknappen så dörrarna öppnas och går av och går hem istället.
så gör även resten av alla passagerarna.
hade jag inte varit så himla pinknödig så hade jag sällat mig till chauffören och skällt ut pucko-idioten jag med.

varför gör folk sånt här?
borde man inte gå igenom ett humörstest oxå samtidigt som man tar teoriprovet till körkortet?

Jag hävdar o det bestämdaste att ingen av mina mottrafikanter (dvs. ni!) kan köra bil. Jag är den enda som håller rätt trafikrytm och det är upp till mig om det ska gå långsamt eller fort, eller om väggrenen ska utnyttjas eller inte.

För övrigt är det så jäkla fotosidan att en tråd om vilka kameror som används av polisen utvecklas till en trafikvetts-tråd med moralkakor uppåt och neråt :)

Vad tror ni om följande situation?

Militär fordonsmarsch (långkörning) efter avslutad fordonsutbildning.
15 tunga lastbilar med en minibuss i varje ände (plus någon ond ande till kapten som fräste runt i en Volvo lite här och var i anslutning till kolonnen), som körde sträckan: Boden, Luleå, E4 Tåme, Jävre, Blåsmark, Svensbyn, Böle, Älvsbyn, Storforsen middag (turistfällan, ja), Moskosel, Arvidsjaur övernattning K4, Älvsbyn och Boden, på ungefär en och en halv dag.

Eftersom vi var nyutbildade och hade marschledare i minibussen som också var KB och nerviga över att alla skulle hänga med så gick det aldrig över 80 (laglig hastighet) och sällan mer än 70.

Jag körde tredje eller fjärde lastbilen framifrån.

Tror ni man fick se en del desperata människor köra om sin 13:e och 14:e lastbil i rad? :-D

- Oj, en ful, grön, sölig lastbil, sååådääär, den körde vi om...

- Jasså, en till ful, grön lastbil (?), kör om den också.

- Vänta nu, ännu en ful, grön, lastbil...? Gula siffror på nummerplåten...? MILITÄRKOLONN!!! ARRRGGGGHHH!!!

- Måste... Kö... köra ommm...

Repetera 10 gånger med exponentiellt ökande antal konsonanter.

- (svettig och skakande) Arrggg... Nervsammanbrott... TAR DET ALDRIG SLUT?

:)

Något annat kul jag märkt är när man kommer med en sån där rolig liten 3 tons terrängbil som vid en ev krock med en XC90 går över suvjävlen* så blir alla jättebra på högerregeln.

SUVar måste vara bland det dummaste man uppfunnit. Usch! Det ska vara riktiga terrängbilar eller vanliga kombis.

Jo. Jag har prövat att sitta i en terrängbil 11 som blev påbackad av en Mercedes-Benz Sprinter.

Resultat Sprinter: Intryckt bakdörrsstege, intryckt dörr, krossade baklyktor.

Resultat tgb 11: En repa i trälisten.

Såja. Tillbaka till hastighetskamerorna, även om jag iofs. skulle kunna dissa SUV:ar också. ;-)

müsli skrev:
Jo det är sant, man behöver ju inte vänta så länge på sin egen begravning. ;)

Äsch då, bara alla andra har koll i backspeglarna (det är inte sminkspeglar!) o går åt sidan så flyter det på bra. Snabba bilar har ofta bra bromsar. Kan man inte gasa sej ur en situation kan man alltid bromsa. Full gas eller full broms, det är väl de enda godkända lägena, eller?

/kg, still waiting

LeadHead skrev:
Iaf. där jag bor är det digitala Nikonsystemare med en fet blixt

men sitter de helt obevakade ute hela nätterna då? hmmm... dslr... hmmm... skulle kunna funka som reservkamera... hmmm...

Iofs har jag aldrig nånsin sett ett bestyckat kameraskåp o ändå har jag passerat åtskilliga...

ganska skrev:
Oskar, vad är då anledningen att ha en bil? med dom hastighetsgränser som finns idag kan man ju fan springa ifrån bilarna.
..............
//Mvh Viktor
Du kan väl förvarna nästa gång du skall göra en sådan rush....jag brukar inte bry mig nå't om friidrott - men detta skulle jag gärna vilja se.....
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar