Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polisens hastighetskameror...

Produkter
(logga in för att koppla)
ganska skrev:
Oskar, vad är då anledningen att ha en bil? med dom hastighetsgränser som finns idag kan man ju fan springa ifrån bilarna.

Roland fortsätt att köra för fort! fast det räcker att du gör dig oidentifierbar, dom kan inte skicka böter om dom inte vet vem som kör bilen:p

//Mvh Viktor

När du någon gång skaffar körkort - kan du inte testa om det du skriver är sant genom att köra lite för fort vid en kamera. Vågar du lita på att du har rätt?

Fast du kan ju utlösa kamerorna redan idag genom att springa...
 
Kör man i mörker och vet att det finns älgar vid sidan och får en bil i rumpan är man inte trafikpolis utan närapå utsatt för mord om det skulle hända något.



Det här med att trängas är intressant beteeende. Vid rödljus ska de konsekvent köra så nära som möjligt. Flyttar man då fram ett par meter så flyttar de efter. Då går det ju saktare att starta kön sen när alla hindrar varandra.

Vid ett vägarbete i somras så kunde man roat se hur alla trängdes med en meter mellan bilarna fast det var en kilometer raksträcka framför och bakom rödljuset.

Lika vid en kassa i affären. Några är så ivriga att de ska klättra på en när man ska betala. Hela kön blir orolig när jag lugnt står kvar vid bandet tills den framför har betalat. Som om det skulle gå långsammare då, snarast går det fortare om den som betalar slipper ha mig hängande över sig när hon knappar in koden.
 
Det är alltid kul med människor som kan skoja lite, men jag jag är bered att testa, om samma regler gäller om 2år dvs.

//Mvh Viktor
 
HDFS) (KGS skrev:
Det är bara att gå åt sidan o släppa förbi... fast jag behöver inte längre, för jag kör Volvo. Mitt i vägen, det går utmärkt att blockera t o m två filer.

80 km/h, fortare behöver ingen köra. Har de mer bråttom får de ta flyget!

Nej du för då är vi inne på något annat som jag också brukar försöka stävja nämligen vägrenskörning.

Hur kul är det som sagt att köra i vägkanten på kvällar och nätter när man inte har en aning om vad som kan dyka upp.

Idag verkar det ju vara ett krav bland många bilister att jag skall flytta på mig även om det är dagsljus och världens längsta raksträcka utan möte.

Var tog dom gamla hederliga omkörningarna med blinkers och filbyte vägen ?
När jag tog körkort så fick jag lära mig att det var jag som skulle byta fil vid en omkörning inte bilen framför, men det verkar inte gälla längre.

Håller sedan med Sven om detta med att ligga nära, jag håller alltid ett avstånd till framförvarande bil som är (oftast) flera gånger mer än det "normala" idag, detta gör att de flesta uppfattar det som att jag kör saktare än genomsnittet och därför tvingas att köra om mig för att sedan lägga sig i kofångaren på bilen framför och ligga där.

Man ska ju inte önska andra människor olycka , men en olycka som jag skulle vilja att andra människor skulle få uppleva (utan skador) är just att bli påkörd eller att köra på någon bakifrån.

Jag har själv suttit i en bil där bromsarna gick sönder ca 100m innan ett rödljus efter att ha sväng av en motorväg, för att sedan krascha in i de tre bilar som stod still, inte så kul att inse att man inte hinner bromsa när bilarna komer närmare och närmare.
 
Man ska hjälpas åt i trafiken ;-)

Det var ju inte mörkt o eländigt när den unge mannen körde för nära... men du hade ju full koll så det var förstås ofarligt att bromsa o minska avståndet just då. Synd att inte alla bilister är lika skickliga som du... men alla tror det ;-)
 
Fredrik H skrev:
Nej du för då är vi inne på något annat som jag också brukar försöka stävja nämligen vägrenskörning.

Hur kul är det som sagt att köra i vägkanten på kvällar och nätter när man inte har en aning om vad som kan dyka upp.

Idag verkar det ju vara ett krav bland många bilister att jag skall flytta på mig även om det är dagsljus och världens längsta raksträcka utan möte.

Var tog dom gamla hederliga omkörningarna med blinkers och filbyte vägen ?
När jag tog körkort så fick jag lära mig att det var jag som skulle byta fil vid en omkörning inte bilen framför, men det verkar inte gälla längre.

Håller sedan med Sven om detta med att ligga nära, jag håller alltid ett avstånd till framförvarande bil som är (oftast) flera gånger mer än det "normala" idag, detta gör att de flesta uppfattar det som att jag kör saktare än genomsnittet och därför tvingas att köra om mig för att sedan lägga sig i kofångaren på bilen framför och ligga där.

Man ska ju inte önska andra människor olycka , men en olycka som jag skulle vilja att andra människor skulle få uppleva (utan skador) är just att bli påkörd eller att köra på någon bakifrån.

Jag har själv suttit i en bil där bromsarna gick sönder ca 100m innan ett rödljus efter att ha sväng av en motorväg, för att sedan krascha in i de tre bilar som stod still, inte så kul att inse att man inte hinner bromsa när bilarna komer närmare och närmare.

Jag har gjort nästan samma sak, trampade sönder nåt bromsrör och det kändes snarare som farten ökade än minskade, mycket otäck känsla, som en knuff i ryggen.

Handbromsen och motorbromsen (slängde i tvåan) räddade mig.
 
LeadHead skrev:
Vadå trafikpolis? Det är i allra högsta grad i mitt eget intresse att bakomvarande inte ligger med kofångaren i bagagekuckan på min bil.

Vaddå?
Man får väl skylla sig själv när man lägger sig så nära framför? ;-)

Jag har funderat på att göra nån tygskylt att ha på ryggen när jag är ute och kör motorcykel där det står "Bromsar jag nu så kör du ihjäl mig." på.
Det är väl mest i stadstrafik det är aktuellt men...
 
dumbo skrev:

Det är väl mest i stadstrafik det är aktuellt men...

Prexis, för på landsvägen smiter ni förbi som avlöningar o försvinner i horisonten. Inte ens min stridsvagn mitt i vägen förmår hindra er från att komma förbi ;-)

Enda gången jag ser motorcyklister som bryr sej om hastighetsbegränsningar är när det körs Mälaren Runt. Då går det rätt makligt...
 
Jag mötte en traktor en gång när jag var ute på småvägar i Halland. Liten smal väg och traktor med dubbelmontage (heter det så med dubbla bakhjul i bredd?). Även om det inte gick särskilt fort vid tillfället (skymd sikt i en kurva) så blir man ändå ganska överraskad och om vägen redan kändes smal så kändes den då definitivt inte bredare då. :)
 
HDFS) (KGS skrev:
Inte ens min stridsvagn mitt i vägen förmår hindra er från att komma förbi ;-)


Hörnu, man ska hjälpas åt i trafiken. Vet inte vem som sade det... (kunde inte låta bli).


Men jag ler gott och har inget emot stridsvagnar i trafiken. En del blir galna för att de förlorar ett par sekunder av livet. Om någon förlorar livet är mindre viktigt.


Fram med Aette och fota de flyende avlöningarna. De hinner hon nog med på högsta ISO, nedkyld och utan objektivlock
 
Hur fungerar de där som alltid måste köra 29 km över hastighetsgränsen? Varför ser man aldrig dessa hoppa ur sin bil med extra breda och låga löparskor, mörktonade glasögon, en doftgran hängande i näsan, springande ta sig in i affären och pressa sig förbi dig där du står vid mjölkdisken, slänga ner mjölken och äggen i korgen med en dävla fart, ta sista kurvan mot kassalinjen med gnisslande skosulor, rusa mot kassan, förbi kön och kvickt smita in framför alla andra i kön? Varför bara i trafiken?

Efter att sverige infört alkolås tycker jag vi inför hjärnaktivitetsmätare i bilarna. Ju lägre aktivitet, ju lägre hastighetsgräns. Då skulle dessa stressnjutande loosers ta sig fram fortare till fots.
 
Finns en gammal disneyfilm som heter "Mr Driver" som åskådliggör det fenomenet. Det handlar om något slags Dr Jekyll och Mr Hyde.
 
dumbo skrev:
Jag mötte en traktor en gång när jag var ute på småvägar i Halland. Liten smal väg och traktor med dubbelmontage (heter det så med dubbla bakhjul i bredd?). Även om det inte gick särskilt fort vid tillfället (skymd sikt i en kurva) så blir man ändå ganska överraskad och om vägen redan kändes smal så kändes den då definitivt inte bredare då. :)

Jo, det heter dubbelmontage. Tur att du inte mötte den här i alla fall. Här kan man snacka om sulor. Någon hastighetskamera fanns inte på Island (ursäkta kvaliteten på bilden - gamla skabbiga dias)
 

Bilagor

  • 1802a.jpg
    1802a.jpg
    28.5 KB · Visningar: 300
ha ha ha...


Det där är inte Volvons instrumentpanel...
nånstans har jag en bild där mätaren står betydligt högre, men tro inte att jag saknar min Porsche Turbo för det inte... ånä... en gammal Volvo duger gott åt mej... *s*

Nä den där bilden hittade jag i arkivet. Var väl ute o testade AS´en nångång...

Fem växlar...
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar