Annons

Polis hindrade fotograf att ta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det inte är mer än det som beskrivs i artikeln låter det väldigt tunt. Mitt intryck av texten är att plåtisen blev sur för att polisen var otrevlig. Det verkar ju inte som om fotografen ens blivit avhyst någonstans ifrån. Skulle inte polisen få drämma igen sin egen baklucka? Finns det lagar som reglerar vad en polis säger när han stänger sin baklucka?
 
Nej det verkar som om det ända som hände är att polis stängde ner baklucka och krävde att kolla hans leg.

Vi får väl se om dom lägger upp polisanmälan
 
Ett vanligt förekommande fenomen är att myndighetspersoner bestämemr vad som har nyhetsvärde eller ej.
 
RoTe skrev:
Ett vanligt förekommande fenomen är att myndighetspersoner bestämemr vad som har nyhetsvärde eller ej.

Det stämmer, mycket vanligt - och det är inte polismyndighetens sak att avgöra.

De allra flesta poliser är kanon, men som med andra yrken i vårat samhälle, så finns det även tokstollar bland poliser. Jag brukar hänvisa dessa att läsa Claes Cassel's (f.d pressansvarig på Stockholmspolisen) bok om hur poliser skall uppföra och ta emot media.
 
Jag tycker inte att polisen gjort något fel, möjligtvis så var det dumt att säga att det är fotoförbud i bakluckan, det är ju polisens problem om han/hon haft luckan öppen och har känsliga saker däri.

Att kräva leg är väl knappast kränkande på något sätt, så jag tycker det är gnäll över ingenting.
 
Ovanför handskfacket i polisbilar finns en whiteboard-platta klistrad. Poliser som arbetar med ett speciellt fall brukar anteckna både regnummer och annat intressant på den. Kan vara värt att slå en ruta på den när man passerar. Ett litet tips.
 
Vilken lipsill den där reportern är enligt min åsikt, jag menar orka göra affär av något sådant.
De är till att slösa skattepengar på att mala igång byråkratikvarnar för petitesser.
 
bEPH skrev:
Att kräva leg är väl knappast kränkande på något sätt, så jag tycker det är gnäll över ingenting.

Det finns inget krav på att bära legitimation i Sverige och ingen rätt för en polis att kräva att få se på ett sådant med mindre du är misstänkt för ett brott.
 
Citat: "Det finns inget generellt fotograferingsförbud på allmän plats. Och om det finns något i ett fordon som inte får fotograferas så är det polisen egen sak att skydda detta från insyn." Slut citat.

Det var väl precis vad polisen gjorde när han "smällde" igen bakluckan.
Legitimera sig inför polis skall man kunna göra.
Reportern verkar aningen magsur.

/ E
 
HDFS) (KGS skrev:
Det finns inget krav på att bära legitimation i Sverige och ingen rätt för en polis att kräva att få se på ett sådant med mindre du är misstänkt för ett brott.


Hehe, ja så sant det är sagt!

Jag kommer osökt att tänka på alla lokala fiskepoliser som går runt och frågar om fiskekort..
Ställer man frågan tillbaka i lite modifierad version (typ -" Har du legitimation som frågar") så får man ett långt ansikte tillbaka:)..
Myndighetsutövande personer/yrken skall vara försiktiga. Missbruk där så hänger den överstatliga kontrollen över oss, blä.

MVH Niclas,
 
Däremot kan DU begära att polisen som antastar dej ska visa leg, så mycket falska poliser som man läser om i tidningarna nuförtiden, eller inte :)
 
Känslor

Detta är ett exempel på hur myndighetspersoners beteende väcker känslor som ibland kan vara värt att diskutera. Ofta får vi läsare bara höra en sidas version, Oftast mediapersoners sida. Detta att ha i beaktande när vi bedömer händelser och beteenden. Polisen generellt svarar inte upp i artiklar, debattinlägg mm. Synd tycker jag. Polisen lämnar pressmeddelanden, dementier och bekräftar. Dessa brukar inte läsas då de inte får samma plats som starten fick. Poliser å andra sidan glömmer ibland att den enskilde yrkespersonens beteende, bra eller dåligt, får effekter som ovan. Ingen är felfri. Däremot önskar vi att myndighetspersoner vore det. Vilket inte alltid är fallet.
Som läsare bör man ibland ta reda på mer innan man bestämmer sig.
Håll om varann, tyck om varann.
Thomas D50
 
Om man ska tro det som står i artikeln tycker jag att det låter som storm i ett vattenglas. Däremot kan jag ha lite synpunkter på polismannens framtoning om det nu stämmer hur han uppträdde. Däremot var han ju aldrig hotfull enligt fotografen själv. Om polisen vill smälla igen sin baklucka är det väl ok. Eller köra därifrån, hänga blommiga gardiner i fönstret eller whatever.

Sedan står det att han krävde legitimation. Och när han inte fick se den, vad hände då? Eller fick han se den? Det framgår inte. Att be någon om legitimation eller kräva att få se, det är lite skillnad. Och att be att få se legitimation är väl aldrig olagligt, det kan jag också göra. Sedan är det ju upp till var och en att välja om de vill visa den eller ej. Så länge inte polisen vidtar åtgärder vid nekande svar har han nog inte gjort något olagligt som jag ser det.

Nej, som någon sa tidigare: Krama varandra i trafiken!
 
Ja, det var kanske inte så genomtänkt att berätta hur man återskapat bilderna. Men behovet av att tala om hur man blåst någon är ju ganska stort.

I bästa fall nöjer de sig med att sno minneskortet nästa gång. Eller så drar de iväg med hela kamerautrustningen.

Jag kan inte låta bli att fundera över uttrycket "Tack vare ett speciellt dataprogram kunde vi...".
Vad är ett "speciellt dataprogram"? Är det samma som följer med vissa minneskort vid köp, eller? Så värst speciellt behöver det inte vara för att rädda raderade bilder. Själv har jag redigerat en del bilder i "speciella dataprogram", Photoshop, C1 m.fl. Visst är det lite "speciell"-trend för tillfället...

/Arne
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.