Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

gtallan

Avslutat medlemskap
Är det värt att skaffa ett cirk. polfilter om främre linsen på objektivet snurrar vid focusering?

/Andreas

Nja..

Skaffade mig ett sånt medan jag fotade diabild med min Minolta med vidvinkel som också hade roterande lins.

Jag brukade slå om till manuell focus och hålla fast linsen, ställa in polfiltret och sedan ta bilden.

Polfiltret är obetydligt använt kan jag berätta ;) Jag tyckte det blev för krångligt, men det är min åsikt. Låna ett filter och pröva, det är mitt råd!

Mvh Johan

Det är förvisso rättså irriterande att hela tiden behöva snurra på filtret, men om en bra bild kräver det, så är det ju bara att stå ut med det, eller hoppa över bilden. Och det sistnämda är ju faktiskt inget alternativ.
Det är ju inte värre än att du sätter en liten markering på filterkanten, så att du vet hur den skall vara ställd.
Men ett polfilter är inte dumt att ha i kameraväskan.

Det är bara att konstatera att alla är vi olika.
Men jag tackar för synpunkterna.
Jag tänkte nappa på Digitalfotos erbjudande med 8nr och ett pol filter, så det blir ju ingen direkt kostnad.

/Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar