Annons

Polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

MackanÖrebro

Ny medlem
Har beställt en Nikon D100, och tänkte köpa Polfilter. Vilket ska jag välja - Hoya eller Soligor? Varför är Hoya ungefär dubbelt så dyrt?

Tacksam för svar

Markus

För att det är dubbelt så bra, naturligtvis!

Nej, skämt åsido, den som köper ett filter som det står Hoya på är villig att betala för det (och kanske få högre kvalitet). Prisskillnaden verkar dock ovanligt stor, var Soligor-filtret också ett cirkulärt filter?

Hoyas filter har dålig hållbarhet och dessutom så tål inte filterglasetglaset vatten. Vatten etsar sej likom fast i glasets ytskikt och filtret blir mer som ett softfilter. Går att få bort vattnet men det krävs en del putsande. Rent optiskt är dom nog bra. Soligors objektiv är inte bra. Filtren lär inte va mycket bättre. B+W är nog ett bättre val. Kolla annonsen till höger.

Vad du än gör! Förstör inte en dyr kamera och dyr optik med billiga skräpfilter.. Köp B+W, kvalité är värt varenda krona! Jävligt dyra men jävligt bra.. Skaffade ett Käsemann 77mm polfilter för knappt 2000 kronor - gör likadant själv! Du kommer inte att ångra det!

Vad finns det för belägg för att soligors filter skulle vara så dåliga? Och vad är dom dåliga på exakt? Finns det några tester där resultaten visar det?

*nyfiken*

Belägget är priset...det är bara så att du får exakt vad du betala för....

Så är det. I vissa fall betalar du även lite för märket men oftast är det så att anledningen till priset är kvalitén.

Känns lite dumt att snåla, med ett kamerahus för 25000:-

Du får säkert nära nog lika bra bilder med vilket du än väljer..men med tanke på ditt val av kamera förstår inte jag varför snikenheten lyser vid ett filterval..
mvh/gunte..

Skröna?

Vilket fabrikat på filter man väljer torde i det stora hela ha väldigt liten betydelse för bildkvaliten.

Att vatten etsar Hoya tror jag till stor del är en vandringshistoria som poppar upp då och då. Jag har Hoya pol och UV. Har aldrigt märkt de problem det pratas om.

Kan någon säga exakt, på vilket sätt B&W är bäst?

Jag har fått min Fuji S2:a och jag får AF probs med Hoya Cir polfiltret.. vette tusan vad det kan vara. Hade liknande problem på Coolpixen också.

Jag tror iaf att man dels får AF problem med billiga polfilter och en del försämringar bildmässigt.

/C^

Jag har själv Hoya:s cirkulära och linjära pol-filter, och de håller en väldigt hög kvalitet, jag har aldrig haft problem med att autofokusen strulat med det cirkulära påskruvat på objektiven, och då har jag ändå en omodern autofokus(nikon F4) Att Hoya:s filter inte skulle tåla vatten som jag läste är bara båg, mina olika Hoyafilter har varit utsatta för havsvatten, regnvatten och till och med lera och det har aldrig märkts att de tagit stryk. Men man ska kanske ändå undvika de allra billigaste filtren, men skillnaden mellan B+W och Hoya som nämnts här är nog ytterst marginell.

För att klargöra det jag sa så kanske jag kan säga att jag får problem med autofokusen iom att den blir ganska rejält långsam.

Är det inte helt enkelt så att kameran får svårare att fokusera eftersom polfiltret stjäl ett par steg ljus?

Jag lästa nånstans att det är en myt att linjära polfilter ger problem med autofokusen. Det är mätaren i vissa kameror som ger problem, och eftersom den typen av mätare blev populär i och med att AF-kamerorna kom på 80-talet så antas det felaktigt att det är autofokusen som störs.

När jag undrar om skillnder i filtereffekt, så menar jag den effekt filtren har på bilden. Då jag använder cirkulärt polfilter till mitt 24 mm objektiv, så får jag ofta en filtereffekt som inte sträcker sig över hela bilden. Detta är inget problem vid längre brännvidder. Jag har sedan hört att ett linjärt polfilter ger en "bredare" filtereffekt där nämda problem skulle vara mindre med vidvinkelobjektiv. Jag har även hört dementier på detta (General agenten för B&W). Eftersom Fredrik C har båda filtervarianterna kunde det vara intressant att höra om han, eller någon annan, sett någon skillnad.

Roine W

Jag har haft båda typerna. Den enda skillnaden jag har upplevt har varit i färgtonen i ND-delen och det har nog mer med fabrikat att göra än huruvida de var linjära eller cirkulära.

Jag hanvänder Hoya och B&W filter och nöjd med båda fabrikaten.
Det jag tror gör mest är vilket filter man köper. Ta ett UV t.ex, de brukar finnas i 2-3 olika "kvalitétsklasser" inom varje fabrikat. Det billigaste brukar heta kort och gott UV, medans det dyra heter UV följt av diverse superduper namn som snart är i klass med shampotillverkarnas.

Ett hoya i form av supermodellen tror jag presterar bättre än B&Ws grundmodell, men de brukar hamna rätt nära varann i pris.
Så ska man köpa B&W ska man köpa deras "toppmodell", annars tror jag man kan få mer filter för pengarna hos hoya.

Men soligor vetetusan, skulle själv hållt mig borta. Mvh Micke

Skärpan (upplösningen) skiljer mycket lite mellan olika filtertillverkare när det gäller "vanliga" filter. Däremot kan antireflexbehandling och den mekaniska kvaliten skilja dem åt. Polarisationsfilter verkar dock vara lite annorlunda med.
Hittade en länk där de skriver om detta:

http://medfmt.8k.com/bronfilters.html#tests

Verkar som om Hoyas profilter inte var något vidare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar