Annons

Polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)
Roinew skrev:
När jag undrar om skillnder i filtereffekt, så menar jag den effekt filtren har på bilden. Då jag använder cirkulärt polfilter till mitt 24 mm objektiv, så får jag ofta en filtereffekt som inte sträcker sig över hela bilden. Detta är inget problem vid längre brännvidder. Jag har sedan hört att ett linjärt polfilter ger en "bredare" filtereffekt där nämda problem skulle vara mindre med vidvinkelobjektiv. Jag har även hört dementier på detta (General agenten för B&W). Eftersom Fredrik C har båda filtervarianterna kunde det vara intressant att höra om han, eller någon annan, sett någon skillnad.

Roine W

Jo jag märker inte någon jättestor skillnad mellan de linjära och cirkulära polfiltret(samma tillverkare, Hoya) vad avser den polariserande effekten, möjligen är det linjära något mer polariserande som jag upplever jag det, skillnaden är ju i sådana fall störst i centrum av bilden där det cirkulära filtret har en annan(mindre?) täthet just för att autofokusen inte ska störas.

MVH/Fredric

Canons Cir Pol

I ett test av Cirk. Pol. filter i fotoMAGAZIN (09/2001). så kom dessa bland de bästa:

Heliopan SH-PMC Slim
Nikon
Canon
B+W MRC Slim

(Undvik Cokin P164, Hoya pro 1, Minolta II, när det gäller Polfilter. UV-Filter är det Minolta L37AC, Nikon NC och HOYA super som toppar.)

Jag "sökte runt" och kollade priserna och på de bästa och fann Canons 77mm till ett mycket fördelaktigt(?) pris 99$ ca 900 SEK

Men finns Canons i flera versioner I eller II?

Är det någon som funnit bättre priser på ovanstående märken?

/Michael

Senast ändrad:
Without going too deep into the subject which others have pretty much covered, I use Nikon's own filters OR B&W. I've never really tested the others like Hoya because it just felt logical that Nikon would produce a filter best suited to their own optics.
Having said that, this was my original thinking 15 years ago when I first began to shoot 35mm.
I certainly haven't found B&W to be lacking in any way, though they are often heavier unless you go for the ultra-thins.
However, I just tend to buy the best I can afford and filters cost small change compared to top grade lenses.
Just wait 'til someone mentions using a skylight filter to protect their optics:) LOL The cat is among the proverbial chickens...:)

Cheers, Duncan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar