Annons

Polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

jonkri

Aktiv medlem
Hur förhåller det sig med kvaliteten på dyra resp. billiga och är det så att filtret försämras med tiden -slits-

Och ja, dyra filter är bättre optiskt samt tåligare emot repor - tyvärr så är de dyrare också...

Ett tips som jag fått och följt är att köpa ett polfilter med samma gänga som den största man har på något av sina objektiv och sedan skaffa steppringar så att det passar på alla ens objektiv - gör man så kan man gott unna sig ett bra polfilter utan att bli ruinerad...

Kanske är lite ot, men finns det några nackdelar att fota med ett polfilter annat än att man förlorar ljus?

Kanske är lite ot, men finns det några nackdelar att fota med ett polfilter annat än att man förlorar ljus?
Med vidvinkel kan himmel bli olika blå beroende på att ljuset från himmeln passerar genom pol-filtret vid så olika vinklar.

Vissa reflexer försvinner som man kanske skulle vilja haft med i bilden, t.ex. kan vatten och fönster bli "märkliga".

Testa själv och se. Med digitala kameror kostar det bara lite tid.

Det är dyrt som gäller...

Jag har testat polfilter från Kaffebrus och de sög bigtime... bilderna såg ut som gamla urblekta papperskopior från 60 talet... efter det köpte jag Hoya orginal vilket fungerade mycket bra... efter ett tag gavs den ekonomiskat möjligheten att köpa ett Hoya HMC Super Pro1 Pl-Cir och det är bättre, främst för att man behåller mer av skärpan, jag använder det på en Canon EF 16-35 2,8L.

Jag har även ett Moose's Hoya Pl-Cir vilket är en kombination av Pl-Cir & 81A vilket ger bilden en varmare ton, använt vid rätt tillfälle är detta filter guld... foton tagna i den svenska skärgårde under september kan se ut som om de vore tagna i mitten av juli.

!!! OBS !!! Ni vet väl att när man använder ett Pl-Cir filter så måste man ställa vitbalansen manuellt... endera för solljus eller ännu bättre 5200 Kelvin, om man inte gör det så korrigerar kameran bort effekten från filtret i sitt försök att få rätt vitbalans...

Den optimala vinkeln för effekten på ett Pl-Cir filter är 90 grader och om man fotar med ett vidvinkelobjektiv så får man kanske med cirka 150 grader av synfältet... i de 150 graderna kommer effekten att synas som tydligast just där de är 90 grader från solen, om det området skulle ligga i mitten av bilden kan det vara irriterande och man bör därför komponera bilden så att man får den maximala effekten i ett av bildhörnen....

Lycka till....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar