Annons

Polfilter, vilket ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Karro L

Medlem
Jag har tänkt köpa ett polfilter och har förstått av tidigare diskussioner här att det är skillnad i kvalitet beroende på vad man köper. Bland annat att det kan skilja i hur många exponeringssteg filtret "stjäl". Eftersom jag bland annat har tänkt fota akvarier där det är viktigt med kort slutartid känns det viktigt med ett filter som stjäl så lite ljus som möjligt. Har kollat runt både på nätet och i affärer på olika sorters filter, men hittar ingen information om hur de olika märkena skiljer sig åt i det här fallet.

Någon som har något förslag på vilket filter jag ska välja? Det är ett 58 mm filter jag behöver.

Ett polfilter stjäl minst 50% av ljuset - oftast då naturligen lite mer. Mitt hoya filter vid <5 infallsvinkel har TL på 58% ifrån opolariserad ljuskälla. Med en polariserad ljuskälla så ligger dämpningen på mellan 9% och 98% ungefär beroende på hur du vrider filtret.

Det går sätta polfilter på blixtar också för att i kombination med polfilter på objetkivet ge önskad effekt - det har jag dock inte testat i verkligheten, men jag har läst om det.

Polfilter kostar ett bländarsteg ungefär och jag har inte märkt någon jätteskillnad på ljusförluserna mellan olika filter. Däremot så saboterar dåliga filter bilden på andra sätt och riskerar att störa AF och ljusmätare mer än normalt.

Jag hade valt ett minst mellankvallité filter. B+W har 58 mm cir pol filter för ungefär 700 pix och då har iofs Dörr sitt värstingfilter (DHG Super Protect) för samma pengar. Troligen är Dörr filtret är troligen vassare, men B+W är aldrig dåliga så pesonligen hade jag valt det ändå.

Ett annat tips - köp ett polfilter som passar ditt objektiv med strörsta gängan och skaffa stepringar till dina andra fronlinsgängor. Stepringar är billiga - polfiter är rätt dyra.

Senast ändrad:
Heliopan tillverkar grymt bra filter. kostar en slant men man får vad man betalar för.

Heliopan Pol. Circ. 58mm kostar ju inte mer än B+W filtret! Jag trodde att de var dyrare än så faktist. Ja, då är det nog kanske det bästa rådet du fått då Heliopan är kända för för att göra mycket bra filter och har precis som B+W mässingsgängor vilka inte är lika benägna att fastna i objektiven.

Heliopan Pol. Circ. 58mm kostar ju inte mer än B+W filtret! Jag trodde att de var dyrare än så faktist. Ja, då är det nog kanske det bästa rådet du fått då Heliopan är kända för för att göra mycket bra filter och har precis som B+W mässingsgängor vilka inte är lika benägna att fastna i objektiven.

De är faktiskt ganska "billiga" i Sverige hos Dito, när jag köpte mina så kollade jag även utomlands och det blev ett köp i Sverige.

Jag har tänkt köpa ett polfilter och har förstått av tidigare diskussioner här att det är skillnad i kvalitet beroende på vad man köper. Bland annat att det kan skilja i hur många exponeringssteg filtret "stjäl". Eftersom jag bland annat har tänkt fota akvarier där det är viktigt med kort slutartid känns det viktigt med ett filter som stjäl så lite ljus som möjligt. Har kollat runt både på nätet och i affärer på olika sorters filter, men hittar ingen information om hur de olika märkena skiljer sig åt i det här fallet.

Någon som har något förslag på vilket filter jag ska välja? Det är ett 58 mm filter jag behöver.
B+W's polfilter har en filterfaktor 2,3-2,8 enligt tillverkaren, vilket innebär att de stjäl drygt 1 till ca 1,5 steg.

Men jag har läst i en tråd här på Fotosidan att Hoya har kommit ut med polfilter som stjäl mindre ljus än andra tillverkares. Tyvärr minns jag inte vilken beteckning de har eller vad tråden har för rubrik.

Olle

Tack för alla svar. Känner mig fortfarande lite osäker på vad jag ska välja dock.

Bengt har ju en bra poäng i att det är smart att köpa ett filter som passar den största gängan jag har, men problemet är att jag än så länge bara har kit-objektivet. Har tänkt investera i nytt objektiv till hösten, men vet inte än vad jag ska köpa och därmed vet jag inte heller vilka storlekar jag kommer behöva i framtiden. Eftersom kit-objektivet varken är dyrt eller av strålande kvalitet känns det lite onödigt att köpa ett snordyrt filter som kanske bara kommer att passa till det. Funderar därför på att köpa nån halvbillig variant nu och investera i ett ordentligt filter när jag har ett ordentligt objektiv.

Är det någon som har provat Scandinavian Photos eget filter eller Kenkos billigare variant som båda går att hitta för ca 350:- ? Är i så fall kvalitetsskillnaden och ljusförlusten så stor att jag borde investera i ett dyrare filter redan nu?

Är det någon som har provat Scandinavian Photos eget filter eller Kenkos billigare variant som båda går att hitta för ca 350:- ? Är i så fall kvalitetsskillnaden och ljusförlusten så stor att jag borde investera i ett dyrare filter redan nu?

Jag har inte testat det så pass att jag vill uttala mig, men jag tror inte att det är något att satsa på. Du bör nog kliva upp i prisklass om du vill ha bättre resultat. Jag frågade om det i butik när jag var där och säljaren skruvade lite på sig och antydde att det inte var så bra. Se bara på priset jämfört med välkända tillverkare av filter.

Jag har ett billigt och ett medeldyrt polfilter - det är STOR skillnad i kvallité och resultat mellan dem. Mellan medeldyra och topfilter är skillanden troligen mindre, men säkerligen märkbar om man tittar efter lite noggrannare.

Ni verkar överväldigande överens om att det är värt att satsa lite extra på ett polfilter, så jag får väl lita på er erfarenhet och punga ut med de där extra hundralapparna. Men det verkar inte finnas några av de bättre sorterna i vanliga "fysiska" butiker så det får bli att handla på nätet. Har ni någon bra nätbutik att rekommendera?

I och för sig en fysisk butik, där man kan beställa över Internet, är Fotokungen i Stockhom. De verkar ha Kenko Pro1 Digital pol cirk 58 mm i lager: http://www.fotokungen.com/ShowProduct.aspx?prodid=3024

Kenko är ett annat namn för Hoya och "Pro1 Digital" är deras nyaste och bästa serie filter.

Annars är Scandinavian Photo en välrenomerad nätbutik, men filtret är nästan dubbelt så dyrt där: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9054847

Cyberphoto är en annan nätbutik med gott rykte, de är billigare än Scandinavian Photo men lite dyrare än Fotokungen: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Pro1Polcirk58

japanphoto.se har jag bara goda erfarenheter från. Det jag har köpt därifrån har det varit rätt bra pris på också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar