Annons

Polfilter + autofunktion ?

Produkter
(logga in för att koppla)

medtek

Aktiv medlem
Hej

Amatör som man är så tog jag och skruvade på ett polfilter för att ta lite snygga vinterbilder en klarblå lördag.... tycker dock att bilderna blir allt för mörka. Använder autoinställningar väldigt mycket när jag ska fotografera barnen... men tycker alltså att bilderna blir för mörka med polfilter. Lurar man kameran (Canon 300D), eller gör jag bara fel ? Vad gör jag isåfall fel ?

/Fredrik
 
Jag kan se ett visst problem, då dina objektiv har roterande frontlins. Därmed finns alltid risken att kameran mäter och sen vrider du polfiltret för att få önskad polarisering av ljuset. Därmed ändras ljusförhållandet och exponeringen påverkas.
 
ett polfilter tar ju ungefär 2 exponeringssteg men det borde ju kameran kompensera för eftersom den mäter "genom" filtret..
 
Har du något att jämföra med? Tog du bilder utan polfilter samtidigt? Om bilderna blir underexponerade rent allmänt så är det mycket egendomligt. På samma sätt är det egendomligt om det du ser genom sökaren (genom polfiltret, alltså) inte överensstämmer med bilden.

Om du däremot jämför med vad dina ögon ser utan polfilter med vad kameran ser genom polfilter så är det fullt naturligt att det kan bli en rejäl skillnad, speciellt i en klar himmel.
 
jag ska testa lite till, återkommer.

jag ska testa lite till, återkommer med info. Tar dock ett par veckor eftersom jag "tyvärr" ska till solen på semester.

tack för att ni hjälpt mig.

/F
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.