Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polariseringsfilters påverkan på HDr?

Produkter
(logga in för att koppla)

nailstream.com

Aktiv medlem
Jobbig rubrik, men det var det kortaste jag kom på.
Vad blir slutresultatets skillnad om man fotograferar 3 exponeringar för HDr med cirkulärt polariseringsfilter eller utan? Med tanke på att färgerna mättas med hdr tekniken kanske det inte är att föredra att köra med Cirk-pol?
Någon som testat?

Tänkte bara på färgmättnaden mest, Pfilter ger ju redan på 1 exponering mättnad i färgerna, att sen få hdr på det som mättar färgerna 3ggr, det blir inte "för mkt"?

nailstream.com skrev:
Tänkte bara på färgmättnaden mest, Pfilter ger ju redan på 1 exponering mättnad i färgerna, att sen få hdr på det som mättar färgerna 3ggr, det blir inte "för mkt"?

Nej eftersom att du har kontrollen att applicera HDR och Tonemapping från 0 till alldeles för mycket. Den enda skillnaden blir alltså att du får vara mer återhållsam med effekten.

Huvudsyftet med HDR är inte att öka färgmättnaden utan att se till att få teckning och både hög- och lågdagrar.

Senast ändrad:
Givetvis vet jag huvudsyftet med HDr, men som du säger man behöver ju inte "kräma på" som vissa gör när det överarbetar med HDr.
Förutom att polariseringsfilter tar bort blänk och mättar färgerna så får jag känslan av att filtret "svartar" ner skuggor, alltså tar dö på informationen i skuggpartierna, det var mest därför jag ville kolla om någon testat HDr med polariseringsfilter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar