Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Polariserande filter
- Trådstartare mathog
- Start datum
MagnusBerg
Aktiv medlem
Hur mycket du vill polarisera ljuset bestämmer du genom att vrida på filtret. Det finns alltså bara en "styrka" på filtren.
Sedan finns det normala och cirkulära. Som jag har förstått det har det med kamerans exponeringsmätning att gör. Cirkulära ska det vara för att mätningen ska fungera ok.
Sedan finns det normala och cirkulära. Som jag har förstått det har det med kamerans exponeringsmätning att gör. Cirkulära ska det vara för att mätningen ska fungera ok.
j2^
Aktiv medlem
Som jag har förstått det har det med kamerans exponeringsmätning att gör. Cirkulära ska det vara för att mätningen ska fungera ok.
Autofokus, inte ljusmätningen. Men, i övrigt har du rätt, cirkulär polarisation krävs för att fasdetekterande AF skall fungera.
Olle
Aktiv medlem
Så här står det bl a i Fotoordboken av Werner Noll under rubriken Polarisationsfilter:Autofokus, inte ljusmätningen. Men, i övrigt har du rätt, cirkulär polarisation krävs för att fasdetekterande AF skall fungera.
"För Spegelreflexkameror med Exponeringsmätning genom Objektivet använder man ibland s k cirkulärpolariserande filter. Detta gäller framför allt kameror som mäter ljuset med avlänkande hjälpspegel. Spegeln polariserar nämligen själv ljuset och kan därigenom skapa "kaos" i ljusmätningen, dvs indikera felaktig Exponeringstid eller Bländare."
Lite längre ner står det:
"Även Autofokusmekanismer kan störas."
Olle
Senast ändrad:
j2^
Aktiv medlem
Så här står det i Fotoordboken av Werner Noll:
"För Spegelreflexkameror med Exponeringsmätning genom Objektivet använder man ibland s k cirkulärpolariserande filter. Detta gäller framför allt kameror som mäter ljuset med avlänkande hjälpspegel. Spegeln polariserar nämligen själv ljuset och kan därigenom skapa "kaos" i ljusmätningen, dvs indikera felaktig Exponeringstid eller Bländare."
Olle
*axelryckning* Kamratens Pentax K10 kunde inte fokusera med ett LinjPol, men ljusmärningen fungerade vad man kunde se. Med CirPol gick det utmärkt att fokusera också.
Olle
Aktiv medlem
Ja även AF påverkas. Se min uppdatering av mitt förra inlägg.*axelryckning* Kamratens Pentax K10 kunde inte fokusera med ett LinjPol, men ljusmärningen fungerade vad man kunde se. Med CirPol gick det utmärkt att fokusera också.
Sen får du och Gunte rycka på axlarna så mycket ni vill. Jag tror mer på Werner Noll.
Olle
Ventures
Aktiv medlem
Man bör vara vaksam när man köper begagnade POL-filter om man har en autofokuskamera. Jag har sett ett par linjära POL-filter nyligen på tradera där det inte stod ett ord om att de är just linjära och är köparen inte medveten om skillnaden så kan det bli en besvikelse.
Angående styrkan känner jag bara till att det finns en. Effekten kan förmodligen variera mellan olika fabrikat. Det kan vara skillnad mellan ett noname 50-kronorsfilter och ett 500-kronors?
Angående styrkan känner jag bara till att det finns en. Effekten kan förmodligen variera mellan olika fabrikat. Det kan vara skillnad mellan ett noname 50-kronorsfilter och ett 500-kronors?
j2^
Aktiv medlem
Ja även AF påverkas. Se min uppdatering av mitt förra inlägg.
Sen får du och Gunte rycka på axlarna så mycket ni vill. Jag tror mer på Werner Noll.
Olle
Fotoordboken kom ut 1991 om jag inte minns fel (Det är iallafall då mitt exemplar är daterat), då den tiden körde de flesta kameror med en betydligt enklare typ av AF_system.
Jag skulle vilja säga att på en modern kamera så ÄR det AF-systemet som _kommer_ att påverkas, och _eventuellt_ påverkas även ljusmätningen.