Annons

Polarisationsfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Xman

Medlem
Tänkte införskaffa ett pol-filter till min Nikon F75. Funderar över vilket filter som passar och vilka olika resultat olika filter ger (standard, cirkulärt etc.) Har ett Nikkor 28-100 G med 62mm gänga.
 
Du skall ha ett cirkulärt polfilter, linjära riskerar att störa ljusmätning och autofokusering.

I övrigt ger de samma resultat. Ditt val handlar nog framförallt om kvalitetsnivå. I topp ligger B+Ws Kaesemannfilter och Nikons polfilter. Dessa har multicoating vilket saknas på många polfilter. Men sen finns det en uppsjö andra också och de funkar minst lika bra i de flesta situationer.
 
Effekterna vad gäller färg och borttagning av reflexer blir det samma oberoende av vilket pol-filter du använder. Men du måste använda ett cirkulärt polfilter för att AF ska fungera.

MVH
 
Polfilter

Tack för svaren! Nu har jag lite bättre koll på vilka filter som kan vara aktuella.
 
Polfilter

Kom på ytterligare en fråga. Kan man använda ett polfilter i kombination med ett UV-filter eller behövs det inte? Hur blir resultatet om jag använder både pol- och UV-filter? Jag har ett Hoya UV HMC.
 
Risken för vinjettering är stor, speciellt med vidvinklar. Det blir ju ett rör som kameran måste titta genom. Dessutom försämrar man motljusegenskaperna genom att stoppa in ytterligare två glasytor med ett extra filter. Personligen skulle jag undvika det.

UV-filter har ju i princip ingen effekt utom möjligen som skydd för frontlinsen så i övrigt blir det ingen skillnad på bilderna.
 
Priser

Jag gjorde några prisjämförelser och såg att Scandinavian Photos egna filter håller mycket låga priser. Ett cirkulärt polfilter 62mm kostar 350 kr. Hur stor kan kvalitetsskillnaden vara mellan detta och andra fabrikat, t.ex. Hoya och B+W?
 
Scandinavian Photos egna är väl Hoya om jag inte missminner mig helt harr för mig att det står det på dem iaf.
 
Jag köpte Scandinavians Photos egna 62mm cirkulära polfilter för någon månad sedan. Det är Cokin C.PL med Scandinavians webbadress inskriven i ringen.

Jag har använt det med bla Nikkor 28-105 och det vinjetterar kraftigt vid 28-läget.
 
Senast ändrad:
boris.bonasin skrev:
Jag köpte Scandinavians Photos egna 62mm cirkulära polfilter för någon månad sedan. Det är Cokin C.PL med Scandinavians webbadress inskriven i ringen.

Jag har använt det med bla Nikkor 28-105 och det vinjetterar kraftigt vid 28-läget.

Du har rätt, Cokin var det ja.
 
Om man ska förklara det enkelt utan kompliserade utlägg så är det när du får en mörkare "ring" runt fotot från filter-ringen. Sätt en dassrulle framför din lins och titta igenom kameran så kommer du se vad jag menar.
Ser inte så trevligt ut alltid.
 
Vignettering

Den av objektivet tecknade bilden har alltid någonstans en begränsning.Olika faktorer som tillverkaren väl känner till,( detta är en pris o kvalitetsfråga) gör bilden allt oskarpare ju längre bort från bildens centrum den mäts.,därtill avtager ljusets verkan på filmen, dvs ett normalt ljusbortfall.Om ljuset får en sned infallsriktning "fastnar" nånstans i det rör vari objektivet blivit infattat, så uppstår det man kallar för vignettering.Fenomenet uppträder som regel när brännvidden närmar sej vidvinkelnivå.
 
Mittpol-filter vinjetterade inte med mitt 50mm objektiv och UV-filter iaf inte om man bländar ner ett par steg. 24mm däremot blir jag nästan tvungen att blända ner med bara pol-filtret på.
 
billiga fitlter

pratade med en ,i och försig, säljare om polfilter bl a. och han sa att man skall vara lite försiktig med att köpa billiga filter för dom är mer eller mindre bara färgat glas. han tyckte att, som jag förstod att hoya var helt ok.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.