Annons

Polarisationsfilter - till vad, exakt?

Produkter
(logga in för att koppla)

SammyJankis

Medlem
vilka är användningsområdena för polarisationsfilter?

har köpt ett JÄVLIGT dyrt sådant för mitt 24-70 zoom, men har inte heelt fattat vad jag kan använda det till. =S

vore jättetacksam om någon vill förklara lite. =)

mvh/Sammy
 
Varför lägger du ut dyra pengar på nåt som du inte vet om/hur du ska använda? :)

Enkelt uttryckt så tar polfilter bort reflexer i t.ex. glas och vatten. Mera vetenskapligt så filtrerar det väl reflekterat ljus som faller in i en viss vinkel eller nåt liknande.

En påtaglig effekt är att det ger en betydligt blåare himmel (tänk resekataloger) och ger då bäst/mest effekt om du har solen i 90 graders vinkel från motivet, d.v.s. till vänster eller höger om dig.

Har för mig att även grönska blir "saftigare", t.ex. träd och gräs?

Själva filtret kan rotera (ska rotera) så att du kan justera dess effekt.

Filtret stjäl även en del ljus (ca 2 steg har jag för mig) så du får lite andra slutartider jämfört med utan filter. Kamerans exponeringsmätning ska dock ta hänsyn till detta.

Och om du har två filter kan du alltid roa dig med att läga dem på varandra och justera dem så att de filtrerar bort allt ljus.
 
Ett bra sätt att lära sig se hur polfiltret funkar är att skaffa sig ett par polariserande solglasögon. De kan du ha på dig på och gå och vicka lite på huvudet (man ser lite dum ut när man står där o tittar på en vattenpöl och vrider sig, men vad gör man inte för konsten).
I helt matta ytor syns ingen effekt ytan det är den spekulära reflektionen (som i vattenyta, blank färg, glas, blad etc) man kan se effekt. Och himlen som sagt.
 
Jag fotograferar bilar, och i halvmatta lacker blir det rätt så stor skillnad, ser mycket bättre ut när en massa blänk kommer bort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.