snap01
Aktiv medlem
Det ska bli kul att se resultaten av ditt beslut här på FS, Peter.
Flera tips har ju kommit fram här under resans gång: Gunnar skrev t ex exakt samma sak som jag - att man inte behöver skruva för full effekt. Dessutom att bäst resultat fås i lite varierad miljö utan den stora himlen o såklart att reducera blänk på diverse ytor.
Tog två bilder med 90 graders skillnad i vridningen för att själv få en känsla för det:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/357153/3129039.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/357153/3129040.htm
Visst blir det skillnad!
Men här är det ju på ett teleobjektiv o dessutom utan himmel.
Angående kant(o)skärpan på mina bilder så är det ett Canon 16-35/2.8L II - detta BORDE prestera bättre, tycker jag.
Panoramabilden är ju nedbländad till 5.6, vilket borde räcka. Jag har fått för mig att det är mest uttalat i vänstra bildkanten, men det kan vara inbillning.
Ett tag funderade jag på om det är det helt plana glaset i UV-filtret som är boven - att ljusstrålarna faktiskt träffar en KONVEX yta i själva frontlinsen o att skillnaden i vinklar (och brytning) därmed blir mindre uttalad mellan centrum o periferi jfr om man har ett plant glas framför?
Tja, enda kommentaren är att jag inte är nån fysiker, men det framgår nog.
Nu har detta objektiv varit hos RCC i Gbg för finjustering tillsammans med kamerahuset (får hem dem idag), så fortsättning följer ...
Ha d,
//j
jag tror inte polfiltret har så mycket med kantskärpan att göra det är nog mera objektivet. Hade 16-35 II o den är luddig i hörnen. Däremot så kan man lätt få vinjettering om polfiltret inte är av tunnare modell hoya gör en serie med tunnare polfilter för kraftig vidvinkel som canons 16-35 tex. Sedan har även lee en konstruktion på adapter ringarna som gör att deras polfilter kommer riktigt nära optiken för att slippa vinjettering dom heter wide angle adapter ring.
Hur stark effekten blir med polfilter beror på ett gäng orsaker så det gäller att ha koll hur himlen etc blir när man vrider på det ibland behövs det bara lite grann annars så blir himlen ojämn o väldigt mörk. Bara att kolla i sökaren eller på kamera dispayen.