Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pocket Wizard

Produkter
(logga in för att koppla)

ande_91

Aktiv medlem
Hej Ja funderar på att köpa pocketwizards om ett tag och undrar om det skulle passa på min blixt.
Så ja undrar om man måste ha sladutag eller sätter man dom som i en blixtsko eller hur gör man?

Min Blixt
http://www.cyberphoto.se/blixtar/3600hs.php

Så kommer det att fungera att använda pocketwizards på den blixten?

Skicka gärna länk till nått biligt ställ där man kan köpa wizards. :D
 
Du sätter sändar PW:n i kamerans blixtsko. Motagaren ansluts till blixten m.h.a. Pc-synk (Vanliga sladdutaget på blixtar)

MvH Amdreas
 
ande_91 skrev:
Hej Ja funderar på att köpa pocketwizards om ett tag och undrar om det skulle passa på min blixt.
Först skulle jag fråga dig vad du känner du behöver den för. Pocket Wizards är roliga grejer men de är också inte så mycket mer än radiotriggning av blixtar heller. De har inte stöd för märkesspecifika blixtprotokoll vilket gör att du förlorar all form av TTL-mätning så vitt jag vet.

Med en sådan blixt som du länkade till är ofta vitsen att man har TTL-mätning och inte behöver ställa in något själv.

Du förlorar i princip alla fina finesser med denna typ av blixtar så jag undrar om det verkligen är det du är ute efter.

Men på din andra fråga, ja det går nog att få Pocket Wizards att trigga en sådan blixt som du nämner, även om det i värsta fall kanske krävs en enkel adapter. Att trigga en blixt handlar normalt bara om att kortsluta två poler så det brukar inte vara särskilt svårt. Gäller bara att hitta denna adapter.

Skicka gärna länk till nått biligt ställ där man kan köpa wizards. :D
Jag är rädd att Pocket Wizards inte är billiga någonstans. Funderade på att köpa en uppsättning till studioblixtarna för att bli av med sladdhärvan ända till jag såg vad de kostade. I mitt fall skulle det landa någonstans mellan 7700 och 4600 beroende på modeller. Själv prioriterar jag nog att skaffa ytterligare ett blixtaggregat istället för de pengarna och få kliva över sladdar ett tag till :)

Vad jag vet är Pocket Wizards ett amerikanskt märke så man lär inte hitta det vansinnigt mycket dyrare utanför USA heller. Titta tex på B&H för att få ett hum om priser.
 
Re: Re: Pocket Wizard

Okej Andreas ja är inte säker på om min blixt har sladd utgång så ja kanske måste köpa en till blixt då eller använda mammas gammla




Och Max Jag fotar mycket skateboard och andra sporter som snowboard/cykling just nu och känner föratt jag ska kunna utveklas yttligare så skulle jag ha användning av pocketwizards för att få ljuset från andra vinklar än bara från kameran. Exempel på såna bilder
Så ja tänkte att det kanske vore smartare att köpa ordentliga grejer på engång istället för biligare varianter som inte riktigt uppfyller alla sina kvar och som man snabbt växer ur. Men ja kanske har fel? Tipsa gärna om mer prisvärda produkter. Men vad jag har läste mig till på internet så verkar pocketwizards vara det bästa alternativet. Eftersom dom är så pass snabba och har så lång räckvidd. (har hört att det ska vara flera hundra meter) Men som sagt säg gärna till om nin hittar några bättre och prisvärdare sändare.
 
Re: Re: Re: Pocket Wizard

Ok. Då förstår jag och håller med om att någon form av trådlös triggning kan vara intressant.

Som jag sade så förlorar man ofta all form av mätning när man har trådlös blixt. Det finns undantag, men jag är inte säker på om de funkar hundraprocentigt för dig i detta fall. Jag har Nikon och provat köra trådlöst med inbyggd blixt på en D70 och extern SB-800. Det blir en mycket kort fördröjning medan förblixtarna dras av och kameran mäter ljuset samt skickar tillbaka information till blixten för slutgiltig inställning (Vet inte hur andra tillverkares egna trådlösa blixtsystem presterar, jag föredrar numera att köra med sladd när jag kan.) Jag misstänker att om den snabb skateboardåkare swishar förbi är det lätt att missa bilden medan denna mätning sker. Men samtidigt är kanske inte helt automatisk mätning så nödvändigt i ditt fall. Du vet ju var du vill fånga åkaren och du måste placera ut blixten i förväg så då kan du mäta och köra med fasta inställningar.

Nöjer man sig med det kan man dessutom välja några riktigt enkla blixtar. Det finns gott om gamla blixtar som är mer eller mindre helmanuella men mycket starka som man kan få för relativt billiga summor idag. Med dessa skulle man arbeta ungefär som man gör när man är i en studio; rigga, mät och justera styrkan på blixten/blixtarna. Därefter plåta på med valda inställningar.

För att trigga blixten finns väl huvudsakligen två alternativ om man kör trådlöst, antingen optiskt då de går av när du drar av en blixt från kameran eller med radio. Det första alternativet har nackdelen att fjärrblixten (slaven) måste "se" när huvudblixten drar av. Dessutom ställer det till problem om flera fotografer är på samma ställe och kör med blixtar. Då kanske någon annan utlöser din blixt i förväg och den hinner inte ladda upp igen tills du vill plåta. Man behöver inte trigga med vanligt synligt ljus, det finns IR-sändare som kan användas till detta. Fördelen är då att man inte får ljus från kamerans håll, men annars är det samma nackdelar.

Med radio slipper man problemet med att den måste "se" blixten. Dessutom kan radiosystem ibland köra på olika kanaler. Då får man bara välja en ledig kanal och köra med den.

Det PocketWizards vinner på är bland annat att de har flera kanaler att välja på och de har en väldigt bra räckvidd. Dessutom kan man gruppera blixtar så om du har flera blixtar kan man välja att trigga en åt gången eller alla samtidigt. Det kan vara praktiskt inte minst om du ska mäta ljuset. Min ljusmätare har stöd för radiomodul och då kan man gå runt i studion och mäta huvudljus, sedan fyllnadsljus, bakgrundsljus osv. Sedan triggar radiosändaren på kameran alla. Nackdelen är som sagt att de är dyra!

Jag har läst om folk som köpt en billig typ av radiotrigger på eBay som heter YHDC-B. Jag vet inte om den får säljas i Sverige eller hur bra den är. Det finns säkerligen andra liknande system också. Ofta är de lite mer begränsade i räckvidd och kanalinställningar.

PocketWizards finns idag i två versioner, MultiMAX och Plus. Den senare kör med fyra kanaler och är sändare/mottagare. MultiMAX har fler kanaler och varje enhet är en "tranciever" dvs både sändare OCH mottagare. Vitsen med detta är att man kan köpa till saker som en sensor man hänger framför blixten som MultiMAX:en är kopplad till. Sen kan enheten skicka tillbaka signal om blixten utlöstes eller inte så du ser det på enheten på din kamera. Den har även stöd för fördröjning av blixten från det att signalen skickas. Det kan användas för att synka på bakre ridån eller få någon annan effekt. Du kan även trigga kameror med dessa och en hel del annat. Men så kostar de mer också.

Det är många frågor man får ställa sig. Hur många blixtar tänkte du använda? Kommer du ha behov av MultiMAX:ens extrafinesser? Behöver du en radiomottagare för varje blixt eller kan du köra radio för att trigga en och de andra utlöses optiskt (om inga andra fotografer är i närheten) eller med kabel mellan blixtarna? Sen är som sagt frågan om din blixt går att koppla enkelt till en radiomottagare eller om det kanske till och med är billigare att hitta en gammal manuell blixt i någon fyndlåda.

Det är tyvärr inte helt enkelt och du får själv bestämma vad som är viktigt för dig. Hade jag rejält med pengar skulle jag utan tvekan själv köpa ett gäng MultiMAX och radiomodulen till min mätare, då har man så många möjligheter man bara kan få. Men tyvärr har de flesta av oss en begränsad budget och då får man prioritera :) Än så länge funkar sladdarna för mig när jag tar fram studioblixtarna.
 
Jo det är ju just det att PWs är trådlösa men är välldigt exakta och det är säkert att den uttlöses.

Jag har en slavtändare som passar på min mammas gammla blixt. Men problemet är att min interna blixt inte vill synca med den varje gång ja testade den ute i höstas men då synca det bara 5-7 gånger av kanske 50 så det blir inte så effektivt. Ja har funderat på om ja kan ha min nya uppe på kameran och låta den utlösa slaven men har inte testat det så mkt ännu.

Men jag kommer nog att spara pengar och antagligen köpa ett pluskit tror ja. För då får man en sändare(kameran) och två mottagare(två blixtar) om ja inte har fel. För ja tror det skulle räcka med två blixtar åtminstånde tills vidare. Och kanske med bara en. För det blir stor skillnad med en blixt från en annan vinkel.

Men tills vidare så kör ja nog med min blixt uppe på kameran. Fungerar rätt bra det med.

Men YHDC-B är det ett liknade system eller?
Jag såg nyss i en annan tråd en annan sorts sändare. Och dom tyckte jag såg ut att var ett alternativ.
 
Senast ändrad:
ande_91 skrev:
Jag har en slavtändare som passar på min mammas gammla blixt. Men problemet är att min interna blixt inte vill synca med den varje gång [...]
Jag vet inte hur Minoltas blixtsystem för digitala kameror funkar, men ett problem kan vara att de också kör med förblixtar för att mäta ljuset. Då kommer troligen din gamla slavtändare trigga på förblixten som kommer innan slutaren öppnas. Alltså kommer din mammas gamla blixt att gå av innan bilden tas. Det finns speciella slavtändare som "hoppar över" förblixtar eller som väntar en inställbar tid efter att förblixten går av. Då kan man tajma in det hela. Men det tycker jag är överkurs :) Jag har istället stängt av förblixten på min kamerablixt när jag kört på detta sätt.

Tänk också på att Minolta har en egen typ av blixtsko. Jag vet inte hur det går ihop med Pocketwizards som kör med "vanlig" blixtsko. Antar att en adapter som denna är något som borde funka.

Men YHDC-B är det ett liknade system eller?
Ja namn på en liknande produkt, fast ett rejält budget vad jag förstår. Jag hittade en sida som beskriver detta system lite mer (http://folk.uio.no/gisle/photo/gt301b.html). Men som du själv fann så finns det andra system också.
 
Plus-kitet är en sändare och en mottagare.

Om du vill trigga en vanlig blixt och den inte har PC-kontakt kan du använda en adapter från t.ex. Hama.

http://www.cyberphoto.se/tillbeh/blixt1.jpg

Nackdelen är som redan nämnts att du måste köra blixten på manuellt läge och att du då tappar både TTL-mätning och kanske värre ingen synk för högre slutarhastigheter
 
Jag vet inte om det är något speciellt med Minolta (har inte använt en på länge så jag kommer inte ihåg hur blixtskon ser ut) men då man bara använder mittkontakten ska det väl fungera med vilken blixt som helst. Fast det vore bättre om en Minolta-blixt-ägare kunde hoppa in och svara här.
 
Tycker det vore tokigt om man inte kunde få det att funka. Jag tittade lite snabbt i B&H katalog och hittade FS-1200 Flash Shoe Adapter. Får man tro texten så har den en ny iISO-blixtsko på toppen och en vanlig gammaldags ISO-blixtsko undertill för att kunna använda nya blixtar på gamla Minoltakameror (där syns även en bättre bild på hur blixtskon ser ut än den jag skickade i förra inlägget).

Nu är jag ute och gissar men denna borde gå att kombinera med en enkel PC-till-blixtsko adapter. MEN jag vet inte om jag skulle rekommendera detta. Då får man så många fler kopplingar där det kan glappa och sluta funka så man får rucka på dem. Tråkigt om det händer precis när man ska ta bilder.

Visserligen är inte dessa adaptrar jättedyra så man skulle teoretiskt kunna köpa och löda ihop permanent. Men för den kostanden skulle du säkert kunna köpa enkla manuella gamla blixtar istället och eftersom du ändå kommer köra på manuella inställningar med trådlösa synkningen så...

Ju mer jag grävde i detta desto krångligare blev det. Ett tips är att kanske försöka vända sig till PocketWizardsforumet och kolla om de har erfarenheter av att koppla PW mellan en KM med iISO-sko och en 3600HS. Åtminstone i Sekonikforumet så deltar återförsäljarens agenter som sitter på en del information. Ska registrera mig igen där och läsa på lite mer.
 
Maxieboy skrev:
Varför så dyra och komplicerade grejor? Behöver man fyra kanaler till en blixt?
Nej, du behöver inte fyra kanaler till en blixt. Däremot om flera fotografer kör på samma arrangemang kan de ha sin egen kanal utan att störa varandra. Man kan även ha flera blixtar och välja vilken som ska utlösas (vid tex mätning) för att sedan utlösa alla samtidigt när man tar bilden. Det senare är dock för de flesta lite väl mycket lyx.

Visst kan enklare radiosändare funka, ofta är räckvidden kortare. Denna räcker ca 30m. Frågan är om du behöver längre. Den modell jag nämnde tidigare är ungefär motsvarande prestanda den du har.

Sen har ju PocketWizard MultiMAX möjligheter som går långt utanför detta. Vill man nu ha dessa så finns inte så många andra alternativ i dagsläget.
 
Jag slog till på två uppsättningar sändare/mottagare av 16-kanalstyp för en billig peng på ebay idag.

Motsvarande dessa men 16 kanaler och 50m räckvidd enl. tillverkaren.

Versionen 4 kanaler och 30m räckvidd, lär ha en räckvidd på ~100m vid praktiska tester jag läst. 50m versionen borde därför räcka finfint för mig.

Nu behöver jag bara ett par "blixtsko till PC-ansl." adaptrar för mina blixtar. Såg att Hama hade.

Återkommer när jag testat lite med telet!

:)
 
Senast ändrad:
Köp pocket Wizard!


De slår ut allt annat motstånd, ska du fota skate, snowboard etc är de helt suveräna.

Ofta så har man en betongvägg som blockar, eller vill stå långt ifrån, och då finns inget annat alternativ.

Gällande kanalerna så är det också bra, för ska du börja fota tävlingar eller större events så har definitivt någon annan pw´s och då gäller det att komma överens om vilken kanal man ska använda.

Investera!

Sen förstår jag inte vad alla med studioblixtar pratar om att det blir så dyrt med pw´s. Ofta behöver man väl bara en mottagare eftersom blixtarna utlöser varandra, och då behöver det inte bli så dyrt.

Lycka till!
 
Jag är helt övertygad om att PWs är det enda rätta. Men jag gav 700kr inklusive frakt för 2 mottagare och 2 sändare med 16 kanaler.

Inte riktigt jämförbart kostnadsmässigt. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.