Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plus-X tillbaka?

Produkter
(logga in för att koppla)

Emaks

Aktiv medlem
Jag kollade just på Kodaks hemsida, och såg då att Plus-X åter fanns där som 135-film. I så fall är det en god nyhet! Plus-X försvann ju för minst ett år sedan från Kodaks hemsida, både som 120- och 135-film, då Kodak stod på ruinens brant. Handlarna kunde inte heller beställa den längre från Kodak, och man kunde läsa på diverse websiter och bloggar att den slutat tillverkas av Kodak. Sedan dess har ju Kodak omstrukturerats och man meddelade i höstas att det skulle satsas mera på analoga produkter och framför allt film. Och nu ser det alltså ut som att Plus-X kommit tillbaka som 135-film.

Plus-X var tidigare min standard 100 ISO film, men då den försvann från listorna började jag se mig om efter alternativ. Provade Rollei Retro 100 (äkta Agfa APX 100) som var otroligt billig att köpa (12 kr rullen 135-36 då). Den finns nu även nyproducerad under originalnamn APX 100. Har ju kört en del med Efke KB100 (som är samma som Adox CHS100) också och nu även kommit in på Fomapan 100/200. Ska även testa Kentmere 100 (som lär vara en film med dubbla emulsionslager) och kanske även Acros 100. Tyvärr är flera av dessa alternativ väldigt dyra, så även Plus-X. Man får både APX 100, Efke/Adox 100 och Fomapan 100/200 kring 40-50% billigare (ibland ännu billigare) än Kodaks, Ilfords och Fujis filmer.

Då alla dessa filmer verkar vara bra alternativ är frågan om man ska fortsätta med Plus-X som tidigare (om det är riktigt att den kommit tillbaka)? En fördel med Plus-X är att den lätt kan exponeras efter 160 ISO i Rodinal och liknande snabbframkallare. Iofs kan man göra det även med Efke KB100, dock inte Fomapan 100 som det verkar men Fomapan 200 håller 200 ISO bra i Rodinal. Efke KB 100 är en fantastsisk film med traditionell karaktär, dock är den repkänsligare och måste behandlas/hanteras varsamt och man får tillsätta härdare till den. Plus-X är också en fantastisk film med äkta traditionellt korn och äldre formula, men inte alls repkänslig. Fomapan 100 har också den där traditionella karaktären som jag gillar men verkar ligga lite lägre i känslighet. Fomapan 200 däremot håller 200 ISO mycket bra i Rodinal, men verkar ligga lägre i vanliga utjämningsframkallre (se Affe Johanssons blogg). Ja det här blir inte lätt, man känner sig som en åsna mellan två hötappar (i det här fallet flera hötappar). Vem smakar bäst? Ska jag helt bortse från priset är det Plus-X som gäller för mig. Tri-X som vinterfilm och Plus-X som sommarfilm var det någon som skrev en gång i ett blogginlägg tror jag...
 
Tydligen har filmen kommit tillbaka, den finns på B&H´s prislista, men då enbart som 135-24. Men hos Glazer finns den även som 36` a. Ser man hos europiska säljare så finns den inte. Och inte hos Photax.
Kan det möjligen vara så att man har den enbart på USA marknaden ?
Vad gäller mellanformat så finns den som sagt inte överhuvudtaget.
 
Kul att Plus-x är tillbaka. Just nu kör jag med Neopan 400 och Fomapan 100. Kul att en gammal mörkrumsräv som du Nils, är tillbaka på Fotosidan.
 
Tydligen har filmen kommit tillbaka, den finns på B&H´s prislista, men då enbart som 135-24. Men hos Glazer finns den även som 36` a. Ser man hos europiska säljare så finns den inte. Och inte hos Photax.
Kan det möjligen vara så att man har den enbart på USA marknaden ?
Vad gäller mellanformat så finns den som sagt inte överhuvudtaget.

Kodaksidan jag länkade till är för europeiska marknaden med .eu på slutet. Och tyska Fotoimpex Berlin har den i sin prislistor, 185 på lager enligt deras sida: http://www.fotoimpex.de/shop/filme/schwarzweissfilme/kleinbildfilme-135/kodak-plus-x-125-13536.html
 
Senast ändrad:
Kodaksidan jag länkade till är för europeiska marknaden med .eu på slutet. Och tyska Fotoimpex Berlin har den i sin prislistor, 185 på lager enligt deras sida: http://www.fotoimpex.de/shop/filme/schwarzweissfilme/kleinbildfilme-135/kodak-plus-x-125-13536.html

Detta finns på Kodaks hemisda, USA:
"KODAK PROFESSIONAL PLUS-X 125 Film is being discontinued due to steadily declining demand in recent years. Changes in product components and our manufacturing processes make it impractical to continue to support this product at its current very low sales level.
PLUS-X 125 Film will continue to be available until the existing inventory has been depleted. "

http://www.kodak.com/global/en/professional/products/films/bw/plusX125.jhtml?pq-path=13403
Så vad skall man tro ?
 
Jag vet inte hur du hittade den länken, går man in på kodak.com och klickar sig vidare så finns den inte. Och om man bara tar bort den sista ändelsen efter snedstrecket så kommer det upp att sidan inte existerar. Kanske är det en gammal länk du har fått fram, ev genom att googla på Plus-X? Ligger ju en hel del sånt gammalt kvar på nätet som man bara kan nå genom att slå exakt adress direkt. Går man in via huvudsidan kommer man dock inte åt det.
 
Kul att Plus-x är tillbaka. Just nu kör jag med Neopan 400 och Fomapan 100. Kul att en gammal mörkrumsräv som du Nils, är tillbaka på Fotosidan.

Var får du tag i Neopan 400?
det var länge min favorit men den försvann väl för ett par år sedan?
 
Jag har köpt Neopan 400 hos Cyberfoto om jag inte minns fel. Men de har den tydligen inte längre i sitt sortiment. Har kolat.
 
Jag vet inte hur du hittade den länken, går man in på kodak.com och klickar sig vidare så finns den inte. Och om man bara tar bort den sista ändelsen efter snedstrecket så kommer det upp att sidan inte existerar. Kanske är det en gammal länk du har fått fram, ev genom att googla på Plus-X? Ligger ju en hel del sånt gammalt kvar på nätet som man bara kan nå genom att slå exakt adress direkt. Går man in via huvudsidan kommer man dock inte åt det.

Om du byter från UnitedStates till ett EU-land uppe till höger så ser du Plus-X bland de professionella filmerna.

M
 
Om du byter från UnitedStates till ett EU-land uppe till höger så ser du Plus-X bland de professionella filmerna.

M

Jo jag kollade det själv, så det måste vara något galet med den länken som jag tidigare misstänkte. Min egen länk i startinlägget visar ju också att Plus-X finns. Kanske missuppfattade du att jag skrev "så finns den inte"? Menade med det att sidan inte finns (alltså inte filmen).
 
Säkrast att kontakta källan, har nu mejlat Kodak och frågat hur det ligger till med Plus-X.
 
Plus- X ?!

Dom så alltid "alerta" på Photax skriver i ett mail till mig:
"Hej,
Tack för ditt e-mail.
Den informationen som vi har fått tidigare är att Plus-X har utgått.
Så det är förmodligen den amerikanska hemsidan som är mest uppdaterad.
Vi vet inte om det ligger någon sanning i ryktet om att Plus-X ska återuppstå.

Med vänlig hälsning,
[email protected]
--

PHOTAX
P. ARVIDSSON FOTO AB
Box 76, LÅNGGATAN 21
S-382 33 NYBRO
SWEDEN"
 
Fick svar från Therese R på Kodak teknisk support att Plus-X har slutat tillverkas. Frågade då varför de åter tagit in den på sin hemsida, där den tidigare var borttagen när jag koillat. Mycket förvirrande, får se vad de svarar på det?

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
Plus -x

Jag kollade just på Kodaks hemsida, och såg då att Plus-X åter fanns där som 135-film. I så fall är det en god nyhet! Plus-X försvann ju för minst ett år sedan från Kodaks hemsida, både som 120- och 135-film, då Kodak stod på ruinens brant. Handlarna kunde inte heller beställa den längre från Kodak, och man kunde läsa på diverse websiter och bloggar att den slutat tillverkas av Kodak. Sedan dess har ju Kodak omstrukturerats och man meddelade i höstas att det skulle satsas mera på analoga produkter och framför allt film. Och nu ser det alltså ut som att Plus-X kommit tillbaka som 135-film.

Plus-X var tidigare min standard 100 ISO film, men då den försvann från listorna började jag se mig om efter alternativ. Provade Rollei Retro 100 (äkta Agfa APX 100) som var otroligt billig att köpa (12 kr rullen 135-36 då). Den finns nu även nyproducerad under originalnamn APX 100. Har ju kört en del med Efke KB100 (som är samma som Adox CHS100) också och nu även kommit in på Fomapan 100/200. Ska även testa Kentmere 100 (som lär vara en film med dubbla emulsionslager) och kanske även Acros 100. Tyvärr är flera av dessa alternativ väldigt dyra, så även Plus-X. Man får både APX 100, Efke/Adox 100 och Fomapan 100/200 kring 40-50% billigare (ibland ännu billigare) än Kodaks, Ilfords och Fujis filmer.

Då alla dessa filmer verkar vara bra alternativ är frågan om man ska fortsätta med Plus-X som tidigare (om det är riktigt att den kommit tillbaka)? En fördel med Plus-X är att den lätt kan exponeras efter 160 ISO i Rodinal och liknande snabbframkallare. Iofs kan man göra det även med Efke KB100, dock inte Fomapan 100 som det verkar men Fomapan 200 håller 200 ISO bra i Rodinal. Efke KB 100 är en fantastsisk film med traditionell karaktär, dock är den repkänsligare och måste behandlas/hanteras varsamt och man får tillsätta härdare till den. Plus-X är också en fantastisk film med äkta traditionellt korn och äldre formula, men inte alls repkänslig. Fomapan 100 har också den där traditionella karaktären som jag gillar men verkar ligga lite lägre i känslighet. Fomapan 200 däremot håller 200 ISO mycket bra i Rodinal, men verkar ligga lägre i vanliga utjämningsframkallre (se Affe Johanssons blogg). Ja det här blir inte lätt, man känner sig som en åsna mellan två hötappar (i det här fallet flera hötappar). Vem smakar bäst? Ska jag helt bortse från priset är det Plus-X som gäller för mig. Tri-X som vinterfilm och Plus-X som sommarfilm var det någon som skrev en gång i ett blogginlägg tror jag...

JAg har också upptäckt den och varit ledsen för att tillverkningen upphörde. Jag har kört den på 320 ASA och framkallat i D76 1+1 och fått finare korn och bättre tonomfång än Tri -X, rätt skumt faktiskt. Men jag har hört att det egentligen var skälet till att den togs bort. De låg så nära i egenskaper. Tri- x är toppen att underframkalla medan plus x är toppen att överframkalla.
 
JAg har också upptäckt den och varit ledsen för att tillverkningen upphörde. Jag har kört den på 320 ASA och framkallat i D76 1+1 och fått finare korn och bättre tonomfång än Tri -X, rätt skumt faktiskt. Men jag har hört att det egentligen var skälet till att den togs bort. De låg så nära i egenskaper. Tri- x är toppen att underframkalla medan plus x är toppen att överframkalla.

Ja känslighetsmässigt ligger de inte så långt ifrån varandra, jag har kört Plus-X på 160 ISO i D76 utan några som helst problem, och 320 är ju bara ett steg under mot det. Nya Tri-X däremot tycker jag inte håller 400 ISO utan blir bättre efter 250-320. Kornstrukturen i nya Tri-X upplever jag som finare och mjukare och mera jämn/enhetlig än den som Tri-X hade före 2003. Då var den mera traditionell och av samma karaktär som Plus-X, fast lite tydligare. Plus-X är en film som inte ändrat formula sedan den kom tror jag, den hade ett äkta traditionellt korn och en silverrik emulsion. Upplever den som ganska lik Fomapan 100 och 200 i både tonalitét och kornstruktur.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
Jag kollade just på Kodaks hemsida, och såg då att Plus-X åter fanns där som 135-film...

Kollade åter länken där Plus-X fanns. Nu finns den INTE med längre. Så Plus-X är nog död och begraven. Förmodligen var det bara en miss från deras sida att den kommit med när de uppdaterat efter rekonstruktionen? Den ena handen vet inte vad den andra gör när företagen är dåligt skötta. Kanske en tendens som fortsätter hos Kodak? Tråkigt i så fall.
 
Skulle vara roligt att få tillbaks Plus-X, men min dröm är att Verichrome Pan ska återuppstå en vacker dag.
 
Jag testade några rullar Plux-X en gång..(mörkrumskopiering på plastpapper) men jag lyckades verkligen inte med den filmen.. gråskalan var rent ut sagt extremt tråkig, minns att jag fick mycket mycket finare resultat med Efke 100.. Men min syrra däremot, tog otroligt fina porträtt med otroligt fint korn och fantastisk gråskala med Plus-X..
Tmax 100 behöver vi inte ens gå in på.. det måste vara den fulaste gråskalan någonsin..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.