Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Plus-medlemskap, olöpande
- Trådstartare PMD
- Start datum
ztenlund
Aktiv medlem
Det kanske just är det som är planen? FS har väl tittat på alla prenumerationstjänster som får intäkter från folk som inte utnyttjar dem ordentligt, men där det inte blir av att säga upp avtalet.
För övrigt har jag noterat att nu verkar man vara tvungen att ange personnummer och sugas in i Klarnas register vare sig man vill eller inte. Jag kan säga att någon betalning på dessa premisser blir det aldrig. Oklart hur de som inte bor i Sverige och/eller saknar svenskt personnummer ska kunna betala dessutom. J*'vla oskick! Jag vill inte ha någon kredit, faktura eller annat varför legitim anledning till sådan registerföring saknas.
För övrigt har jag noterat att nu verkar man vara tvungen att ange personnummer och sugas in i Klarnas register vare sig man vill eller inte. Jag kan säga att någon betalning på dessa premisser blir det aldrig. Oklart hur de som inte bor i Sverige och/eller saknar svenskt personnummer ska kunna betala dessutom. J*'vla oskick! Jag vill inte ha någon kredit, faktura eller annat varför legitim anledning till sådan registerföring saknas.
Det ser ut att bara gå att teckna löpande Plus-medlemsskap numera. Är det meningen att man inte ska kunna ha ett medlemsskap som måste förnyas?
Om man inte behöver förnya, hur ska man då kunna utnyttja Fotosidans höstrea nästa höst?
Ja vi har justerat till löpande för att försöka hålla oss moderna och för att vi har planer och byggt för magasin+plus där löpande är nyckeln.
Det är som vanligt. Bara säga upp och köpa nytt isåfall.
ztenlund
Aktiv medlem
Vi har ju många medlemmar utomlands och har i alla år haft paypal som val vid utcheckning. Det går bra använda det vid betalning från Sverige också.
Ja, så har det ju varit, men det enda som dyker upp sedan en tid när man trycker på köp är en ruta för personnummer från Klarna. Vare sig valet att inte ange personnummer hos Klarna eller något PayPal-alternativ finns.
Tillägg: Det går faktiskt att få fram så att man kan välja bort personnummer hos Klarna om man väljer tremånaders, vilket jag inte testat tidigare. Om det sedan beror på att övriga alternativ är helt trasiga eller om de kräver personnummer (man får bara rutan och inget annat) är oklart och jag tänker inte testa. PayPal lyser dock med sin frånvaro oavsett.
ztenlund
Aktiv medlem
Du kan skippa personnummer och välja ”Visa fler betalningssätt ” så kan du pynta direkt. Tror att det är därför vi inte har paypal i den dialogen längre.
De faktiska förhållandena enligt mitt tidigare inlägg ändras givetvis inte genom ovanstående inlägg.
Tillägg: Värst är 1 år och 1 år med prenumeration. Det ser bara ut så här när man trycker på köp:
(Det beror inte på fönsterstorleken, jag tryckte ihop det bara för skärmdumpen.)
Som sagt, om det är helt trasigt eller inte vet jag inte, för jag tänker inte testa.
För 3 månader dyker hela Klarnas utcheckningsruta upp (just 3 månader hade jag inte testat före den här tråden). Några andra betalningsalternativ ser jag dock inte till, vare sig med eller utan personnummerrutan framme. Klarna ligger ju kvar även utan personnummer, eftersom den länken ju just ändrar på Klarnas egen modul.
PMD
Aktiv medlem
Det finns inget sådant val för 12-månadersalternativet (vilket jag vill köpa).Du kan skippa personnummer och välja ”Visa fler betalningssätt ” så kan du pynta direkt.
För tremånaders finns faktura via Klarna eller kortbetalning. Inget Paypal.
Men man behöver inte mata in personnummer för tremånaders.
PMD
Aktiv medlem
Miniatyren som är inbäddad i ditt inlägg går att se, men om man klickar på det för att få de större och mer läsbar så får man upp en helvit ruta. Det går dock att se den om man öppnar i ett nytt fönster eller ny flik.Tillägg: Värst är 1 år och 1 år med prenumeration. Det ser bara ut så här när man trycker på köp:
Visa bilaga 144982
PMD
Aktiv medlem
Säga upp prenumerationer gör man ju vanligtvis genom att sluta betala. Hur fungerar det i Fotosidans fall?Ja vi har justerat till löpande för att försöka hålla oss moderna och för att vi har planer och byggt för magasin+plus där löpande är nyckeln.
Det är som vanligt. Bara säga upp och köpa nytt isåfall.
alfin
Aktiv medlem
Mitt tidigare bronsmedlemskap, som tydligen omvandlats till Plusmedlemskap, gick ut 2017-10-01, men jag är fortfarande Plusmedlem enligt profilsidan?
Måste jag begära utträde eller vad gäller?
När jag äntligen blivit kvitt Adobes prenumerationsmodell, tänker jag definitivt inte ingå någon ny sådan med Fotosidan.
Måste jag begära utträde eller vad gäller?
När jag äntligen blivit kvitt Adobes prenumerationsmodell, tänker jag definitivt inte ingå någon ny sådan med Fotosidan.
Så här ser min dialog ut och längst ner så finns det där valet för att switcha till kort. Jag vet att andra medlemmar också lyckats köpa med det valet från utlandet. Men det är kanske ngn skillnad nu. Jag skall grotta lite om det kan vara så att vi faktiskt behöver ha personnummer i den dialogen och om vi kanske skall lägga dit Paypal också (eller annat betalpartner för kort). Lite osäker vad avtalen säger. Jag har något vagt minne om att jag ofta anger personnummer mot klarna när jag handlar via dem. Återkommer. I värsta fall så skickar vi en klassisk faktura från vår bokföring.
Bilagor
Säga upp prenumerationer gör man ju vanligtvis genom att sluta betala. Hur fungerar det i Fotosidans fall?
Löpande prenumerationer som DN.se/Netflix/Spotify/Apple etc säger man upp men en knapp online. Det är samma med detta. Det finns en länk i profilen.
https://www.fotosidan.se/member/index.htm
Bilagor
PMD
Aktiv medlem
Löpande prenumerationer som DN.se/Netflix/Spotify/Apple etc säger man upp men en knapp online. Det är samma med detta. Det finns en länk i profilen.
https://www.fotosidan.se/member/index.htm
Det ser lite annorunda ut på min profilsida, vilket jag antar beror på att jag ännu inte har ett löpande plusmedlemskap.
Om man inte avslutar den automatiska förnyelsen, får man en faktura då eller hur sker betalningen för nästa period?
PMD
Aktiv medlem
Ja det blir faktura.
Det blir bra. Jag har inga planer på att sluta vara plusmedlem åren framöver, men jag vill gärna hålla koll på de löpande prenumerationer/abonnemang jag har. Med en faktura från Fotosidan blir jag påmind om det, vilket är bra, och jag hinner avsluta medlemskaper innan sista betalningsdagen om jag skulle vilja det.
Det nya systemet är inte så jättemycket sämre än det gamla, så jag fortsätter att vara plusmedlem.
Att det går att betala med kort och inte behöva registrera personnummer hos Klarna gör att vågskålen väger över till positivt. Med Paypal blir det ännu bättre.
jag&bilden
Aktiv medlem
Tror att klarna brukar använda postnummer i kombination med e-postadress för att hjälpa till med att identifiera sina tidigare kunder.
Svarade precis i ett blogginlägg. Det är inte exakt vad som frågas efter i denna tråden men det tangerar:
När det gäller medlemskap så har vi info i botten här
https://www.fotosidan.se/membershop/plus-extra.htm
Bor du utomlands?
Bor du utomlands så använder du denna sidan där du kan betala med Klarna (kortbetalning) eller med Paypal (kortbetalning eller Paypal-konto).
som leder till
https://www.fotosidan.se/membershop/plus-extra.htm?_product=fastlane
Den produkten kan du checka ut via Paypal (längst ner på betalsidan) så slipper du allt med adress/personnummer.
Fotosidan Magasin kommer också ha en produkt på den sidan inom ett par dagar.
När det gäller medlemskap så har vi info i botten här
https://www.fotosidan.se/membershop/plus-extra.htm
Bor du utomlands?
Bor du utomlands så använder du denna sidan där du kan betala med Klarna (kortbetalning) eller med Paypal (kortbetalning eller Paypal-konto).
som leder till
https://www.fotosidan.se/membershop/plus-extra.htm?_product=fastlane
Den produkten kan du checka ut via Paypal (längst ner på betalsidan) så slipper du allt med adress/personnummer.
Fotosidan Magasin kommer också ha en produkt på den sidan inom ett par dagar.
FlyerOne
Aktiv medlem
Mitt medlemskap går ut 2018-01-24. Har försökt att förlänga såväl medlemskapet som prenumerationen på tidskriften Fotosidan.se utan att behöva ange mitt personnummer. Detta har inte lyckats.
Ifall jag vill förlänga enbart medlemskapet så går det via "utlandslänken" du angett i inlägget ovan, men jag önskar fortsätta prenumerationen på tidskriften också. Här verkar Klarna ha hand om ruljansen? Klarna behöver inte få reda på mitt personnummer bara för att jag ska betala för ett köp av en tidning (behöver inte ha faktura utan vill betala direkt). Jag har tidigare köpt ett antal produkter och tjänster från nätet där jag betalat via Klarna, och då har jag aldrig behövt uppge mitt personnummer.
Ni skriver att fördelen med att uppge personnummer är att detta ger tillgång till alla betalsätt. Men jag behöver inte, och vill inte ha tillgång till ALLA betalsätt, utan enbart sådana där jag inte behöver anger personnummer.
Jag kan t.ex. betala via Internetbank, SEB Maestro betalkort, sätta in på ert bankkonto eller skicka till Plus- eller Bankgiro.
Det är bra koll på när medlemskapet upphör, men jag har aldrig kunnat se hur det ligger till med tidskriftsprenumerationen. Jag har under åren fått en del förlängningar av tidskriftsprenumerationen av olika orsaker. Det verkar som att dessa förlängningar inte alltid blir tillgodoräknade utan kan tappas bort. Det har t.o.m. hänt att en sådan förlängning inte har blivit någon förlängning alls, utan det blev i stället dubbla ex av samma utgåva under en period, vilken jag förstås inte hade någon som helst nytta av.
Till sist, jag önskar att min tidskriftsprenumeration ska börja efter det sista numret jag fått, alltså utan avbrott.
Hoppas att detta går att ordna på något sätt. Jag tänker INTE ge mitt personnummer till Klarna. De fiskar efter detta även när de inte alls behöver det. Detta väcker misstänksamhet - det har förekommit tveksamheter från Klarna.
.
Ifall jag vill förlänga enbart medlemskapet så går det via "utlandslänken" du angett i inlägget ovan, men jag önskar fortsätta prenumerationen på tidskriften också. Här verkar Klarna ha hand om ruljansen? Klarna behöver inte få reda på mitt personnummer bara för att jag ska betala för ett köp av en tidning (behöver inte ha faktura utan vill betala direkt). Jag har tidigare köpt ett antal produkter och tjänster från nätet där jag betalat via Klarna, och då har jag aldrig behövt uppge mitt personnummer.
Ni skriver att fördelen med att uppge personnummer är att detta ger tillgång till alla betalsätt. Men jag behöver inte, och vill inte ha tillgång till ALLA betalsätt, utan enbart sådana där jag inte behöver anger personnummer.
Jag kan t.ex. betala via Internetbank, SEB Maestro betalkort, sätta in på ert bankkonto eller skicka till Plus- eller Bankgiro.
Det är bra koll på när medlemskapet upphör, men jag har aldrig kunnat se hur det ligger till med tidskriftsprenumerationen. Jag har under åren fått en del förlängningar av tidskriftsprenumerationen av olika orsaker. Det verkar som att dessa förlängningar inte alltid blir tillgodoräknade utan kan tappas bort. Det har t.o.m. hänt att en sådan förlängning inte har blivit någon förlängning alls, utan det blev i stället dubbla ex av samma utgåva under en period, vilken jag förstås inte hade någon som helst nytta av.
Till sist, jag önskar att min tidskriftsprenumeration ska börja efter det sista numret jag fått, alltså utan avbrott.
Hoppas att detta går att ordna på något sätt. Jag tänker INTE ge mitt personnummer till Klarna. De fiskar efter detta även när de inte alls behöver det. Detta väcker misstänksamhet - det har förekommit tveksamheter från Klarna.
.