Annons

Plugins för Elements 5

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har hittat gratisvarianter som verkar göra i princip samma sak här. Då slipper man också jobbiga dialogrutor med förklaringar och reklam som i gratisversionen av Hidden Elements.

/Kjell

Vad gav det i mervärde?

Jag såg också denna.
Är du nöjd med detta. Gav det något mer än PS i standardutf.

/Paul

Det som jag tyckte var mest användbart var lagermasken. Detta kan man ju dock komma runt i standardutförande genom att göra justeringslager som inte gör någonting och gruppera ett vanligt lager tillsammans med den. Då använder det lagret det "tomma" justeringslagrets mask. Kurvorna verkar bara fungera i 8-bit jämfört med det vanliga verktyget färgkurvor (vet inte om det finns i Elements 5) men de ger lite mer flexibilitet var man kan sätta punkterna i kurvan. De övriga verktygen har jag inte använt något, men han har ju filmer på sin sida där han visar vad de gör.

/Kjell

Bara att prova

Då uppfattar jag att det inte finns några betänkligheter mot pluggarna, så jag får kolla videosnuttarna och prova mig fram.
Hälsn/Paul

Detta kan man ju dock komma runt i standardutförande genom att göra justeringslager som inte gör någonting och gruppera ett vanligt lager tillsammans med den. Då använder det lagret det "tomma" justeringslagrets mask.

Jag tror att jag vid något tillfälle lärt mig detta men nu är tekniken borta med vinden. Hur går du till väga?

Gör du en kopia först av bakgrundslagret?
Lägger du justeringslagret överst eller mellan dessa?

//Lena

Hej!

Du behöver en kopia på det lager du ska redigera och ett justeringslager som du inte ställer in på att göra något. Sedan lägger du justeringslagret mellan de två vanliga lagren. Markera det översta vanliga lagret och tryck ctrl+G eller gå till lagermenyn och välj "Gruppera med tidigare" (i Elements 7). Nu är lagret grupperat med justeringslagret och använder dess mask.

/Kjell

Nu har även jag laddat ner Grants Tools för Photoshop Elements 5 (Windows XP Home) men stöter på problem. Jag får motsägelsefulla instruktioner för vilka filer som ska ingå och var de ska ligga.

Detta har jag: I en mapp Grants Tool PSE 5 ligger 10 st ATN-filer och en PSD-fil thumbs. För sig finns sedan en fil (1 kb) som bara heter ”fil”

Bl a ska jag i mapparna ”Effects Cache” och ”Filters Cache”, ta bort 3 filer som sedan ska återskapas(?). Problemet är att jag inte hittar dessa mappar. Osv.

Skulle någon vilja hjälpa mig?

Hjärtligt tack för länken.

Tidigare har jag fått olika förslag, med olika filer som ska läggas i olika mappar, filer som ska tas bort och filer som ska namnändras (14 olika moment att läsa flera gånger utan att ändå förstå).

Här var det bara att lägga hela mappen i special effects under Elements 5 > Photo Cretions. Sedan öppnade jag Elements 5 (höll ned shift) och hittade Grants Tools till höger under Effects.

Annars fick jag tips om programmet Add-O-Matic som skulle hjälpa med installationen. Den behöver jag inte nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar