Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Platt tft skärm bra för bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans-C

Avslutat medlemskap
Jag skall köpa ny skärm och undrar om någon vet några nackdelar och fördelar m.a.p. bildhantering. Skärmen:
Fujitsu Siemens 17'' TFT-skärm
TCO godkänd
Upplösning:1280x1024
16 miljoner färger

För att göra en lång historia kort så brukar man säga att TFTskärmar är bättre för kontorsbruk och att de gamla hederliga CRTskärmarna är bättre för bildbehandling.

Jag är ledsen för det korta och självsäkra svaret men jag sitter på jobbet. Det finns säkert andra som kommer att fylla på med mer information. :)

Färgåtergivning och ljusstyrka varierar med betraktningsvinkel vilket gör det svårt att göra bildjusteringar med precision även om man lyckats kalibrera allt rätt. Det räcker att man flyttar huvudet en bit så förändras det.

Nu finns det ju LCD-skärmar som skall vara bra också även om jag inte testat dem. Apple och Silicon Graphics har väl bra rykte? Men de kostar en del också.

Ergonomiskt är platta skärmar underbara. Mycket vilsammare för ögonen och jag tror inte heller de ger hudproblem och sånt som magnetfälten kring våra vanliga skärmar ger.

Förr var TFT-skärmarna undermåliga för bilder. Numera finns det mycket bra TFT-skärmar som duger för bilder, i alla fall för avancerade amatörbehov. Ofta klarar en sådan att separera både de mörka och de ljusa tonerna samtidigt bättre än vanliga skärmar. Kolla t ex gråskalan på www.dpreview.com. Med en stationär platt skärm tittar man på den med samma vinkel hela tiden så vinkelproblemet uppstår knappast annat om en kompis samtidigt ska titta. Det går numera också att kalibrera TFT-skärmar.
Jag tycker helt klart att fördelarna med en platt skärm överväger.

man sitter ju inte direkt blickstilla och kollar på skärmen rakt framifrån vid lång tid i photoshop el liknande...

Jag har kollat på ett par tft skärmar i den högre prisklassen ~25k, och inte funnit någon alls jag tyckt varit särskilt bra .. tyvärr. Det som jag ogillade mest var färgåtergivningen (vilken inte alls var bra) , "optimal upplösning" oj.., samt just plattskärm-känslan med ljusstyrkan..
De jag testade (Nec, LG, viewsonic) var långt ifrån min crt-skärms prestanda :(

Crt lär nog gälla ett tag till framöver om man håller på med bildbearbetning. Jag tycker helt klart att nackdelarna med tft-skärmen väger över.

Jag fick brännskador av en felaktig ADI-CRT-skärm. Köpte då en TFT-skärm av fabrikat multiQ. Den visade sig vara oanvändbar till bildbehandling. Om man lade in en medelgrå bakgrundsbild så såg man fyra ljusa linjer nära skärmens kanter och nära dessa fanns mörkare linjer. Detta visade sig vara bilder av de fyra lysrören som ligger bakom LCD-fönstret och som ska ge ett utjämnat ljus av ett mjölkglasfilter. Det funkar inte!
Min första åtgärd var att försöka retuschera bort "felen" men felen flyttade sig när jag flyttade bilden…
Kollade med multiQ:s reparationsverkstag och de sa direkt att när det gäller bildbehandling så är det CRT som gäller. Ev. kunde man försöka köra en variant med Eizo bildelement som var något lättare att kalibrera.
Jag lämnade tillbaka multiQ-skärmen och lät en datakonsult utreda ärendet. Han hittade flera skärmar avsedda för marinen och flyget men de kostade flera hundra tusen spänn. LaCie hade dock kommit ut med en 18" för 17000:- + moms och den skulle klara grafikernas krav.
Jag köpte en sådan skärm och den har en ej uppmätbar magnetstrålning och har inga ojämnheter som syns med blotta ögat!
Läste att Eizo nyligen kommit ur med en liknande TFT-skärm lämplig för grafiska arbeten.
Har kontaktat TCO för att få med luminansjämnheten i TCO-kraven men de var inte mottagliga för nya intryck. Luminansen ska vara tillräckligt jämn var deras kommentar. Om det finns någon billigare TFT som är lämplig för grafisk verksamhet var inget de tänkte utreda eller jobba med!

Harald

Lite mer nakdelar om platta skärmar är att de är långsammare i uppdateringen vilket gör att om du vill spela spel så kommer du nog bli ledsen på skärmen.

Största fördelarna med platta skärmar är att de tar mindre plats, ingen ( mkt mindre iaf) stråling samt att de drar mindre ström och genererar mindre värme.

pris/prestanda har jag svårt att motivera en platt skärm för mig själv privat, men jag har å andra sidan 4 meter skrivbord att bre ut mig på :D

/M

Glöm inte att TFT-skärmarna utvecklats en hel del den senaste tiden. Har man inte sett på en på ett tag blir man ganska imponerad.

jag kan då säga att jag för 2 år sen aldrig skulle byta min CRT skärm men så tyckte jag det var dax för en bärbar maskin o kan säga att jag numera är helsåld på min 15,1" ibm skärm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar