ANNONS
Annons

Platt och tråkigt vid utskrift...

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Vad ska jag göra, mina bilder blir platta och tråkiga vid utskrift...och lite suddiga, trots att dom känns skarpa när jag lämnar in dom.

(dom har lämnats in på bra labb)

Denna bilden skickade jag inte för att testa, men det blev inge vidare...
Jag kikar runt nu efter en bra skrivare för att ha hemma.
Då kan jag kunde testa utskrifterna och se dom jämfört med skärmen, men är det någon som kan komma på nåt som jag gör halet...nåt stort fel måste det ju vara...

(jag har sänkt kvaliten för att den ska kunna tas in i tråden)
 

Bilagor

  • 1111.jpg
    1111.jpg
    33.5 KB · Visningar: 427
Testa Fotolabo, de har en en icc-profil du kan tanka hem för att vara mer säker på överenstämmelsen mellan skärm och slutresultat. Se också till att välja rätt när du beställer, tror de har ett billigare alternativ om man inte använder deras icc.

Kör du med annat labb så ta för säkerhets skull sRGB och inte AdobeRGB, de flesta labb kör sRGB som minsta gemensamma nämnare.

För övrigt såg ju din bild kanon ut, borde bli bra.
 
Jag ska in och kolla på en skrivare idag.

Jag känner att jag inte kan skicka in och chansa...det blir både dyrt och jobbigt.

Den jag funderar på är epson stylys Photo R2400

Ska kolla om jag kan göra en testutskrift i butiken.
 
Det blir ganska mycket dyrare att sitta och skriva ut själv. Självklart ska man ha en skrivare ändå för att enkelt kunna ta fram en bild precis när man vill ha den. Men ska man ha fram ett större antal blir det dålig ekonomi med skrivare.

En bild redigerad i AdobeRGB men utkörd som den vore en sRGB-bild tappar lyster om den inte konverteras. Det är det första jag skulle kolla upp om jag var du.
 
Jag skulle behöva hjälpa med dom inställningar, vart ställer jag om det i PS?

Hur vet jag om dom skriver ut i sRGB?
Frågar dom, eller gör dom alltid det?

Använder alla iccprofil som man kan be om?
Jag tänkte skicka in till Crimson (dom har ju lite kul papper jag tänkte testa)
 
Joakim Johansson skrev:
Kontakta Crimson så hjälper de dig säkert.


Jag håller på att försöka få tag i dom just nu :)


...hoppas det är en hyfsat "lätt" lösning...livet kändes lite hoplöst när jag fick se bilderna igår...
 
Jepp, med e-one (tror jag den heter) svindyr grej ;)


Nu har jag pratat med Crimson, dom var skittrevliga och gav mig tipset att bocka i icc profil när jag sparade.

...men vart hittar jag den?

Jag får nog ringa dom igen...
 
När du väljer "spara som" finns en ruta för att kryssa i att spara icc-profilen, det är default så troligen gör du det redan.

Crimson är nog så framåt att deras utrustning kan konvertera från din insparade profil till en som passar deras labb. Då kan du i praktiken använda vilken rgb-profil som helst. Och isåfall är nog Adobe RGB med sin större färgrymd ett bättre val än sRGB.

På Mac är färginställningarna i Photoshopmenyn, på PC i redigeramenyn (har jag för mig, sitter på mac just nu).
 

Bilagor

  • bild-1.gif
    bild-1.gif
    16.6 KB · Visningar: 330
Var det sRGB eller nån annan profil använd? I bilden nedan är det AdobeRGB till vänster och samma bild till höger där datorn felaktigt trott att det är sRGB. Inte så stor skillnad men den finns där. (hela bilden är konverterad till sRGB för att visas hyfsat rätt på webben, men den inbördes skillnaden stämmer)

Vad gör du bilderna i för upplösning? För låg upplösning ger suddiga bilder när de måste interpoleras upp på labbet. En bra tumregel är pixlarna ggr 100 för att få rätt upplösning. Så en 10x15 cm bild ska vara 1000x1500 pixlar. Det ger upplösningen 254 ppi.

Sen får du inte komprimera för mycket. Helst inte under 10 på kvalitetsskalan i photoshop (jag antar att du sparar som jpeg för att få lite mindre bilder att skicka).
 

Bilagor

  • attachment-2.jpg
    attachment-2.jpg
    40.9 KB · Visningar: 298
Jag kör alltid fullt på kvalitetsskalan, anledningen till att det inte är det nu är för att bilden skulle få plats på forumet.

Jag pratade med Crimson och frågade om dom helst vill ha bilderna i tif eller jpg opch dom tyckte inte det spelade nån roll, jag har alltid trott att det är bättre att skicka dom i tif.(även om det blev jpg för storlekens skull denna gången)

jag försöker köra så hög upplösning som möjligt, men jag ska komma ihåg tumregeln :)

Dum fråga, men jag är rätt ny med detta med photoshop...en tredgarskurs täckte inte allt ;)
Hur ändrar jag mellan sRGB och adobeRGB?
 
bildmenyn>läge>konvertera till profil. Om du vet att bilden är en viss rgb men inte har en profil insparad väljer du istället 'tilldela profil' i samma meny.

Ja, tiff är bäst, men oftast får man ta till jpeg för att få rimliga storlekar att föra över.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.