Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Platt" bild med blixt ?

Produkter
(logga in för att koppla)
pul skrev:
När ni säger, slå den i taket och ha lite längre tid...vilken tid ska jag köra på då? Min kamera blixtsynkar på 1/100...ska jag köra 1/60 dvs i T.V läget eller hur menar ni?
TTL läget ska man väl använda på blixten antar jag...har en sigma 430ST om det är till nån hjälp.

Har just börjat fota med den och har väl blandade känslor för det där med att slå i taket, upplever att ljuset inte verkar räcka till (normalhögt, vitt innertak)
Men så har jag kört på autoläge med ttl-stöd bara.

Blivit antingen ljusfattigt eller skarpa skuggor från håret som hänger över ögonen.

Vad gör man för fel?

Jag använder ofta blixt i taket. Ljuset blir inte Sven Nyqvist-kvalitet men fungerar bra enkla lättlästa bilder.

Kameran på M så jag själv kan välja en lite längre tid, ofta 1/8.
Jag har en äldre blixt som inte fungerar med TTL på min D100 men det spelar ingen roll i praktiken, jag kör på automatik (ibland manuellt) på blixten.

ISO400 ger bländare 5,6 med nästan 4 meter i takhöjd hemma.

Bildexempel:

Bilagor

• a.jpg
    a.jpg
    27.3 KB · Visningar: 586
omnibouncer ska köpas

peter_wahlström skrev:
Komplettera din 420 med en omnibouncer. En del säger att det är värdelöst, men jag använder min bouncer flitigt när det handlar om mindre ytor eller som upplättning. Jag skulle aldrig vilja vara utan den!

Den är så billig så det är värt att prova!

mvh //Peter
Omnibouncer ska jag köpa och prova (kostar inte mer än 270kr på scandinavian, Greven). Den kanske bara funkar ibland men om den gör någon nytta är det värt det (stör mig lite på att det blir reflexer och ojämt ljus nu).

Funderar även på att skaffa ett polariseringsfilter. Är det bra för att bli av med reflexer ?

Jag tycker de flesta foton blir för ljusa i något autoläge så jag brukar köra manuelt, bländare 9 - 10 och slutare 1/40s - 1/80s (canon 300d tycker inte om tider kortare än 1/90s).

mvh Erik

ekemannen skrev:
Varo hälsade kära kolegor !
Min far (amatörfotograf sen 40 år) tycker att foton tagna med blixt (rakt mot objektet) får dåligt djup, änu mindre 3d-känsla än vanligt, så till den grad att han sällan fotar med blixt. Detta håller jag med om även om jag måste erkänna att jag är grymt partisk.

Han har alldeles rätt. Av just den anledningen köpte jag en extern blixt med vrid- och tiltbart blixthuvud förra veckan. Hårda platta blixtbilder är nu ett minne blott :)

/Johan

Fråga till Mikael Pertmann...

Hmm...så du menar att man är tillbaka på att mäta avstånd/ledtal m.m fast man skaffat sig en TTL blixt...eller har jag missförstått?

Varför väljer du 1/8 som tid? Är det för att få fyllnad i ljuset? Eller för att skapa en cool effekt? Blir det inte rörelse oskärpa?

Jag är ju ute efter att kunna ta porträtt, snyggt och utan darrningar...ska jag verkligen ligga på så långa tider då?

pul skrev:
Hmm...så du menar att man är tillbaka på att mäta avstånd/ledtal m.m fast man skaffat sig en TTL blixt...eller har jag missförstått?
TTL är jättebra, eftersom TTL inte fungerar med min äldre blixt och D100 kör jag med ”vanlig” A-inställning.

Men ofta vill jag ha en exponering som är låst, jag vill inte att ett byte av bakgrund eller att någonting ändras i motivet skall påverka exponeringen.
Då kör jag manuellt, väljer en lämplig bländare och ställer in lagom styrka på blixten.
Med lite erfarenhet lär man sig snabbt vad som är lämpligt i olika miljöer. Och med digitalkamera är det lätt att kontrollera innan man börjar fotgrafera ”på riktigt”.

Hemma vet jag att i alla rum fungerar det oftast med 5,6 och 1/4 effekt.

Varför väljer du 1/8 som tid? Är det för att få fyllnad i ljuset? Eller för att skapa en cool effekt? Blir det inte rörelse oskärpa?
Beror på motivet.
Vill jag skapa lite miljökänsla är en 1/2-1/8 sekund ofta lagom, för att rumsbelysningen skall ge effekt i bakgrunden.
Titta på bilden nedan, tagen på 5,6 och 1/6 sek. Vill jag undvika rörelseoskärpa, ja då tar jag en längre tid (och accepterar att stämningen går förlorad).

Jag är ju ute efter att kunna ta porträtt, snyggt och utan darrningar...ska jag verkligen ligga på så långa tider då?
Ett tips kan vara att ha personen i ett mörkare rum och bakgrunden upplyst. Då är det nästan bara blixten som lyser upp personen (ingen skakningsoskärpa) och i bakgrunden gör den långa tiden att miljön kommer fram.

Bilagor

• a.jpg
    a.jpg
    17.6 KB · Visningar: 493
robarb skrev:
Inbyggd? ...perfekt ibland, faktiskt
Borde finnas även på proffskamerorna enligt min uppfattning... snabbare än att leta efter SB28:an, och få den på plats...men inte så mycket status förstås.

Ett proffs letar väl inte efter den externa blixten? Trodde nog att då sitter blixten på för jämnan.

Med blixt. Riktad bakåt/snett/uppåt på stativ till vänster om kameran.

Inte så platt.

Bilagor

• blixt.jpg
    blixt.jpg
    34.8 KB · Visningar: 399
Ett väldigt amatörmässigt tips om man inte har riktbar eller extern blixt så kan man ta ett papper vika det någon gång och reflektera blixten dit man vill, tak, vägg mm. Funkar men alla liknande ytor.

Ugnsfolie = extern blixt..

Har nu i juldagarna kommit på en riktig hemmapularlösning på problemet med fula hårda överexponerade (EOS 300D) blixtbilder:

Det hela började med upptäckten att blixten på min 300D onekligen räcker rätt långt om man ställer upp ISOn till ex 800. Sen blir ju många bilder överexponerade på nära håll av någon konstruktionsmässig miss (detta utan rysshack och blixtkompensation).
Nåja, en kompis provade på skoj att hålla för blixten delvis och det blev något bättre.
Så häromdagen provade jag att tillverka dels några "hemma-omnibounce" av vanligt papper, med resultatet att bilderna blev något mindre hårda och att blixten räcker något kortare. Problemet med utfrätta bilder blev dessutom mycket lindrigare

Mer intressant blev det när jag tog vanlig ugnsfolie och vek till så att blixtljuset reflekteras uppåt. Helt plötsligt så hade jag då fått en gratis uppvinklingsbar blixt!
Förvisso är ju ledtalet på detta avancerade blixtsystem inte hög alls, men för bilder inomhus i normala rum (=familjebilder nu vid jul) räcker det faktiskt till mycket bra!
Och bilderna blir fantastiskt mycket bättre än utan denna lilla ugnsfoliebit! "Helt" jämförbart med en separat blixt slagen i taket.

Nu skriver ju i och för sig Gustav här ovan om i princip exakt denna lösning, men jag känner att detta är något som andra måste upplysas om, speciellt som 300D har de brister den har vid blixtbilder.
Kanske är denna teknik redan känd för de flesta, men jag har i alla fall inte tänkt på det tidigare. Så har du en DSLR: Prova!
Kan lägga upp en bild på hur det hela ser ut på kameran om intresse finns.

Re: Ugnsfolie = extern blixt..

Kul att se:) Jag provade själv samma sak när jag hade din kamera (för det var väl du som köpte min 300D?)

--jalle

UbbeM skrev:
Har nu i juldagarna kommit på en riktig hemmapularlösning på problemet med fula hårda överexponerade (EOS 300D) blixtbilder:

...

Mer intressant blev det när jag tog vanlig ugnsfolie och vek till så att blixtljuset reflekteras uppåt. Helt plötsligt så hade jag då fått en gratis uppvinklingsbar blixt!
Förvisso är ju ledtalet på detta avancerade blixtsystem inte hög alls, men för bilder inomhus i normala rum (=familjebilder nu vid jul) räcker det faktiskt till mycket bra!
Och bilderna blir fantastiskt mycket bättre än utan denna lilla ugnsfoliebit! "Helt" jämförbart med en separat blixt slagen i taket.

Re: Re: "Platt" bild med blixt ?

Calle S skrev:
Skaffa en sladd till blixten så du kan rikta den var du vill.
Från sidan t.ex.
Det är em bra ide.
Ett lite dyrare alternativ är att skaffa en speedlightsändare som triggar blixten med infrarött ljus.
Då kan man lägga blixten på en hylla eller på golvet och sedan vandra runt i rummet och ta bilder.

Bilagor

• oliver_light.jpg
    oliver_light.jpg
    44.8 KB · Visningar: 179
Anders: Ska fixa bild tills imorgon, kan även lägga ut lite provbilder. Idag är det resdag så jag hinner inte riktigt. Ska se om man inte kan vika in folien så att den kan förvaras i blixtkåpan på kameran, så är den ju alltid med.

Jarl: Japp, det är din gamla 300D jag har, funkar finfint fortfarande! Har du några mer tips angående blixtrandet så skriv, detta med folien var ju tydligen inget nytt.

ANNONS