Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plasticfantastic

Produkter
(logga in för att koppla)

andreasdahl

Aktiv medlem
Tjo! Jag hittade en gammal budget-kompaktkamera som inte används längre och började skruva isär. Ville åt plast-linsen. Nu är den bortpillad och skulle vilja fota med den på min systemkamera. Nu sitter den på en pappskiva som jag provat hålla framför kamerans objektiv-öppning (?) men jag får bara extrem-macro-fokus. Hur gör jag för att få störra fokus? Och längre ut i bilden.

mvh Andreas!

Nu ska vi se. Jag läser Fysik, så jag borde väl klara detta,

Allmänna linslagen säger följande:
1/a + 1/b = 1/f
Då a är objektets föremål till linsen och b är linsens avstånd till den projicerade bilden, som måste hamna precis på kamerans sensor för en skarp bild.

Säg att f=8mm och du vill fokusera på någonting som befinner sig 1 meter bort. Då får du b = 1/((1/8)-(1/1000)) = 8,06 Det betyder att linsen måste vara 8mm från kamerans sensor.

Rätta mig någon om jag har fel.

Och där slog du huvudet på spiken på ett av problemen med att konstruera vidvinkelobjektiv till SLRer. Ur linsformeln ovan ses att för att kunna fokusera på oändligheten så måste avståndet mellan (den tunna) linsen och filmplanet (dvs sensorplanet) vara fokusavståndet. Om du har en 14-mm-lins är det omöjligt - spegeln är i vägen! (Detta är också orsaken till att det inte går att fokusera i oändligheten om du har många mellanringar på ett objektiv - objektivet kommer aldrig tillräckligt nära filmplanet)

Därför krävs det speciella konstruktioner - retrofukusobjektiv - när man gör vidvinkelobjektiv med kort brännvidd för SLRer.

Med ett objektiv från en kompaktkamera kommer du inte att kunna fokusera i oändligheten, för dessa objektiv har i allmänhet alldeles för kort brännvidd för att du ska kunna placera objektivet tillräckligt nära sensorplanet.

/erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar