Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plasma tvskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash_online

Aktiv medlem
Hej!

Vänder til er då jag kanske får en bra svar ang plasma tvskärm (Hd ready, 1024x768 pixlar som jag snart har haft 7 år. Jag upplever att det är mycket bättre färger, skärpa och kanske på grund av att det är en större skärm 42 tum.Datorn är uppkopplad via hdmi till tvskärmen. Det blir en otroligt upplevelse att köra bildspel och titta på!

Annars kör jag en 27 tum IPS, adobe rgb påslagen.

Visar Plasma mer färger tack vare det teknik? om man jämför med lcd/IPS ? sRGB pga det?

Hoppas någon kan förklara. Men ni som ej testat göra det. gör det nu! Lovar er att det blir mycket bättre än att sitta framför en dataskärmen!

Du kanske behöver kalibrera din bildskärm?

Om du inte har ställt in din TV korrekt färgmässigt, kopplat ur alla tokiga bildförbättringsfunktioner och annat som ALLA TV-apparater har inkopplat i normalläget, så kan jag garantera att dina bilder visas felaktigt (=inte med verkligheten överensstämmande) på TV:n. Men vissa tycker det ser bra och imponerande ut med överdrivna färger, kontrast och skärpa, det är väl därför alla tillverkare ställer in normallägena så.

Jag har en Panasonic VT30 plasma-tv som är kalibrerad och jag upplever inte att bilderna på något sätt blir bättre via TV:n än via min kalibrerade Eizo 24-tums bildskärm. Större, ja, men man sitter ju mycket längre bort.

Du kanske behöver kalibrera din bildskärm?

Om du inte har ställt in din TV korrekt färgmässigt, kopplat ur alla tokiga bildförbättringsfunktioner och annat som ALLA TV-apparater har inkopplat i normalläget, så kan jag garantera att dina bilder visas felaktigt (=inte med verkligheten överensstämmande) på TV:n. Men vissa tycker det ser bra och imponerande ut med överdrivna färger, kontrast och skärpa, det är väl därför alla tillverkare ställer in normallägena så.

Jag har en Panasonic VT30 plasma-tv som är kalibrerad och jag upplever inte att bilderna på något sätt blir bättre via TV:n än via min kalibrerade Eizo 24-tums bildskärm. Större, ja, men man sitter ju mycket längre bort.

Ja, det kan stämma som du säger. Större skärm ger ju en bättre upplevelse också. Det är skönare att bläddra framför en stor skärm i vardagsrummet än att sitta framför en datorskärm. Men att jobba så föredrar jag självklart 27 tum.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto