Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Placering

Produkter
(logga in för att koppla)

michael bengts

Ny medlem
Hej!
Jag fotograferar i studio såväl produkter som människor. Vill starta upp en diskussion om sättningen och PLACERING!av blixt/ljus. Kom gärna med era funderingar och grafik/bilder på hur ni har satt upp eran studio vid olika fotograferingar.M.v.h: Michael.

Köp boken Porträttfotografering av Lennart Nilsson och Ulf Sjöstedt. Där står allt och visar bilder med de olika uppställningar av blixtar och paraplyer m.m.

Om du lyckas hitta det allra första numret av tidningen FOTO från 1935(?) så finns där, på en enda A4sida, en fantastiskt bra genomgång av ljussättning vid porträtt.

Artikeln har förekommit i faksimil ytterligare några gånger i FOTO.

Boken har utgått

Kollade upp Porträttfotografering av Lennart Nilsson och Ulf Sjöstedt och det verkar inte bättre än att den har slutat säljas :(

michael bengts skrev:
Kom gärna med era funderingar och grafik/bilder på hur ni har satt upp eran studio vid olika fotograferingar.
God tanke, men det blir lite lätt kokbok över det hela. Ett smartare sätt är att lära sig hur ljuskällans placering och utformning påverkar ljuset och på så sätt kunna sluta sig till hur man ska göra för att få önskat resultat.

Inget fel med ditt initiativ, bara att jag tycker boken som nämnts och många liknande gör just detta fast i rätt ände, dvs först diskutera grunderna och sedan visa exempel och uppställningar för att slå fast förståelsen. Tråkigt att Nilssons/Sjösteds bok är slut hos förlag och leverantör. Den är helt ok och en av de få bra svenskspråkiga i ämnet som jag snubblat över. Har du tur kanske den finns kvar i någon bokaffär. Den är inte så gammal (från 1999) och jag köpte min ny för bara något år sedan på rea.

När jag var jättegrön (nu är jag bara ljusgrön) på området brukade jag titta ganska mycket på andras bilder och fråga mig själv hur jag skulle ljussatt den för att försöka få samma resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar