Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plötslig överexponering!

Produkter
(logga in för att koppla)

Markus Lindgren

Aktiv medlem
Jag jobbar extra som mingelfotograf och måste nu helt plötsligt ställa ner blixten 1-2 steg och dessutom exponeringskompensera 1-1,5 steg!!

Tidigare har detta aldrig varit nödvändigt.

Känns som att blixten slår på full effekt hela tiden?

fotar oftast i iso 200, slutare runt 5-25 beroende på omgivning, automatiskt bländare
detta har jag aldrig haft problem med tidigare men som sagt, nu måste jag motverka överexponering kraftigt.

om jag inte exp- och blixtkompenserar resulterar det i KRAFTIGT överexponerade bilder!.

Ska jag bara skicka in kameran och blixten för kalibrering eller kan det vara nånting annat som är fel?

Har precis samma inställningar som funkat tidigare.

Om kameran har exponerat riktigt med blixt tidigare & du använder den på samma sätt som tidigare så låter det tyvärr som att något är fel. Kalibrering ska ju göras för de normala blixtexponeringsproblem som D7D exempelvis har med äldre exemplar av HS5600, min underexponerar konstant ett steg men det har den alltid gjort & detta går att kalibrera.

I ditt fall så låter det mer som att något är trasigt. Har du testat under många olika ljusförhållanden typ blandljus, enbart blixtljus, olika brännvidder m.m... Om du gjort det, märker du några skillnader?

En liten tanke bara. Om du kör ADI & riktar blixten rakt fram så kan du testa att stänga av den, tänkte mest för att utesluta en felkälla om det är den som krånglar...

//Larsa

Senast ändrad:
Ja, eftersom han måste dra ner på blixtkomp och expkomp låter det som slutaren eller bländaren.
Jag håller på bländaren eftersom långsam slutare inte borde ge nån effekt på blixten eftersom blixttiden är väldigt kort relativt slutartiden.

Jag testat med ett annat objektiv nu och fick samma effekt... mycket konstigt, jag satte även min blixt på en minolta d5, funkade perfekt. testade även att sätta mitt sigma objektiv på kompisend d5 tillsammans med min blixt, även det funkade klockrent..

.. ytterligare tester ska utföras

Markus Lindgren skrev:
Känns som att blixten slår på full effekt hela tiden?

Jag tror fortfarande att det är nåt knas med själva blixtexponeringen. Hur upplever du ljudet från blixten när du tar bilden? "Poffar" den till rejält som att den går på max eller? Jag har nämligen haft liknande problem med min gamla D7i & 5600 vid vissa specifika brännvidder.

Har du testat att stänga av ADI som jag skrev om tidigare?

//Larsa

Hej, detta är mitt första inlägg som ny medlem.

Man hör ibland talas om att externa blixtar (KM:s egna) kan överexponera om man inte har bländat ned objektivet ett par steg. Kan detta vara problemet tro?

/Swepri

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar