Annons

Plåta naturfotograf vid T-centralen...

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Hej, lite panik, ska plåta en av sveriges mest framstående naturfotografer i morgon. Intervju vid T-centralen i sth. Har en 30 min att plåta. Ngn som har tips på var man ska släppa med objektet? Lite panik... Löser sig nog men alla tips på miljöer som har ngn form av naturkoppling är av yttersta glädje!
Tack på förhand // Johan

Jag tycker att det är schysst att fota uppe på Åhlens stora uteservering, då kommer man åt alla väderstreck också. Men mycket till natur är det ju inte.

Hejsan
Tyvärr så har jag inga tips delvis för att jag inte bor i Stockholm och vet hur det ser ut just där. Men jag skulle gärna vilja veta vem den här sveriges mest framstående naturfotograf är? =)

Jag har för mig att utsikten från uteserveringen på Åhlens inte är så värst bra, Huset mitt emot är väl högre, det skulle vara mot sergelstorg, men då kan du nog likagärna stå där. Förresten måste man väl ha tillstånd för att få fota på Åhlens... Kolla upp det innan.

På Kulturhusets tak finns ett café mot Sergels Torg, finns dock galler men det går bra att fota ändå..

Uppsala är ju soft, där har du ju en park precis utanför Centralen, dessutom om du har tillgång till bil så tar du dig snabbt ut till högarna eller andra naturområden. Kolla på googlemaps så hittar du säker nått bra.

Linnéträdgården på Svartbäcksgatan 27? Det ligger några hundra meter från stationen.

Det är alltså Carl von Linnés gamla arbetsplats.

skräp, fel t-centrl, tydligen t-centralen i upsala...
*mer panik*
Du har inte mycket tid för förflyttning, så ett alternativ är den lilla parken öster om stationen precis vid kanten av spårområdet. Inget vidare kul miljö men det enda område med naturanknytning i direkt närhet till stationen.

Ett mycket bättre fotografiskt val är Musikens Hus (heter nog egentligen Uppsala konsert och kongress) vid Vaksala torg, stora fönster, fint ljus mycket linjer, rulltrappor och magnifik utsikt över stan längst upp. Stora fönster åt alla håll. Där har jag gjort flera porträttfotojobb för olika tidningar.
Lycka till!
/Anders

Linnéträdgården på Svartbäcksgatan 27? Det ligger några hundra meter från stationen.

Det är alltså Carl von Linnés gamla arbetsplats.

Du bör du nog kolla att du verkligen kommer in i Linnéträdgården, de har stängt över vintern och det är ett ganska högt staket runt om. Det är 1 Km promenad dit.
Till Musikens hus är det 250m och till ovan nämnda park är det 150m från stationen.
/Anders

Du bör du nog kolla att du verkligen kommer in i Linnéträdgården, de har stängt över vintern och det är ett ganska högt staket runt om. Det är 1 Km promenad dit.
Till Musikens hus är det 250m och till ovan nämnda park är det 150m från stationen.
/Anders

Håller med Dig där är det stängt iaf för annat än de som jobbar med den!
Närmaste parkområde är angivet så jag satsar på vatten då Fyrisån ligger ca 500m V från centralen och Västra sidan ån har parkyta där det går att få vattenspegel med i bilderna om Du vill.

Fina detaljrika byggnader och iaf ganska mycket "naturkänsla" för att vara mitt inne i stan ;-)

PS Uppsala har ingen T-central bara en vanlig centralstation för tåg som går uppe på marken ;-) DS

Ställ honom mitt i rusningen.
Be honom vara stilla och använd en längre slutartid så att alla andra rör sig.
Eller ta 2 bilder en med honom & en med allt folk i rörelse & klistra ihop effekten senare.

Låt alltså alla andra stressa och få därigenom motivet lugnt.

vad fina ni är, hur mycket bra tips som helst. Tack! Musikens hus, jag har sett ett bildrep. därifrån, ser magnifikt ut. Jaja, ödesdagen närmar sig. Fota en fotograf...

Gå inga långa sträckor utan ta med honom till spåren. En naturfotograf reser väl en del antar jag även om en och annan kan ta naturbilder från sitt fönster.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar