Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåta motorcykel, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

kiora

Aktiv medlem
Jag plåtade en motorscykel igår i en provisorisk studio... Jag hade dock väldiga problem med ljuset.

Jag undrar vad jag borde ha gjort för att slippa onödigt mycket blänk och reflexer.

Jag har bara tillgång till en softbox och en lampa med paraply vilket jag vet är lite fattigt men det är tyvärr så det är..
 

Bilagor

  • fotosidan2.jpg
    fotosidan2.jpg
    22.3 KB · Visningar: 313
tack för snabbt svar :)

Jo, det är ju en bra idé. Inga andra tips?.. mer med placering av ljus etc.. trots att det är få.
 
Polfilter polariserar ljus och om jag har förstått rätt så fungerar det endast på solljus.

Prova genom att studsa blixten i vägg & tak det borde minska reflexerna, samtidigt borde det öka allmänljuset.
 
Polfilter brukar inte funka på kromade/metall ytor för att ta bort störande reflektioner (om det nu var sådant du tänkte på?).
I övrigt gäller att ha så lite föremål i studion som möjligt som kan ge störande speglingar i kromet. Tyvärr brukar även paraplyer ge ganska fula speglingar. Ett tips kan vara att hänga vita lakan i taket och ha lampan/blixten bakom dem istället. Det ger en neutralare ljuskälla och ett mjukare ljus.
Lycka till!

/Patrik


Edit: En annan grej att tänka på är att kanske inte ha medljus utan t ex en bakifrån hojen och en snett framifrån för att skapa lite mer djup i bilden.
 
Senast ändrad:
tack så mycket för tipsen.

ja det där med att studsa blixten blir svårt eftersom det e jädrigt högt i tag och dessutom svartmålat. Min lilla "studio" är uppriggad i en spel-lokal.

Men lakan var ju en fiffig idé. det tål att tänkas på.

tack igen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.