Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåta kyrkinteriör

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska eventuellt plåta en kyrka som sedan skall bli församlingens nya vykort. Jag har gjort en testplåtning men jag hade problem att belysa hela ytan.
Mitt problem är att jag inte får fram trästrukturen i korset ovanför altaret. Jag vill inte ha bilden jätteljus utan ljusen ska få synas mycket på bilden.

Jag har inte bestämt om jag ska köra med film eller digitalt ännu. Är det någon som har erfarenhet om vad som är bäst i sammanhanget?
Det hänger mellan en Nikon F90X eller en Nikon D100

Jag är ju inte proffs så jag chansar vilt här;

När du skriver "ljusen", är det då enstaka ljuspunkter (stearinljus?) du talar om?
Med digitalt kommer nog dessa att bli utbrända om har för lång slutartid (exponerar efter korset).

Någon slags selektiv belysning av korset skulle jag tro bli bra, eller att du exponerar efter ljusen och sedan efterbehandlar i datorn.

Fota i RAW-format och justera efteråt i datorn. I Nikon Capture 4 finns funktionen "Digital DEE" som justerar förhållandet mellan hög-/lågdagrar. Trialversion finns att ladda ner. Liknande funktion finns i Photoshop CS (Shadow/Highlight). Sedan finns ju gamla "dodge and burn" även i tidigare versioner av PS.

När det gäller film kan jag inte uttala mig mer än att negativ film har större exponeringsomfång än digitalt, vilket förmodligen underlättar i sammanhanget.

/Micha

Tack för tipset. Jag är dock nybörjare när det gäller digital efterbehandling. Jag har bara haft digitalkamera i en månad.

Jag lägger upp en bil på hur det ser ut så kanske ni förstår mitt problem.
Väggen är vitmålat tegel och korset är i mörkt trä.

Bilagor

• dsc_0028 kopiera.jpg
    dsc_0028 kopiera.jpg
    44.5 KB · Visningar: 263
Ja, det där ser knepigt ut! Men testa att ladda ner Nikon Capture, det fungerar förvånansvärt bra med DEE. Glöm inte att exponera så att inte högdagrarna blir utfrätta!
/Micha

Såg en artikel i fotografisk tidskrift för något?? år sedan.

Grundkonceptet var att ta två exponeringar (MED STATIV), en så du får med högdagrarna, och en så att du får med lågdagrarna. Väv sedan ihop dessa i ditt bildbehandlingsprogram.

I ditt fall skulle jag - iom att det ska bli vykort etc - använda vanlig hederlig mellanformatare.

Greve Nickon skrev:
Mitt problem är att jag inte får fram trästrukturen i korset ovanför altaret. Jag vill inte ha bilden jätteljus utan ljusen ska få synas mycket på bilden.
Du kan nog dra upp allmänbelysningen en del innan stearinljusen försvinner. Istället försvinner kanske lite av känslan men det är det kanske värt? Interiörbilder är svåra med tanke på de stora ljusskillnaderna. Klassikern brukar vara specialframkallad svartvitfilm (typ vattenbad). Sedan kan jag förstå att man inte vill ha ett vykort i svartvitt och då hade jag kört med en porträttfärgfilm.

Det som skulle kunna hjälpa dig att få dynamik i färgerna, både på korset och på ljusen är att använda en teknik som hetet HDR (High Dynamic Range), vilket enkelt förklarat är två-tre bilder med olika exponeringar av samma bild, som sedan kombineras till en bild via mjukvara, och på det sättet ger bra upplösning i både "highs" och "lows"..
En lite mer detaljerad beskrivning finns här: http://www.deviantmag.com/issue02/hdrimages.html

Detta är dock skapligt avancerat, och jag vet inte riktigt om du vill ge dig in på det redan..
Men det är så jag hade gjort det iafl.

/James

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto