Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåta i NYC?

Produkter
(logga in för att koppla)

bulthasse

Aktiv medlem
Jag har själv inte mycket till fantasi och är dåligt beresd utanför europas gränser om man säger så.

Hur som helst ska jag i maj ialla fall åka till NYC för att plåta i en vecka.
Min fråga blir då om någon påhittig människa här, kan komma med tips på vad man kan plåta om man vill sätta ihop ett tema t.ex.

Har pratat ltie med kommunen där jag bor och dom sätter gärna ihop en liten utställning av det ja kommer hem med om jagkör på ett tema som håller hela vägen.

Någon som vart i nyc och kan tips om vissa "ämnen" man kan plåta.
mycket tacksam för svar :)
 
Vi var där i julas - klart häftigt ställe. Tror inte du kommer få några som helst problem att hitta fotomotiv. Det händer saker hela tiden och det är en väldigt vacker stad rent arkitektoniskt. Tror nog jag mest fastnade på arkitekturen man kan berott på att jag var där första gången

http://www.flickr.com/photos/wanergard/2127141241/in/set-72157603366610999/

Fotade bl.a. i tunnelbanan utan problem, tom. med min hasselbladare. Så det kändes ganska säkert...

BAW
 
Jag ska dit om tre och en halv vecka med kameran i högsta hugg, så efter det kommer jag att kunna ge dig ett mer uttömmande svar.

Vi kommer nog att besöka de mest "turistiga" ställena (eftersom det även är första ggn för oss) men även försöka hitta lite personliga vinklar på stan. Tips på teman kan väl vara "högt och stort", "det gröna i betongen" eller varför inte försöka fånga stadens atmosfär med puls, stress och massa bilar och människor. Ja, ja det var iaf några snabba tips.

// Daniel
 
Fundera vad du själv är intresserad av, och odla vidare på det.

Först och främst är det lite enklare att kommunicera , om man har ett intresse i vad det nu kan vara. Sedan blir det mer kvalitets tid, om du håller dig till dina intressen. Du får helt enkelt ut mer av din resa.

Att anpassa sig till andras önskemål, kan väl vara nyttigt i lagom dos. Men jag tror ändå på att hålla sig till det man gillar. För det finns förmodligen massor med människor som delar just de intressena.
Det är ju lite synd att plåta något man tycker är ointressant, om man ändå kommer få ungefär samma storlek på bublik.

Som exempel kan det ju vara mer givande att gestalta skateboardkulturen i central park, än korgmålningstrenderna i N.Y. Om man delar skateboardarnas intresse.

Ta dig en funderare, vad du vill....

Lite avis på dig. :cool:
 
Det finns hur mycket som helst att plåta.

Några möjliga teman: broar, hundar/hundägare, tåg/tunnelbana, taxibilar (lite uttjatat kanske), cyklister.

Tror en strategi kan vara att tänka några teman innan, känna sig för första dagen på plats och sedan bestämma vad du vill koncentrera dig på resten av veckan.

Några bilder från januari i år.

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=194187
 
Kan tänka mig att man kan få svårt att koncentrera sig, första gången man besöker N.Y.
 
NY Photo Festival

När i maj ska du till new york, erik? Det är New York Photo Festival 14 - 18 maj. ( http://www.nyphotofestival.com/ ) Det är ju schysst att skicka in ett bidrag och se det när du är på plats i new york..
Jag och tjejen är i new york 12 - 19 maj, så om du har lust kan vi köra en fotorunda och besöka de mindre turistiga stråken i ny..

Hör av dig om du har lust!

Markus
 
kalasbra svar. tackar och bokar stort!

markus. jag och en polare ska ner den 13 maj och hänga kvar tills den 20.
tycker absolut de skulle vara kul att träffas där då! :)
 
Tja!

Jag var där för några veckor sedan och fotograferade givetvis lite. Har du aldrig varit i NYC förr så blir det tufft att hinna med allt på en gång.Men jag skulle rekommendera Central Park, givetvis. Times Square är ett måste för fotografer. Soho och The Village är andra kanonplatser, liksom områdena kring Ground Zero.


Det enda som begränsar dina möjligheter i New York är: 1. Tiden du har på dig. 2. Dig själv

Lycka till och trevlig resa!
MvH
Sigge
 
Vad du kan ta bilder på är en smaksak vad du själv gillar.Några exempel som jag tycker är fotograferingsvärda är
Time square (panorama)
Brooklyn bridge antingen från manhattan bridge eller nere vid brofästet(klassiska stället)
Utsiktsbilder antingen från rockefeller center då får du på ena sidan central park o på den andra sidan empire state building.
Eller från empire state building.
Färjan ut till frihetsguddinnan.
Vid rockefeller har du en kyrka som är ett klassiskt new york motiv.

Du kan tex ta bilder på området runt rockefeller center på vintern har dom en skridskobana där.
Kina kvarteren är rätt fina att ta bilder i.
För att få ett grepp om stan så kan det vara en ide att köpa en bilett till en av bussarna som kör guidade turer runt stan.
Den stora nackdelen är att använder du stativ så får du inte göra det varken vid rockfeller center(inte ens utanför på gatan, en vakt kommer garanterat fram inom 60 sekunder o säger till)
Empire building,grand central station etc
Jag har blivit tillsagd på mängder av ställen o tjafsar du så ringer dom polisen o då kommer det kosta dig tid o pengar.
För att kunna ta bilder från tex empire eller rockefeller så kan du tex använda mini bordsstativ om du vill ta kvällsbilder.
Jag har blivit tillsagd om mitt stativ säkert 10 gånger dom tre gånger jag varit i New York varvid 2 gånger har dom ringt polisen.
Själet dom uppger att du inte får använda stativ är
bla 1. någon kan ramla på det o du inte har råd med stämningen så att dom skulle åka på det.
2.privat märk
3.Dom har rättigheterna till alla bilder på byggnaden inga proffesionella bilder får säljas med deras byggnad på bilden.
4.Vakten säger (jag säger det)
Tjafsar(ifråga sätter varför,frågar efter var det finns skylt om stativförbud etc) du ringer dom polisen o jag vet folk som fått följa med till stationen med böter som följd.
Förutom alla jobbiga vakter är det en läcker stad på alla sätt.
 
Jodu, Erik!

New York är fantastiskt. Siktar på att bosätta mig där nåt år. Har varit där två gånger och jag får inte nog.

Kom på en sak till. Man kan ta en helikoptertur runt södra Manhattan. Då kan du ta riktigt sköna bilder ur fågelperspektiv på t.ex. Frihetsgudinnan och Brooklyn Bridge. Även Emipre State Building är ju rätt skön att fotografera. Sikta på att ta en sån tur sent på eftermiddagen om du vill ha sköna kontraster i både färg och ljus. Jag har en bild tagen från Empire State Building i mitt personliga album. Kika där för lite inspiration.

MvH,
Sigge
 
Har nu kommit hem från NYC med över 1000 bilder i bagaget och kan väl summera det som att staden överträffade alla förväntningar. Verkligen en stad med stora kontraster på många olika plan. Man behöver verkligen inte ha någon oro för brist på fotoobjekt. Dock hanns inte ens hälften av Manhattan avklaras...men men, det kommer fler resor.

Om jag ska plocka ut någon favorit, måste så här med lite eftertanke bli (eftersom det var första gången i stan, dock inte sista) Central Park.

// Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.