ANNONS
Annons

Plåta hotellrum

Produkter
(logga in för att koppla)
I och med att man ändå kör med stativ så kan du ju få så ljusa bilder du vill.
HDR är nog overkill om det skall vara säljande bilder.
Att lätta upp skuggor och dämpa highlights räcker långt om du fotar och arbetar i RAW.
Några slavblixtar är aldrig fel om man vill ha ljus på de där svåra ställena.

Jag har ett liknande uppdrag på G och jag tänker ta lite panoramabilder på saker jag är osäker på för då har jag en jättebild som jag kan skära i :)

Jag vill gärna se bilder och höra lite erfarenheter du bildat dig vid uppdraget.

Ett annat tips kan ju vara att du riggar allt hemma som om det vore skarpt läge och "fotar in dig" så slipper du spendera så mycket tid till inställningar och sådant på plats.

//Christopher

I och med att man ändå kör med stativ så kan du ju få så ljusa bilder du vill.
HDR är nog overkill om det skall vara säljande bilder.
Att lätta upp skuggor och dämpa highlights räcker långt om du fotar och arbetar i RAW.
Några slavblixtar är aldrig fel om man vill ha ljus på de där svåra ställena.

Jag har ett liknande uppdrag på G och jag tänker ta lite panoramabilder på saker jag är osäker på för då har jag en jättebild som jag kan skära i :)

Jag vill gärna se bilder och höra lite erfarenheter du bildat dig vid uppdraget.

Ett annat tips kan ju vara att du riggar allt hemma som om det vore skarpt läge och "fotar in dig" så slipper du spendera så mycket tid till inställningar och sådant på plats.

//Christopher

Hej Christopher!

Jag fotar utaslutande i RAW, jag ska testa som du sa hemma som om det vore "skarpt läge": Det var smart:=) Ska jag ha diffuser för blixten om jag skjuter den i taket exempelvis eller utan?

Självfallet kan jag när jag tagit bilder skicka detta, uppdraget är i mitten på december så kan säga hur det gick efter där!

Tack för hjälpen!

Kul uppdrag!
Du får ett jämnare ljus med diffusorn på blixten.
Den gör mest nytta i små rum kan jag tänka mig.
Har du en eller flera kraftiga blixtar så kan du ju slå dem genom en större diffusor innan de träffar tak och väggar för att få ett ännu jämnare ljus.

Har dålig koll på Canons sortiment, men Sigma 10-20/4.5-5.6 mm kan vara ett alternativ. Jag använde det själv för några år sedan.

Sedan måste ju inte alla bilder tas med utlravidvinkel. Det kan bli ganska trevligt med inzoomade detaljer också.

Den ena bilden togs med en brännvidd på 70 mm och den andra runt 20 mm.

Jättebra bilder Mats .... undrar om du har en extra blixt ngnstans? exponeringen ser perfekt ut och undrar om man kan lyckas med bara en exponering och befintligt ljus!!

MVH Luis.

Jättebra bilder Mats .... undrar om du har en extra blixt ngnstans? exponeringen ser perfekt ut och undrar om man kan lyckas med bara en exponering och befintligt ljus!!

MVH Luis.

Tack Luis. Ibland har jag en eller två slavar som står i angränsande rum eller i ett mörkt hörn, men i bilderna jag postade i denna tråd användes bara en blixt. För det mesta behövs två exponeringar för att få täckning i fönster m.m. Befintligt ljus är ofta snyggt, men om enda ljuskällan är lampor och fönster kan ljuset bli väldigt koncentrerat kring de ljuskällorna och därför behövs ofta ett allmänljus från en eller flera blixtar i lämplig styrka.

"Alla" lovordar Sigmas 10-20 men den är till DX-sensor.
Vilken zoom skulle vara jämförbart till min D700 med FX-sensor.
Är det Sigmas 12-24 då eller ?

Någon som har erfarenhet av att plåta med Nikons nya 16-35 eller är den för ny fortfarande ? :)

Fortfarande interiör då alltså.

"Alla" lovordar Sigmas 10-20 men den är till DX-sensor.
Vilken zoom skulle vara jämförbart till min D700 med FX-sensor.
Är det Sigmas 12-24 då eller ?

Någon som har erfarenhet av att plåta med Nikons nya 16-35 eller är den för ny fortfarande ? :)

Fortfarande interiör då alltså.

Nikon 14-24/2.8 är ett riktigt bra men dyrt objektiv. Vissa gillar inte motljusegenskaperna hos detta objektiv pga den kraftigt välvda frontlinsen. Jag har dock inte upplevt det som ett problem.

Hur skulle Nikons 24mm f:3,5 pc-e funka i mindre hotellrum ?
Jag är sugen på ett sådant objektiv men man vill ju samtidigt vara strateg i sina inköp.

Ingen som har funderat på att använda "normal" vidvinkel för att sedan sätta ihop flera bilder? Flertalet kameror (min G9 till exempel) har funktioner för detta.

Ingen som har funderat på att använda "normal" vidvinkel för att sedan sätta ihop flera bilder? Flertalet kameror (min G9 till exempel) har funktioner för detta.

Det genererar merarbete men kan vara bra om man ska ha riktigt vida vyer.
Till och med i ps elements finns bra funktioner för att sy ihop bilder på olika sätt.

Jag skulle nog påstå att merarbetet inte är stort. Canon levererar ett program för detta och Photoshop fixar säkert detta elegant fast jag har inte testat.

Jag skulle nog påstå att merarbetet inte är stort. Canon levererar ett program för detta och Photoshop fixar säkert detta elegant fast jag har inte testat.

Det är självklart att det genererar mer arbete. Du ska ha ett panoramahuvud för att inte parallaxfelen ska bli för stora (viktigt vid objekt på nära håll), du ska ta flera bider, kanske upp mot ett tiotal i ett sådant fall. För att få teckning i fönster m.m. kanske man måste köra samma panoramatagning en gång till och när de sedan är ihopsydda ska man fixa dubbelexponeringen.

Sömnaden kan göras i PS mycket riktigt, men det finns mycket bättre programvaror som är dedikerade för uppgiften och som också kostar pengar. Om hotellägaren eller mäklaren är beredd att betala så är det helt ok, men annars blir det mycket billigare att skaffa en bra vidvinkel.

Dessutom kan det behövas focus stacking för att få fullt skärpedjup med en normalglugg och då pratar vi verkligen merarbete.

Senast ändrad:
Varje litet onödigt steg behöver finslipas bort i de här sammanhangen. Det handlar om ganska många bilder och ett snabbt flöde. Bara att ange i programmet vilka bilder som ska fogas samman blir ett väldigt tjatigt arbetsmoment. Detta plus övrig filhantering och processande blir en liten stund extra för varje bild vilket blir ganska många timmar mer arbete om året.

Alla bilder måste väl inte vara "ultravidvinkel" väl?

Nej då, trenden går mot mer normala bilder igen. Folk är lite trötta på att bli lurade av den rymd som ultravidvinkel ger. Men att motverka det genom stitchade bilder blir ingen bra idé om man inte får betalt genom merarbetet som krävs.

Alla bilder måste väl inte vara "ultravidvinkel" väl?
Ibland är "ultravidvinkel" ett nödvändigt ont (trånga toalettutrymmen kräver ibland att man går ner till 15mm FF för att man ske kunna visa rummet på ett relevant sätt i en bild) och då får man vara särskilt försiktig med kompositioner som ger saker förskräckliga proportioner. Det finns inget självändamål med riktigt låga brännvidder, snarare tvärt om. I vardagsrum går det ofta att använda brännvidder kring 24mm även för översiktsbilder.

Ibland är "ultravidvinkel" ett nödvändigt ont (trånga toalettutrymmen kräver ibland att man går ner till 15mm FF för att man ske kunna visa rummet på ett relevant sätt i en bild) och då får man vara särskilt försiktig med kompositioner som ger saker förskräckliga proportioner. Det finns inget självändamål med riktigt låga brännvidder, snarare tvärt om. I vardagsrum går det ofta att använda brännvidder kring 24mm även för översiktsbilder.

Ja visst är det nödvändigt ibland. Jag skickar bilder just nu till en stor hotellkedja och försöker bli "approved photographer". De har en 30 sidor lång "photographic guidline" som är mycket intressant att läsa. Till exempel är ultravidvinkel helt bannlyst. Blixtar och annan ljusstättning är nästan helt bannlyst också. De menar att dessa hotell är utrustade av proffessionella ljussättare på ett ytterst smakfullt sätt och det skall framgå i bilderna. Ganska tacksamt med andra ord, ljussättningen är ju redan klar!

Ett annat krav är att undvika alla klichéer, som till exempel en bok och ett par glasögon som ligger på nattduksbordet, eller en Champagnehink och två glas i sällskapsrummet, gurka på ögonen i spa-avdelningen etc etc.

Ja visst är det nödvändigt ibland. Jag skickar bilder just nu till en stor hotellkedja och försöker bli "approved photographer". De har en 30 sidor lång "photographic guidline" som är mycket intressant att läsa. Till exempel är ultravidvinkel helt bannlyst. Blixtar och annan ljusstättning är nästan helt bannlyst också. De menar att dessa hotell är utrustade av proffessionella ljussättare på ett ytterst smakfullt sätt och det skall framgå i bilderna. Ganska tacksamt med andra ord, ljussättningen är ju redan klar!

Ett annat krav är att undvika alla klichéer, som till exempel en bok och ett par glasögon som ligger på nattduksbordet, eller en Champagnehink och två glas i sällskapsrummet, gurka på ögonen i spa-avdelningen etc etc.
Låter roligt med guidelinen. Låter knepigt att aldrig få använda blixt. Jag kör visserligen oftast med enbart multiexponering men i t ex badrum utan fönster är det svårt att få till bra bilder utan blixt. En del upplättning med blixt är fint att ta till även på balkonger och liknande.

Berätta gärna hur det går med din ansökan.
Själv skulle jag inte palla att åka omkring så mycket som krävs (familjen skulle nog inte bli så nöjd heller). Om jag var singel skulle jag helt klart söka mig till ett sådant jobb.
Lycka till!

Låter roligt med guidelinen. Låter knepigt att aldrig få använda blixt. Jag kör visserligen oftast med enbart multiexponering men i t ex badrum utan fönster är det svårt att få till bra bilder utan blixt. En del upplättning med blixt är fint att ta till även på balkonger och liknande.

Berätta gärna hur det går med din ansökan.
Själv skulle jag inte palla att åka omkring så mycket som krävs (familjen skulle nog inte bli så nöjd heller). Om jag var singel skulle jag helt klart söka mig till ett sådant jobb.
Lycka till!

Tack!
Det verkar vara en lång process. Bara att få lov att skicka provbilder tog flera månader, sedan ska de utvärderas av deras AD:ar som sitter i Bryssel och USA. Kommer man in i den världen blir det mycket resor, men man får lön för mödan, de betalar 1000-1200 dollar för varje levererad bild och de står för resa, uppehälle och transporter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar