Annons

Plåta hotellrum

Produkter
(logga in för att koppla)
:)

Men allvarligt, är det mäklarfotobilder eller trivselbilder, eller...

Ska det vara rättvisande utrymmen kan man ju inte ta i med vidvinkeln, ska det se mysigt ut, ska en viss möbel se bra ut...osv osv.

Det finns några saker man måste ha klart för sig innan man börjar välja optik och ljus.

Förstår inte riktigt meningen med ditt inlägg. Ger du mig tips och råd eller vad? Förklara gärna.

Har precis haft en mäklarfotograf här som fotade huset. Han körde med 14-24 genomgående och alla motljusbilder var katastrof. Tappade kontrast på en gång. Han frågade om mitt 16-35 var bra (sämre ljusstyrka och sämre skärpa men man kan fota motljus).

iBoat - din bild är inte rak :)

jag tycker inte att 14-24 tappar kontrast däremot får man jävligt ful flare. Canons 16-35 2,8l // tappar total kontrast under bländare 5,6 men är däremot bra nerbländad i motljus. Jag skulle kunna lägga upp exempelbilder men måste packa inför jobbresan,

Sigma 10-20 är utmärkt för detta endamål, jag har använt det i tre år för just interiörfoto. Det är mycket raktecknande ända tills man går ut till brännvidderna 10-12mm (då blir linjerna markant böjda ute i hörnen). Den enda nackdelen är att det inte har så bra motljusegenskaper tycker jag (Fast jag vet inte om det finns extremvidvinklar som är mycket bättre. Tydligen ska till och med Nikons svindyra 14-24 vara ganska usel på just det området.)
Man behöver inget ljusstakt objektiv för interiörfoto eftersom man vill ha stort skärpedjup. Jag brukar hålla mig på bländare 8-9.
Alla ultravidvinkel har motljusproblem utan undantag. Det finns kvalitetsskillnader mellan dessa, men även den sämsta är tillräckligt bra för interiörfoto. Välj en, som du kommer över billigt.

Jag vet att snart kommer proffsfotografer och mosar mig, men tro mig, du kommer aldrig att behöva bättre objektiv än den billigaste för just denna ändamål. Du använder stativ, och bländar ner. En blixt är bra att ha, att rikta på taket.
Kom ihåg man väntar (och betalar för) en bra beskrivande bild, inte fotgrafisk mästerverk av dig.

Förstår inte riktigt meningen med ditt inlägg. Ger du mig tips och råd eller vad? Förklara gärna.

Tråden börjar " plåta inredning och rum". Är det för att sälja en fastighet så måste bilderna vara rättvisa, ljusa osv precis som mäklarbilder.

Är det för att hotelrummen ska se mysiga ut kanske man ska jobba med ljuset mer och gå ifrån mäklarvinklarna.

Är det för att sälja inredningen ska man kanske gå närmare eller på annat sätt framhäva möblerna.

Osv.

Alltså råd till TS.

jag tycker inte att 14-24 tappar kontrast däremot får man jävligt ful flare. Canons 16-35 2,8l // tappar total kontrast under bländare 5,6 men är däremot bra nerbländad i motljus. Jag skulle kunna lägga upp exempelbilder men måste packa inför jobbresan,

Ljust men utan sol på linsen. "Dimma" över hela bilden.

Bilagor

• _DSC3202_400.jpg
    _DSC3202_400.jpg
    86.1 KB · Visningar: 504
Det där har jag aldrig någonsin upplevt med det objektivet. Skulle man inte kunna var i närheten av starkt ljus skulle det vara helt oanvändbart och det är det verkligen inte.

Nu var det ju inte jag utan en mäklarfotograf som tog bilderna, visst skulle det kunna vara en skitig frontlins? Inte för att det spelar roll men bilden är tagen med en D3.

Edit: tycker f ö att alla bilderna saknar sting.

Edit 2: En EOS 5D på 17mm är klart bättre trots flares. Samma fotograf och fototillfälle.

Nu var det ju inte jag utan en mäklarfotograf som tog bilderna, visst skulle det kunna vara en skitig frontlins? Inte för att det spelar roll men bilden är tagen med en D3.

Edit: tycker f ö att alla bilderna saknar sting.

Edit 2: En EOS 5D på 17mm är klart bättre trots flares. Samma fotograf och fototillfälle.

14-24/2,8 på en D3 är precis vad jag använder i den typen av foto. Får nog sälja skiten...

Du hade nog oturen att få dit en dålig fotograf tror jag.

1) Ska klaga hos mäklaren. Det var fotografens första jobb för henne.

2) Intressant nog är det många som påstår att skit på linsen inte syns :)

Tog med kameran på en grillfest i somras och på den satt 24-70 objektivet monterad. Det rök rätt ordentligt och när jag kollade bilderna dagen efter såg man rätt tydligt vad en skitig hinna på linsen kan betyda. Ju längre in på kvällen desto mjölkigare bilder blev det.

- och det berodde INTE på gammeldansken :)

Är inte det lite taskigt?

Om inte alla bilderna blev totalt värdelösa så känns det ju väldigt onödigt.

På vilket sätt är det "väldigt onödigt" och "taskigt" när jag betalat för det, jag är inte är nöjd och jag lät bli att göra det själv för att vara säker på att få rätt stuk på bilderna?

Klart man ska klaga om det inte blev som utlovat.

Saklig tydlig kritik bör han inte ta illa upp av.

På vilket sätt är det "väldigt onödigt" och "taskigt" när jag betalat för det, jag är inte är nöjd och jag lät bli att göra det själv för att vara säker på att få rätt stuk på bilderna?

Klart man ska klaga om det inte blev som utlovat.

Saklig tydlig kritik bör han inte ta illa upp av.

Håller i stort sett med dig om den principen. Men det förvånar mig lite att du inte fixade det själv och slapp den utgiften. Du tipsar och ger råd om den typen av foto i den här tråden till och med.

Håller i stort sett med dig om den principen. Men det förvånar mig lite att du inte fixade det själv och slapp den utgiften. Du tipsar och ger råd om den typen av foto i den här tråden till och med.

Utgiften hade jag inte sluppit, den var inbakad i priset men jag har likväl betalat för arbetet.

Jag tog f ö några bilder själv.

Innan alla tror att jag totalsågar fotografen: Det var några bilder som var dåliga pga motljus eller flares och resten visade sämre kontrast än vad jag själv skulle tagit. Komposition och val av brännvidd (c:a 20mm) var bra.

Anekdot: När han skulle fota i mast bytte han till Canon, ville inte riskera tappa sin Nikon.

Utgiften hade jag inte sluppit, den var inbakad i priset men jag har likväl betalat för arbetet.

Jag tog f ö några bilder själv.

Innan alla tror att jag totalsågar fotografen: Det var några bilder som var dåliga pga motljus eller flares och resten visade sämre kontrast än vad jag själv skulle tagit. Komposition och val av brännvidd (c:a 20mm) var bra.

Anekdot: När han skulle fota i mast bytte han till Canon, ville inte riskera tappa sin Nikon.

Kanske missförstod dig.

Jag tolkade det som att bilderna blev helt okej förutom några motljusbilder. Om det då är fotografens första jobb så kan man väl släppa det. Det skulle åtminstone jag gjort.

Är fotograferingen dålig däremot och du tror att det påverkar din försäljning så ska du självklart agera.

Alla som varit här inne kan väl samla gluggtips någorlunda efter varandra här i tråden nu när den "nått sitt mål".
Jag tycker att tråden har hjälpt mig en bra bit på väg men jag vill ha mer objektiv att ta med i utvärderingen.
Fasta gluggar eller zoomar. Spelar ingen roll.
De skall dock vara lämpliga för hotellrum och lobby så som tråden startade.
Skriv gärna om de är till för dx eller fx -sensor.

Edit: Fler bilder !!! :)

hjälp mig hur jag ska fota kök!

Hej!

jag har fått ett fotojobb inom kök och ska då ta kort på kök och även köksdetaljer

jag har ett vidvinkel och ett macro objektiv.

Så till saken: Jag vet ej hur jag ska gå tillväga då jag önskar ljusa och bra bilder, en del säger att vid inredningsbilder ska man ha ca höfthöjd och rakt och fint, är 120cm relevant så man kommer över bänkskivan?
Dock är det en del fönster vid detta köket vilket jag har hört att man ska ta 2 exponeringar? Är det HDR bilder vi snackar om då eller finns det andra lösningar?

Jag bifogar en bild hur jag önskar ta det

tacksam för hjälp

Bilagor

• untitled.jpg
    untitled.jpg
    10.3 KB · Visningar: 353
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar