Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåta direkt in i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

UniBall86

Medlem
Jag äger just nu en Nikon D50 och tänkte kolla om det finns någon sladd / program man kan använda för att plåta direkt in i datorn så man kan se bilden direkt.

finns det något sådant?

Mvh Emil Löfkvist
 
UniBall86 skrev:
Jag äger just nu en Nikon D50 och tänkte kolla om det finns någon sladd / program man kan använda för att plåta direkt in i datorn så man kan se bilden direkt.

finns det något sådant?

Mvh Emil Löfkvist

Du behöver Nikons programvara Camera Control.
http://www.europe-nikon.com/support/sv_SE/broad/support.html

Du måste ha en USB kabel till din kamera och sätta kameran i PPTP Läge. Meny + skiftnyckel + USB och välj PPTP läge.

Sedan kan du dels kontrolera exponering och föraöver bilderna direkt in i datorn.

Lycka till!
 
Vet inte om det finns bättre program för det men du kan bara koppla in med USB-sladden.
OBS! Du måste först gå in på menyn och på USB välja PTP istället för Masslagring. Sen letar du reda på din kamera (D50) på DEN HÄR DATORN dubbelklickar och där kan du sedan fota, bilderna sparas dock på minneskortet så glöm inte att ladda över dom.
Jag är väl nästintill novis på detta så andra kanske vet mer.

Jaroslaw hann visst före.
 
Du har ju redan fått ett svar av mig! ;o)

Nikons programvara för detta funkar perfekt. Installera den och koppla ihop med USB-kabel.Klart!

Skaffa programvaran så kan jag visa dig hur man gör nere i studion.

/Micke
 
Du har fått med den på en CD till din kamera (EOS). Installera hela paketet med WIA drivarena och EOS Capture och kör gärna Photo Professional istället för de andra varianterna.

/Micke
 
Till Pentax kör man Canons program... Fast man behöver sälja sin Pentax och köpa en Canon först!"! ;o))

Jag vet inte om Pentax skickar med någon raw-programvara men lite beroende på vilken modell du har så klarar Pixmantec's Raw Shooter Essentials några Pentaxmodeller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.