Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåta band på spelning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Skall eventuellt plåta en polares band när de spelar på en lokal om ett par veckor.

Kommer inte kunna reka innan hur det ser ut och så, men behöver tips, självklart är det inomhus, och jag gissar på att belysningen kommer vara ganska dunkel.

Tror också att det inte kommer va speciellt populärt med blixt därinne heller, då det lär störa både stämning, och störa bandet antar jag.

Så, gissar på hög ISO, men hur pass hög, vill juh fortfarande ha bra kvalitet på bilderna.)
Vilket objektiv bör jag använda (se min kameraväska), och skall jag släpa med 3-bensstativet, eller räcker det med enbensstativet tror ni?

Fler tips och idéer behövs!


/Jocce
 
(Det har varit uppe förut, finns lite info om du söker)

Stor eller liten lokal?

Antingen långt bak över publiken med enbentstativet och din 70.200, men föredrar själv framme vid bandet med normalzoom.

Tycker du ska kika på en 50mm f1.8 eller nåt sånt kanske i så fall...

Iso 1600 med din 300D och RAW. Ev. om ljuset inte räcker så kör du -1 steg och pressar +1 i datorn och sen Neatimage brusred.

Mvh
 
Senast ändrad:
T-Max 400 skrev:
(Det har varit uppe förut, finns lite onfo om du söker)

Stor eller liten lokal?

Antingen långt bak över publiken med enbentstativet och din 70.200, men föredrar själv framme vid bandet med normalzoom.

Tycker du ska kika på en 50mm f1.8 eller nåt sånt kanske i så fall...

Iso 1600 med din 300D och RAW. Ev. om ljuset inte räcker så kör du -1 steg och pressar +1 i datorn och sen Neatimage brusred.

Mvh

Tackar för infon, dock ingen budget för o köpa nytt objektiv, då detta är en plåtning för en kompis.

Har inte sett lokalen, men hört att det är en ganska liten lokal (nån klubb i en källalokal)

ISO 1600 känns väääldigt högt, då det ger en hel del brus, men det kanske är det som krävs?

Har aldrig provat att köra med RAW, men det kanske är dags att prova detta?


/Jocce
 
Testa RAW och hög iso innan spelningen så du inte gör kompisen besviken.

Tycker du tar med 18-55 f3.5-4.5 och kör på 18mm f3.5 om du är nära/på scen. (och 70-200 f2.8 om du kan komma upp över publiken där bak. Tråkiga bilder tycker jag men bättre än inga alls...)

Själv gjort test hemma med 20D att köra på RAW och iso 3200 och underexponera -1 (dvs iso 6400 i ptaktiken) och sen "pressa" fram med +1.

Blir brusigt och lite randigt, men NeatImage gör under!

Kompisarna låter väl dig va uppe på scen lite med, plåta bandet ut mot publiken..?

(PM:a din mail om du vill se testbilder på pressning med brusred.)

Mvh
 
Plåtar själv bara hårdrock och där behövs hög iso.(Första gången jag plåtade Dark Funeral låg jag på iso 3200 med f1.8 på 50mm:aren och 1/15s. Men de är ju Black metal med...).

Vad är det för band?
 
Testa att köra med hög ISO och plåta i svartvitt. I svartvitt så störs man ju inte av bruset så mycket (inte jag iaf), dessutom så tycker jag det förhöjer känslan i bilden.

Lycka till!
 
om du kan röra dig fritt där framme eller i alla fall byta plats under spelningen försök hitta olika vinklar ljuset faller olika från olika vinklar vilket kan underlätta så du får bättre slutartider.

blixt och stativ borde vara förbjudet på spelningar :)

nu vet jag inte vad det är för band och vad för musik men det finns ofta tillfällen då det funkar bra med lite längre slutartider typ 1/10 om de står lite still under ett tag och lite rörelseoskärpa ibland ger ofta mer liv till bilden

lycka till!
 
den där killen som hade skrivit den där engelska texten tog inga vidare bilder faktiskt.. även om mycket av det han sa var bra
 
Jag tycker väldigt sällan om konsertbilder med rörelseoskärpa. Stativ är nästan helt onödigt - om det inte rör sig om ett band som står nästan stilla på scenen måste du ändå ha så kort slutartid så att stativet blir överflödigt. Vilket naturligtvis även leder till att du förmodligen blir tvungen ställa upp iso-talet. Ditt 70-200 2.8 är ju ett givet val att ha med sig. En vidvinkel kan också vara rolig. Lycka till!
 
Det beror givetvis på vilken ljussättning de kör med, men är det någorlunda normal pop/rock ljus så kan du klara dig med lägre ISO. Jag fotade ett band på Debaser här i Sthlm med 50mm 1.4. ISO 400 och fick tider mellan 1/20 och 1/90. Sen är det bra att ställa in exponeringsmätningen på spot eller centrumvägd då det brukar vara rätt mycket svart i bilden (som man vill ha svart).

Ett exempel.
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=315693

Säger inte att den är bra eller så, det var min första konsertfotning, bara för att visa att det kan vara tillräckligt ljust även på en konsert.

/Petter
 
Jag gillar själv långa slutartider typ en sekund och blixt kombinerat. Då blir det mesta skarpt men en del rörelseoskärpa kommer också med. Tycker inte att blixten förstör så på spelningen men å andra sidan så fotar jag hardcore. Kolla gärna på den bilden jag lagt upp här på fotosidan för att se ett exempel (har bara lagt upp en bild än så länge).
 
Tycker inte att ISO 1600 är så farligt (iaf inte med D70). Kan som sagt t o m förhöja känslan i svartvita bilder, och hursomhelst finns ju alltid verktyg som NeatImage för att få bort åtminstone en del av bruset.

Nästan alla bilder på http://x.unix.se/photos/20050117-kills togs med 1600 och genomgick lite NI. Allt på http://x.unix.se/photos/20050120-gl är mellan 800-1600. Båda gångerna använde jag ett 50/1.8 och inställningarna auto-ISO, slutarförval (1/80) och vanlig 'matrix metering', som fungerat bra i nästan alla konsertsituationer. Använder aldrig raw, blir onödigt bökigt att hantera.
 
Annars har vi en duktig Rockfotograf här på fotosidan, Emma Svensson. Men hon kanske är för upptagen med att svara på frågor... Den som vågar får se.
 
Emma har skrivit en artikel om att plåta vid scenkanten i senaste numret (2/2005) av Allt om Digitalfoto.

Jag ska själv testa tipsen när jag ska plåta en kompis rockband. :)
 
Det här med att fota live.....

.....är lite lurt....
Har fotat en del band, försöker att använda mig av ganska mycket av scen ljuset faktiskt.

Har en Canon 300D

En del av min bilder finns här: www.mfdecibel.com
 
Bara ett tips, kolla om det är ok med blixt. Bra mycket enklare att vara kreativ då

Det där med att inte använda blixt för att störa stämmningen är väldigt diffust från band till band hur dom reagerar o tycker o tänker, samt vilken typ av "spelning" det är.
Allt som oftast har bandet en massa ljus i nyllet redan från början i form av div scenbelysning osv, viket gör att dom inte störs så mycket av blixten man kan tro.

Har fotat en del konserter under åren, senast en nu i lördags och där var det inget som helst problem med blixt.
Kan även poängtera att bandet själva var med på blixtfoto då det var ett uppdragsjobb.



Så det mesta är relaterat till om det är en spelning med väldigt advancerat scenljus som gör att blixten inte blir lika framträdande för musikerna, eller om det är en typ "trubadurspelning" utan ngt ljus alls, då lär du få gitarren i skallen rätt snabbt om du ställer dig med blixt ;P



/Tobbe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.