Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåta band på spelning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tobbe.T skrev:

Det där med att inte använda blixt för att störa stämmningen är väldigt diffust från band till band hur dom reagerar o tycker o tänker, samt vilken typ av "spelning" det är.
/Tobbe

Ofta är det OK för banden att man kör med blixt om man pratar med dem innan.

Dock är det vakterna som oftast reagerar kraftigt på att man har blixt på kameran och kommer och skäller.

Antar att de vet att man allmänt inte får använda blixt och gör sitt för att man ska följa "lagen".

Nästan hamnat i slagsmål med stor stöddig vakt när jag plåtade gammal klasskompis band där jag fått tummen upp från bandet.

Svårt att prata lungt o sansat med vakten o förklara läget när det strömmar 160db hårdrock från scen och bandet som sagt ja till blixt framträder, inte så man kan gå upp och bekräfta svaret...

Så nu när bandet ger tummen upp till blixt pratar jag alltid med vaktchefen.

Mvh

Tobias

T-Max 400 skrev:
"...........Antar att de vet att man allmänt inte får använda blixt och gör sitt för att man ska följa "lagen"....."

.

Mvh

Tobias

Måste bara fråga, vem som helst får svara.

Varför får man inte använda blixt??
Vad är förbjudet med just blixten??

Kan ju förstå att det kanske stör, men varför är det förbjudet??

Mvh, JT

Gammal tradition antar jag, och det är väl pga att det stör (gissar).

Varför får pressen bara plåta bandet antingen a) under de första tre låtarna eller b) under de tre första minutrarna?

Gäller oftast oavsett var man står men ibland bara för diket.

Mvh

Jag var på klubb Alcazar, Nalen, igår och tog en del bilder på några olika band. Scenen var belyst med alla tänkbara färger och roterande spotlights samt en hel del rökeffekter. Bilderna jag tog utan blixt var inte användbara. Som väl var hann jag upptäcka det och tog fram blixten. Tror inte någon i banden (eller publiken) märkte den ens. Bilderna blev faktiskt rätt bra till slut.

Erik

Blixt tycker jag kan va lite knepigt.. Om det är mkt rök på scen så brukar det bli som en grå hinna på bilden... lite sugigt!
Antar att att det är därför de blir så där gråa iaf..
Samt tycker jag ofta konsertbilder med blixt blir tråkiga, kunde lika gärna varit tagna i repan lixom hehe
/E

Hur gör jag med min Minolta Dimage A1? Som många vet så är kameran väldigt brusig över Iso 100, och något 1600 finns inte.
Jag tror att jag kan få använda blixt på arrangemanget.

Om du kan plåta i raw kan du testa underexponera när du fotograferar och öka exponeringskompensationen i raw-programet i datorn.

Testat detta på min 20D och +1/+2ev funkade hjälpligt.

Mvh

Tack Tobias! Ska genast testa att skjuta lite på det viset.

Åh, 6400 svartvitt med min A1 (finns bara upp till 800...) skulle påminna om någonting annat; myrornas krig. Lycka till med konserten, Janne!

Det där med blixt är faktist väldigt olika från musiker till musiker , och såklart vilken genre och stil det är på konserten. Jag plåtar konserter varje lördag på mejeriet och använder själv aldrig blixt utan kör med ett enbenstativ
vilket jag kan rekomendera på konsertfotografering , smidigt och kompakt.DÅ tillåter jag mig köra iso 200-400 haha ..
vad du kan göra är att snacka med bandet i förväg angående blixtfotografering.
enbenstativ är mitt tips!

mvh - ale!

jag har en liknande fråga som den den här tråden handlar om och den lyder:

om man ska fota ex en konsert utomhus när det är relativt mörkt med analog utrustning,är det ens möjligt att få skapliga tider om man bara använder den inbyggda blixten på ett 100-300mm?

ju längre objektiv ju kortare tider bör man ha har jag hört,stämmer det? kommer de bilderna bara bli ett enda stort sudd eller kan det funka om man pressar filmen ett eller två steg?

vore kul om nån vet mer än jag gör ... :)

Nej, tror inte den är något att hoppas på, kommer inte bli snygga bilder.

Inbyggda blixten kanske har 15-16 i ledtal så med bländare 5.6 på iso 100 räcker den hela 3 meter.

Iso 1600 blir 11 meter tror jag om jag räknar rätt, men då har du ett stort objektiv som skymmer blixten.

Kör iso 3200 utan blixt med stöd, tror jag blir bättre.

Eller din vidvinkel längst fram i publiken/diket.

Mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar