Dajo skrev:
Så var det i alla fall för 3-4 år sedan när jag reklamerade ett moderkort till datorn köpt i Danmark.
Enligt Dansk lag hade jag inte rätt till hävning av köpet men eftersom företaget hade en hemsida på svenska och därmed riktade sig till svenska konsumenter så skulle dom anses bedriva sin verksamhet i Sverige dvs efter Svenska lagar.
Den avgörande omständigheten var alltså att dom aktivt sålde till Svenskar med annonser i Sverige samt hemsida och support på Svenska.
Detta kan ju naturligtvis ändrats sedan dess men jag har itne hört någonting sådant.
När det var aktuellt hittade jag den informationen på konsumentverkets hemsida.
Daniel, jag har samma uppfattning som du ang Pixmanias svenska hemsida och att de därigenom riktar sig till svenska konsumenter. Genom att ha ett 08-nr späder de på intrycket av att ha vad som kan liknas vid ett "driftställe" här i Sverige. Håller som sagt på att undersöka med Konsument Europa vilka påtryckningsmedel vi kan använda för att faktiskt få rätt i den franska byrokratin. Vi är till 98 % säkra på att vi HAR rätt, MEN, det är ett långt steg till att faktiskt FÅ rätt. Därav vår försiktighet att föra ärendet vidare. Därför tycks vi i nuläget bara kunna lita till att deras "förstklassiga" kundservice tar ett ansvar.
Vad gäller riskövergång som du Erik nämnde, så har vi inte haft möjlighet att välja fraktföretag, varför vi fortfarande har hävdat att vi har ett avtal med Pixmania, inte med DHL, och att Pixmania således forfarande skulle stå för risken. Men Pixmanias kundtjänst har inte befogenhet att göra något åt detta, bara dess chef och han är väldigt oanträffbar. Vår uppfattning är att man som konsument inte skall stå för att medla mellan säljaren och fraktaren, säljaren får, enligt vad vi har förstått det, lösa eventuell tvist med fraktaren, eftersom vi inte haft möjlighet att påverka deras avtal sinsemellan.
Tror, som jag framhållit tidigare, att problemet är mer praktiskt än juridiskt.
Välkomnar verkligen alla tips!