Kodiak skrev:
Möjligt att jag har fel...
Jag har inget cert att vara rädd om men ni verkar ha det som vet så bestämt så ni har säkert rätt. A-, B- eller C-cert eller finns det fler nivåer? Vad är det som skiljer dom åt?
Jag har för tillfället ett S-certifikat och pluggar för ett A.
De olika certifikaten regleras av BCL - Bestämmelser för Civil Luftfart. A-cert = privatflygare sen kan man ha olika tillägg för olika typer av flygning, t ex mörkerflygning.
B-cert för trafikflygare
C-cert finns inte enligt senaste BCL.
Certifikatsdelen i BCL finns .
här.
Vid inflygning skall en hel del information delges till tornet. Dvs information om din position, hastighet, höjd m.m. Du får dessutom information tillbaka vilken bana, inflygningssektor m.m. Det finns ingen som helst chans att du kan hålla koll på alla flygplan i luftrummet inom ett sk terminalområde. Det är just därför ATC (trafikkontrollen) finns. Därför finns det just ett antal varningssystem av denna anledning eftersom det mänskliga sinnet är begränsad i sin förmåga att ta in och behandla information. Arbetsmiljön är lite mer komplicerad för en pilot än för en bilförare. Du får t ex inte information via din radio om vilken parkeringsplats just du får parkera på eller vilken väg du får köra på till ditt jobb. I luften finns inga vägskyltar.
Men för att ta ett exempel med hjälp av din liknelse:
Du skall parkera på en parkeringsplats utanför cyberfoto - Populära som dom är så har dom en stor parkering med 2000 platser. Du får information i din radio som står inställd på cyberfotos frekvens: Bil med nummer EOS1DS får ställa sig på parkering nummer 156, närma dig platsen med en hastighet av 30 km timmen.
Samtidigt är det 200 andra bilar som skall parkera och även dom får sina besked via radion vid infarten till parkeringen.
Följdfrågan är nu: Finns det någon chans att du kan hålla koll på all denna information?
Mitt lilla exempel ger en viss fingervisning om hur komplicerat det är i luften. Till råga på allt så skall all biltrafik inom stora delar av flygplatsen också ha tillstånd från tornet. Skall piloterna även hålla koll på denna?
Detta är trafikkontrollens uppgift att se till att flygsäkerheten efterlevs och följer gällande regler. Sen kan det ju finnas en irritation över franska piloter - Men den kan ju ha sin grund i den stereotypa bild av fransmän som så tydligt luftas i denna tråd, eller hur?
Il/Nöd-meddelande har unika anrop just för att dom skall gå att särskilja, il-meddelanden startas alltid med Pan Pan Pan och nödmeddelande med Mayday Mayday.
Visst skall du kunna begära service - Men på nätet finns det inget som heter att företaget är lokalt. Ett 08-nummer och att man har svenska sidor är ingen garanti för en lokal ton på företaget. Jag har ringt dells 020-nummer och pratat med supportfolk i Indien ena dagen och Irland den andra.
Samtidigt så innebär ju inte det faktum att det är ett franskt företag att det per automatik innebär dålig service. Det fanns en ganska stor generalisering här i många inlägg som pekade på "fransmän är märkliga - Alltså är deras företag konstiga". Dessutom har jag svårt att se sambandet mellan pixmania och irritationen från SAS-piloter angående franska piloter.
Personligen är jag lite emot den här typen av trådar - "Jag fick inte service - Företaget suger, lyssna på mig". Om man känner sig illa behandlad av företaget så ta upp det med företaget först, sen KO och sen Sverker. Det finns relativt upparbetade kanaler för sådana här ärenden. Att lufta sin frustration, som man med all rätt kan uppleva, och säga att företaget suger som helhet kan tyckas vara lite förhastat från mitt perspektiv. Det fanns ju andra i tråden som var nöjda´och det säger ju också någonting.