ANNONS
Annons

Pixmania...vad händer?

Produkter
(logga in för att koppla)

henkee

Medlem
Hej

Beställde den 6:e oktober en Eos 10d från Pixmania. Anledningen till att jag valde Pixmania var priset och att de utlovade leverans inom 48 h, eftersom den fanns i lager. Är inte van vid att handla på nätet så jag höll på ett bra tag och läste recensioner och utlåtanden om Pixmania. På pricerunners sida så står de att Pixmania t.o.m. fått pris i kundmätningar.

Idag är det den 17:e och jag har ingen kamera. Jag har ringt kundtjänst tre gånger och allt de säger är att den nog kommer snart. När man väl kommer fram efter tjugo minuters väntande (till tonerna av vidrig datamusik) önskar man ju ett vettigt svar. Jag undrade lite snällt om de kunde ringa ner till Frankrikeoch ta reda på vad som hände, men det gick ju inte. Det enda de sa va att lagret flyttades och att det var lite kaos där nere. Kanske man skall ändra informationen till kunden på hemsidan då...?


Om ett par dagar sticker jag ut till sjöss och kommer hem om lite drygt fyra månader. Tanken var ju att kunna fota digitalt under denna resan.

Är det någon som har varit med om något liknande eller har någon bra ide´om hur jag skall gå tillväga. Konsument Europa är ju en väg men jag vet inte om de tar sig an sånt här. Allmänna Reklamationsnämden e väl bara för företag inom Sverige?

Jag ångrar mig djupt att jag min snåle fan skulle försöka spara in några hundralappar.

Råder alla till att INTE befatta Er med Pixmania

MVH

Henke
 
Ja det var ju inte direkt några 48h timmar..

Varför ringer du inte och avbokar det hela, säg till dem att pengarna skall tillbaka till ditt konto ögonaböj, då de uppenbarligen inte kunde hålla sin 48h leverans.

Väsnas lite.

Sedan är det bara att gå och shoppa.


/P.L
 
Jag har ringt och försökt annullera det tre gånger!!! Det går inte innan varan är utskickad...?

Det här måste ju strida mot varenda regel som finns.

Henke
 
henkee skrev:
Jag har ringt och försökt annullera det tre gånger!!! Det går inte innan varan är utskickad...?

Det här måste ju strida mot varenda regel som finns.

Henke

? går inte INNAN varan är skickad ?

Borde väl vara tvärtom?

Har du fått prata med någon annan än kundtjänst ?

/P.L
 
henkee skrev:
Jag har ringt och försökt annullera det tre gånger!!! Det går inte innan varan är utskickad...?

Det här måste ju strida mot varenda regel som finns.

Henke

Det kan ju rakt inte vara upp till Pixmania att besluta under vilka förhållanden du kan häva köpet. Jag har för mig att svensk rätt ger konsument möjlighet att häva ett köp om denne själv uppfattar dröjsmålet som väsentligt. Vet dock inte om de reglerna gäller vid internationella köp eller om det finns några andra hakar men det tycks mig orimligt. Jag tycker att du ska ringa igen och försöka häva köpet med hänvisning till dröjsmålet, inte annulera köpet.

mvh

Johnnie
 
P.L....Nej bara med kundtjänst. Har inte så stor koll på hur jag skulle gå tillväga så jag tänkte jag vänder mig hit först....

Inte lätt vara newbie haha...

Henke
 
10D ?? Bara av ren nyfikenhet.. vafför 10D och vad fick du ge för den... ?

Trodde inte att den såldes som ny längre..

Edit: 9995:- ??


I så fall säger jag... uhohhh..
 
henkee skrev:
P.L....Nej bara med kundtjänst. Har inte så stor koll på hur jag skulle gå tillväga så jag tänkte jag vänder mig hit först....

Inte lätt vara newbie haha...

Henke

Okay, du får ta i lite, om du inte får till det med kundtjänst :) så ber du få prata med någon "ansvarig". förklara läget för dem, poängtera att deras utlovade 48h, inte har hållits och att varan finns i lager (den finns fortfarande i lager)

Ge dig inte.

/P.L
 
Pixmania borde ligga överst på alla svarta listor som finns i europa. Jag beställde en platt tv som skulle komma in på lager efter tre dagar. Tre månader senare och fyra uppskjutningar av leveransdatumet hade fortfarande inte en enda levererats till de 110 personer som enligt kundtjänsten stog i kö på den. Jag tror fortfarande inte att en enda levererats och modellen har nu därför hoppat ner långt på deras försäljningslista. Kan det kanske bero på att den kostar 9000 på pixmania men 14000 i vanlig halvbillig webbshop???

De lurar alltså folk rakt upp i ansiktet genom att skensälja produkter. Förmodligen för att investera pengarna som de får "låna" i tre månader.

De har dessutom noll koll på var deras "beställda" grejjor är. Varken kundtjänsten eller den säljansvarige för norra europa (alice tror jag hon heter) kan säga ett endaste dugg mer än "vi har blivit lovade det här datumet av vår leverantör, mer kan vi inte säga". När man sen frågar vem deras leverantör är så vägrar de svara. Säg ett företag där deras leverantörer är hemliga...

Jag fick iaf tillbaks pengarna på en vecka.

Produkten beställde jag från inwarehouse för det dyrare priset, men det är iaf vad den kostar.

Den levererades på en vecka.
 
Nu har kameran kommit. Två veckor sent. Men inte minneskortet som ingick. Undrar vad de har för svar på det här. Har suttit i kö i 20 minuter nu....Pixmania-följetongen fortsätter....

Henke
 
Får man fråga varför du köpte en 10D?
Det finns ju bättre kameror som kostar mindre och med objektiv inkluderat.

Jag bara undrar lite försiktigt.
 
Jag skulle (säkert i likhet med många andra) kraftigt vilja varna för att handla hos Pixmania. Jag beställde en digital videokamrea från dem en tid före jul och leverans utlovades till senast julafton om man beställde innan ett visst datum. Jag beställde till och med ett par dagar innan deadline men kameran kom inte till jul. Jag var i kontakt med dem ett flertal gånger och en osedvanligt otrevlig kundtjänst var allt annat än hjälpsam. När jag ville tala med den ansvariga för kundtjänsten hänvisades jag till en e-mailadress i england. Det gick inte att få tala med någon! Behöver jag berätta att jag aldrig fick något svar?

Naturligtvis kom kameran inte heller dagarna efter jul och sedan åkte vi utomlands och missade därmed möjligheten att filma.

Eftersom jag är en grinig person när sånt här händer reklamerade jag hela historien och fick kontakt med konsument europa som är en avdelning inom konsumentverket. Efter en del turer (för övrigt fantastiskt bra service och engagemeng hos konsument europa) konstaterades att det var i princip ogörligt att driva enskilt mål mot Pixmania men KE hade i alla fall samlat ihop en rad ärenden för att driva tala i marknadsdomstolen mot Pixmania. Detta för någon form av otillbörlig marknadsföring. Jag vet inte hur det gått.

Sensmoralen; köp lokalt! Det är lite dyrare men det är säkrare och vi kan också få behålla kompetenta och trevliga lokala handlare med butiker där vi kan klämma och känna på prylarna innan vi köper dem.

/Patrik
 
Peter

Har fotat en del med 10d innan och har objektiven som passar. Tror den är bra att lära sig på...

Henke
 
henkee skrev:
Peter

Har fotat en del med 10d innan och har objektiven som passar. Tror den är bra att lära sig på...

Henke
OK. Du hade redan en massa grejer.
Men en 350D hade väl suttit fint istället för 10:an, om du nu inte som jag har för stora händer för dom där minikamerorna.

Hoppas du får ditt minneskort snart.
 
Segeson skrev:
OK. Du hade redan en massa grejer.
Men en 350D hade väl suttit fint istället för 10:an, om du nu inte som jag har för stora händer för dom där minikamerorna.

Hoppas du får ditt minneskort snart.


Få mig inte till att börja ångra mig nu...haha.

10d kändes gedigen. Och det gillar vi.
 
Segeson skrev:
OK. Du hade redan en massa grejer.
Men en 350D hade väl suttit fint istället för 10:an, om du nu inte som jag har för stora händer för dom där minikamerorna.

Hoppas du får ditt minneskort snart.

Jämföra en 350d med en 10d ? Det närmsta att jämföra med är väl en 20d, jag har hört många 10d användare som tycker att 20d inte alls känns lika gedigen som 10d. En 350d är ju en lite leksak jämför med en 10d (byggkvalite och storlek)

Många proffs som fortfarande använder 10d, en beprövad kamera om inte annat.

/P.L
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.