Annons

Pixmania.com

Produkter
(logga in för att koppla)

strangegirls

Ny medlem
Jag funderade lite på att beställa en digital systemkamera från pixmania. Men jag undrar då om det är säkert och bra där? //Emma
 
Ska man gå efter vad personerna här på Fotosidan tycker så ska man nog hålal sig borta från Pixmania.

Jag tror inte du är så fattig att du inte kan betala dom extra kronorna som eventuellt www.scandinavianphoto.se eller www.cyberphoto.se tar ut.

Det är trots allt inte skillnader i tusenlappar mellan företagen, Scandinavian Photo är en av de absolut största affärerna på nätet... Dom har även butik i Stockholm, göteborg, Bankeryd

Så även om det kanske skiljer någar tior eller hundra lappar så lönar det sig troligtvis i längden.
 
Nog bör man passa sig för Pixmania här i Sverige.
Även om dom är betydligt billigare på många saker och även om dom i sin annonsering hävdar att dom har garantier.
Pixmania kommer från Frankrike, är de månne den franska "von oben" attityden som visar sig.

Beställde själv en skrivare därifrån. Veckan efter visades problemen upp i tv-programmet "PLUS" och jag fick skrämselhicka.
Skrivaren anlände som den skulle och allt fungera bra.
Hoppas jag slipper reklamera den bara.
 
Jag tillhör de lyckliga tydligen som aldrig haft problem med Pixmania, Har handlat en hel del från Pixmania utan några som helst problem. Har returnerat med hänvisande till 14 dagars regeln vid distansköp utan problem. Tog dock ett par veckor innan hela proceduren med returen och betalningen krediterad.

Är väl oftast de som har problem som tar upp saker i Forum??

De är lite dyrare än många, men har ett mycket stort lager och säljer till väldigt många länder.
Kan hända att expansionen har kostat på logistiken.

När man handlar från utlandet får man dock sällan manual på svenska vilket är att tänka på.
Har haft en del att göra med
http://www.ac-foto.com och dom är mycket proffsiga och lätta att göra med och snabb kundrespons.

Tyskland har oftast bra priser tycker jag.

Nierle och Technikdirekt har många bra priser dock kan leveransen ta ett par veckor.

Cyberphoto har jag mycket bra erfarenhet av, tycker dom är bättre än Scandinavianphoto.
 
En annan sida som jag kan varmt rekomendera är www.pixass.de Jag har köpt både objektiv och kamera där några gånger. Toppennöjd. Beställde på en onsdag förmiddag och hade min nya kamera i handen på fredag förmiddag samma vecka. Har precis som många andra här också provat att beställa från pixmania. Kan inte annat än ge negativ kritik till det företaget. Den enda nackdelen om man nu ser det som det, är att då man beställer från pixass så får du ingen svensk instruktionsbok till kameran. Men du får fransk, spansk och tysk vilket inte är helt fel.
 
Pixmania är helt hopplösa vad gäller logistiken. Har handlat där 2 gånger. Trodde 1:a gången var ett undantag och anlitade dem i november 2005 för att köpa en Canon 5D. Orsak: den fanns inte att uppbringa i Sverige vid det tillfället.

Samma visa igen: Paketet kom bort på vägen, pengarna låsta hos Pixmania och en kundtjänst man får sitta i timtal bara för att komma fram till.

Kameran kom fram till sist, men inte till min dörr som var lovat. Fick åka till annan ort och "preja" leveransbilen.

Kameran helt okej och billigare än i Sverige. Faktiskt 2000 kr just då.

Men Pixmania tar igen det på andra produkter: Objektiven är svindyra jämfört med de dyrare affärerna i Sverige.

Vanligtvis använder jag Hegethorns Foto, Cyberphoto eller den lokala handlaren som ofta kan fixa bättre priser än man först anar.

Så: PIXMANIA NO MORE!!!!!!!!!!!!!!
 
Har också köpt från Pixmania, väntade i sex veckor inga varor kom krävde pengarna tillbaka om inte varan kom, då medelade de att de skickat varorna, dröjde ytterligare två veckor sedan kom de,inget mer handlande där för min del
MVH SGÖ
 
Som motvikt till alla negativa erfarenheter. Beställde från Pixmania en söndag em. Tisdag fm knackade DHL-killen på min dörr i Sala och undrade: väntar du paket från Paris?

Snabb leverans. Rätt leverans. Inga efterföljande problem.
 
Ja, det är klart att det är så det ska fungera och det är förstås så det funkar oftast även för ett företag som pixmania som är ökända för sin dåliga service vid fel. Jag klistrar in vad jag skrivit i en tidigare tråd om pixmania:

"Skulle till Gotland och fota och behövde en vidvinkel fort som attan. Jag hade bestämt mig för ett Sigma 17-70, men det fanns inte på en enda butik i hela Sverige. Tillslut hittade jag objektivet på Pixmania där det stod att de fanns inne i lager. Det kändes inte helt ok, eftersom Pixmania var några hundra kronor dyrare än Scandinavian Photo som ligger typ 70 meter ifrån min port, dessutom hade jag hört om problem med backfokus och ville därför prova objektivet i affären.

Hursomhelst så köpte jag ändå objektivet ifrån Pixmania som lovade leverans inom 24-48 timmar. Objektivet kom efter 5 dagar. Detta var ändå helt ok, tills jag märkte att de skickat Sigmat med fel fattning. Jag skulle ha haft Canonfattning, vilket jag också hade beställt, men fått skickat med Nikonfattning.

Jag tog kontakt med Pixmanias kundtjänst där man aldrig får prata med någon som kan svenska och tyvärr heller aldrig någon som kan engelska särskilt bra. Tillslut fick jag tag i en danska där hälften av konversationen gick på brokig engelska (från hennes sida, min engelska är bra) och hälften på svensk/danska. Jag fick tillslut förstå hur returen skulle skickas och hur jag skulle slippa stå för kostnaden för frakten (eftersom det var helt och hållet Pixmanias fel). Därefter skickade jag tillbaka objektivet till Pixmania.

Eftersom jag var i ett snabbt behov av en vidvinkel, blev jag tvungen att snabbt som attan köpa ett skitsunkigt EF-S 18-55 objektiv av en kille för 400 kr (som tur var tillät vädret att jag kunde fota på bländare 8 mest hela tiden där objektivets skärpa är åtminstone godkänt. Jag hade kunnat köpa ett bättre och dyrare objektiv som jag inte heller velat ha för att sedan sälja vidare, men jag vågade inte ta risken att inte kunna sälja det, eller inte få tillbaka ungefärligt av det jag betalat för det. Ett objektiv för 400 kr kunde jag riskera. Min ekonomi var inte heller helt i balans då jag dels inte visste hur länge det skulle ta att få tillbaka pengarna från Pixmania och att jag dessutom beställt Sigmat från Teknikdirekt i Tyskland och därför redan låg ute med ca. 7000 kr.

Igår, långt över en månad senare, kom pengarna tillbaka från Pixmania, eller en del av pengarna kanske jag borde säga. Förlorade ca. 150 kr på det hela. Vet inte om jag orkar gå vidare med det.

Det finns säkert många som har positiva saker att säga om Pixmania och det har man ju alltid när det funkar från alla företag (jag har själv handlat där tidigare och inte haft något att anmärka på), men det är ju först när det strular som man egentligen kan bedöma hur seriöst ett företag egentligen är.

Mvh

David

PS. Tyckte det var skönt att det fanns en påbörjad gammal tråd här där jag kunde spy ut lite galla. Mycket terapeutiskt. DS."


Tråden som jag hänvisar till är:

"Varning för PiXmania" startad av en annan användare här på FS:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=48912&highlight=pixmania
 
AKTA er för Pixmania. Jag blev "lurad" och såg aldrig röken av mina prylar, förrän jag hotade chefen. Då började det hända saker. Att hota sig fram för att få handla känns väldigt dåligt. Återigen, VARNING!
 
Så länge du inte råkar ut för något problem så går det nog bra, men om du gör det kommer du verkligen ångra att du handlat från Pixmania, själv behövde jag hota med både Sverker, Polis och Konsumentombudsmannen innan jag fick tillbaka mina pengar vid ett felköp, åtta tunga veckors väntan blev det.

Jag rekomenderar dig att titta in hos Cyberphoto istället, där får du väldigt bra bemötande och service, bra priser har dom också, och är du en godisråtta som jag så blir du glad när du öppnar paketet :)

http://www.cyberphoto.se/

/kent.
 
herodes skrev:
Jag tillhör de lyckliga tydligen som aldrig haft problem med Pixmania, Har handlat en hel del från Pixmania utan några som helst problem. Har returnerat med hänvisande till 14 dagars regeln vid distansköp utan problem. Tog dock ett par veckor innan hela proceduren med returen och betalningen krediterad.


...och du tycker det var ett bra bemötande? Jag hade aldrig accepterat att de hållt mina pengar mer en de få dagar en IBAN/Swift-överföring tar. Det är PRECIS detta som får pixmania att gå runt. De får in pengar som de kan placera och plocka in pengar på. Många bäckar små...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.