Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pixlar vs Analogt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hm.. min gamla fotolärare sa till mig att en gammal diafilm, Agfachrome hade ca 80megapix men jag är tveksam..

Jag tror nu att digitala fullformatskameror gått om filmen när det gäller upplösning. Dock så hänger detta väldigt mycket på objektivet också.. Det digitalkameror INTE riktigt nått ända fram med är dynamiskt omfång. DÄr är negativ färgfilm fantastisk!

Mvh: Danne

Det är som att jämföra äpplen och päron. Beroende på hur man mäter och vilken film du använder kan du säkerligen få svar mellan 3 och 100 megapixel, alla lika sanna.

Hmmm

Som jag har förstått det så är dom flesta objektiven inte bättre än 10-15 MP i DX, kanske det dubbla i FX.
Frågan jag undrar är hur hög dynamik en film har?

dum fråga men hur många pixlar har en vanlig 35mm kamera om man jämför med en digitalt

FOTO testade detta för ett par år sedan i och med lanseringen av Eos1DS.

Resultatet var, om jag minns rätt, att 1DS med sina 11Mp slog vanlig iso100 film (dia) när det gäller den synbara upplösningen. Det går säkert att komma längre med film rent tekniskt men optiskt så begränsade kornen i filmen upplösningen jämfört med den digitala kameran.

När sedan 1DSmkII kom så gjorde de om testet och den gången slog den digitala kameran 6 x 4,5 film. En 6 x 6 eller 6 x 7 film hade fortfarande ett övertag......

Observera att detta enbart handlade om upplösning.

Å andra sidan så har Zeiss mätt upp sin Zeiss 50mm f1,4ZF till de högsta värdena någonsin på en 35mm filmkamera, Nikon F6 och inte en digital kamera. Det var fisserligen någon högupplösande svartvit film från Kodak och testet gjordes av Zeiss själva men......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar