Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Pixlar vs Analogt?
- Trådstartare HusKul
- Start datum
Danlo
Avslutat medlemskap
Hm.. min gamla fotolärare sa till mig att en gammal diafilm, Agfachrome hade ca 80megapix men jag är tveksam..
Jag tror nu att digitala fullformatskameror gått om filmen när det gäller upplösning. Dock så hänger detta väldigt mycket på objektivet också.. Det digitalkameror INTE riktigt nått ända fram med är dynamiskt omfång. DÄr är negativ färgfilm fantastisk!
Mvh: Danne
Jag tror nu att digitala fullformatskameror gått om filmen när det gäller upplösning. Dock så hänger detta väldigt mycket på objektivet också.. Det digitalkameror INTE riktigt nått ända fram med är dynamiskt omfång. DÄr är negativ färgfilm fantastisk!
Mvh: Danne
Teodorian
Aktiv medlem
2HOT4U skrev:
dum fråga men hur många pixlar har en vanlig 35mm kamera om man jämför med en digitalt
Här är två av de många sidor på nätet som tagit upp ämnet:
http://www.clarkvision.com/imagedetail/film.vs.digital.1.html
http://www.normankoren.com/Tutorials/MTF7.html
Betacam_SP
Aktiv medlem
2HOT4U skrev:
dum fråga men hur många pixlar har en vanlig 35mm kamera om man jämför med en digitalt
Hej!
En dia positiv 100asas film motsvarar ganska exakt 10 mp
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Det är som att jämföra äpplen och päron. Beroende på hur man mäter och vilken film du använder kan du säkerligen få svar mellan 3 och 100 megapixel, alla lika sanna.
Mankan G
Aktiv medlem
FOTO testade detta för ett par år sedan i och med lanseringen av Eos1DS.
Resultatet var, om jag minns rätt, att 1DS med sina 11Mp slog vanlig iso100 film (dia) när det gäller den synbara upplösningen. Det går säkert att komma längre med film rent tekniskt men optiskt så begränsade kornen i filmen upplösningen jämfört med den digitala kameran.
När sedan 1DSmkII kom så gjorde de om testet och den gången slog den digitala kameran 6 x 4,5 film. En 6 x 6 eller 6 x 7 film hade fortfarande ett övertag......
Observera att detta enbart handlade om upplösning.
Å andra sidan så har Zeiss mätt upp sin Zeiss 50mm f1,4ZF till de högsta värdena någonsin på en 35mm filmkamera, Nikon F6 och inte en digital kamera. Det var fisserligen någon högupplösande svartvit film från Kodak och testet gjordes av Zeiss själva men......
sagan
Avslutat medlemskap
Flertalet tester har visat att upplösningen på finkornig lågisofilm motsvarar nånstans mellan 10 och 12 Mp.dum fråga men hur många pixlar har en vanlig 35mm kamera om man jämför med en digitalt
Bl.a. i tidningen FOTO som nämnts.